na zweetdeken, wanneer staldeken erop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ginka

na zweetdeken, wanneer staldeken erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:24

hoi, sinds kort heb ik een verzorgpaardje en die staat onder dekens. (300 gram of zo) en nu vraag ik me af hoe droog een paardje moet zijn voor de deken erop kan. Als ik normaal gereden heb (niet super intensief) dan is ze al erg nat en duurt het een uur of zo (met zweetdeken) voor ze droog is. Nu kan ik niet altijd een uur blijven wachten na het rijden, want dan wordt het veel te laat. Heeft er iemand tips, of wanneer kunnen de dikke dekens erop?

meggiemeg

Re: na zweetdeken, wanneer staldeken erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:27

Dat is helemaal afhankelijk van de deken die je na je zweetdeken op wilt doen. Is dit een ademende deken of niet?
Ook hangt het van de zweetdeken af hoe snel deze het zweet naar boven toe transporteert.

ginka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:31

Het is een fleece deken die ik gebruik en de deken daarna is een staldeken (niet waterdicht, dus ik denk ademend).
De fleece deken wordt best nat (dat ligt er dan op) maar toch duurt het lang voor ze echt helemaal droog is.
Ik heb wel eens gehoord van afdrogen met stro en eventueel stro tussen de deken en de rug stoppen, weet iemand hier iets van?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:38

Het eerste ergste zweet kan je goed droog rossen met een pluk droog stro, dat scheelt je wel weer wachttijd. Als het een staldeken is dan kan je er wel vanuit gaan dat deze ademend zal zijn. Toch is het voor je paard wel zo prettig dat die zo droog mogelijk is als de staldeken opgaat.

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:43

Probeer te zorgen dat je paard helemaal droog is voordat de staldeken erop gaat, dat is het prettigst voor je paard.
Als je geen kans hebt om zolanf te blijven wchten kan je misschien iemand anders vragen die het voor je kan doen !?

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:48

Als je langer uitstapt is je paard veel eerder droog. En dan bedoel ik dus zeker een kwartier, twintig minuten stappen. Dan als het nodig is nog even de zweetdeken en na een kwartiertje de winterdeken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:21

Uitstappen was bij die van mij onbegonnen werk, na zelfs een half uur aan de hand uitstappen nog altijd kleddernat! Heb mijn paard nu dus in jachtmodel geschoren en dat is super! Even een wollen zweetdeken op na het rijden, na een kwartier is hij droog en kan er een winterdeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:46

Probeer haar eens te laten staan zonder zweet deken.Kunnen ze prima tegen en mijn ervaringen zijn dat ze veel sneller drogen zo. Als ze hun warmte niet kwijt kunnen zullen ze veel minder snel afkoelen en op drogen.Plus dat een natte deken ook niet echt helpt.

Meestal wacht ik even een minuut of tien. (af zadelen modder er af borstelen ect.) voor dat ik even een zweet deken er op leg. Hij is zijn warmte kwijt en in een kwatiertje is de ergste nattigheid in de deken getrokken. Heel soms staat hij dan nog even zonder deken en krijgt dan zijn winterdeken weer op en gaat naar buiten.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:08

ik doe het pas als ze weer goed droog is