Nibbit schreef:Voor de mensen met een paard in een binnenstal met meerdere paarden;
Hoeveel grams hebben jullie op?
Mijn paard loopt nu nog veel buiten maar gaat deze winter ff naar een pension stal. Ze hoeft dan binnen vast geen 400 gram op? (dekens worden gewisseld als ze naar buiten gaan)
Ik dacht aan een staldeken van 200 gram?
Ze is niet geschoren
Ik zou als ik jouw was even de temperatuur daar afwachten, ik heb altijd een klein termometertje op stal en dan op borsthoogt hang ik dat op aan een touwtje aan de tralies. Je hebt kans dat het daar ongeveer 10 graden is, is het nl snel in een binnenstal met veel paarden. Ik zou kiezen voor een lichte deken die goed ademt en ik zou voor niet meer dan 150 gram gaan, hij heeft immers nog haren. 10 graden is voor paarden een fijne temperatuur als ze kort in het haar zitten, dus zonder deken, nu heeft je paard wintervacht, wellicht niet zo lang, maar wel meer dan in de zomer, je zou je paard met een dun fleeceje op kunnen zetten en voor buiten een buitendeken er over heen. Pas als het gaat vriezen zou ik een 200 grams deken op stal doen. Als het geleidelijk aan kouder wordt, zullen de paarden daar ook aan wennen en het niet koud krijgen, alleen als er een wind op de stal staat en hij staat er in, maar een gesloten stal is dan niet koud. Licht is nl veel belangrijker om hem kort in het haar te houden. De meeste paarden zweten onder hun deken en dat hebben de eigenaren vaak niet in de gaten.
Ik had mijn paard op een pensionstal staan die niet koud was en ook nog eens heel erg licht. HIj ging spontaan in de rui toen hij daar kwam en helaas werden er geen dekens gewisseld waardoor ik hem een ongevoerde regendeken op had, dag en nacht. Na het rijden was hij flink nat en ik wilde niet dat hij een koude rug kreeg en zijn spieren zou gaan spannen, maar hij kon makkelijk overdag zonder dek. Misschien een optie voor jouw??