Wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:02

Oke, hier zijn genoeg topics over, maar hier toch maar weer een.

Ik heb een merrie die thuis op Z / ZZ nivo voor de wagen loopt en in januari gaan we M starten. Ze staat 24 buiten (met schuilstal) en heb beschikking over een stal waar ik haar kan op sluiten. Ze heeft het gewoon erg warm op wedstrijd(binnen), maar ook in de training thuis (buiten). Ik merk dat ze met dit vriezende weer een stuk lekkerder in haar vel zit en veel fijner te rijden is.

Ik wil en kan haar nu wel scheren, maar wil niet ieder jaar moeten scheren. Ik scheer wel ieder jaar een strook over de halzen van mijn pony's, maar dat helpt nu niet voldoende.
Ik heb een pony staan die 3 winters helemaal geschoren is (nu al voor het 3e jaar niet), maar daar zit echt 2x zo veel haar op als op mijn andere pony's (echt zo lang dat je het kan vlechten, de manen van een sportpaard zijn er niets bij!).

Krijgen ze altijd meer vacht nadat je ze eenmaal geschoren heb? Of heb ik met deze meneer gewoon pech gehad.
Als je het jaar daarna weer een gewone winter vacht krijg wil ik mijn merrie wel scheren, maar is de kans groot dat je zo'n extreme vacht krijg begin ik er niet aan.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:19

@Dennis, Polly heeft hetzelfde probleem, die heb ik vorig jaar niet beschreven en die zag er echt niet uit, dit jaar dus maar wel weer.
Tinka heb ik 1 jaar geschoren en die staat er wel prima bij..

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:51

ik heb nero voor de 3de keer geschoren en 1 jaar niet
hij kreeg gewoon zijn normale wintervacht en gewoon een mooi zomervacht

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:01

Niemand meer ervaringen?
Ik heb inmiddels wat andere shet-eigenaren gevraagt en heb nu (naast mij) 1 andere gehoord die na het scheren zo belachelijk in z'n vacht komt te zitten 's winters. De rest krijgt een normale wintervacht.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:20

Die van mij werd vroeger ( in zijn "sportcarriere" ) winter en zomer geschoren.
Sinds hij met pensioen is,word hij niet meer geschoren.Hij heeft vorig jaar zijn wintervacht mogen houden en stond zonder problemen met normaal winterhaar.Het enige waar hij met zat was dat hij in de lente niet zo goed ruifde als de andere paarden.Maar ik weet niet of dat aan het (niet meer) scheren lag.
Ik denk dat het ene paard gewoon meer haargroei heeft dan een ander paard.En vooral (shetland)pony's zijn beroemd om hun teddybeer-vachtjes.
Volgens mij ligt dat aan het feit dat die pony's niet zoveel bloed hebben als warmbloedpaarden...correct me if I'm wrong Haha!

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:29

Het hoefd niet altijd, ik ken genoeg paarden die een normale vacht kregen wanneer zij eerder geschoren waren Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 02:03

Heeft je pony een goede conditie momenteel? Ik scheer nl niet (KWPN) en die stond vorig jaar, toen hij een 'slechte' conditie had mega dik in het haar. Dit jaar, nu hij een goede conditie heeft en gewoon in het werk staat, is zijn vacht veel en veel dunner.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:04

Ik denkt inderdaad dat dat er ook veel mee te maken heeft !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:10

Die zo extreem in z'n haar zit glimt als een spiegel (zelfs door het stof wat in die mega vast zit door Knipoog ). Zit prima in z'n vel en komt altijd goed uit z'n vacht (hij is nu al 3 jaar achter elkaar zo'n teddy).

De merrie die ik wil scheren is ook prima in conditie, met dit weer is ze wel super fijn te rijden, dus die heeft het gewoon warm.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:06

Mijn paard heb ik wel geschoren, omdat hij na het werk nog lang na zweet op stal (tot zo'n 3 uur lang)
Terwijl hij niet extreem hard aan het werk is.
Dus als je paard niet snel zweet, of snel weer droog is zou ik niet scheren en anders wel.

maatjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:09

Het is toch een shetlander ?
Die hebben altijd een super dikke vacht.
en ook echt lang .
Dus het maakt volgens mij niks uit of je heb geschoren of niet

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:13

ik had vorige jaar laat (maart)mijn mini geschoren omdat hij zijn hele vacht en huid stuk schuurde, en dit jaar zit hij echt in een mega vacht , meer dan vorigjaar, en ben ook bang dat dat kwam door het scheren. ben nu ook maar weer van plan om hem te scheren, want hij is niet voor uit te branden. hij is in goede conditie, en krijgt goede voeding.

dus hier nog een die waarschijnlijk door het scheren een dikkere vacht heeft gekregen.

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:16

Wij hadden vorig jaar ook een paar geschoren op stal. En die hebben nu dezelfde vacht weer. Eentje hebben ze dit jaar weer gedaan, omdat hij schuurt en als ze hem scheren niet. En de andere pony, zat erg in het haar en nu dus ook weer. Volgens mij houden ze dat gewoon. De ene heeft nou eemaal langer haar dan de ander. Wat ik ook altijd vind helpen, is dat je hem al vroeg onder een deken zet, dan blijven ze korter in het haar. Niet een hele dikke natuurlijk. Begin met eentje met beetje voering en steeds zwaarder, dan begint hij steeds weer mooi te glimmen en blijft hij kort in het haar. Maar als het een echt beertje is zal dat ook niet helpen.