deken wassen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

deken wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:17

Ik heb even gezocht met de zoekfunctie maar vind niet echt een antwoord op mijn vraag.
Wassen jullie de dekens na het dekenseizoen?
Er wordt gezegd dat dat niet goed is voor een waterdichte deken.
Je hebt dan wel speciaal spul om ze te impregneren (meewassen) maar ik breng mijn dekens weg omdat ze niet in mijn wasmachine passen.
Wie zegt dat ze jouw deken wel echt met jouw goedje impregneren.
En zijn er ook mensen die de dekens helemaal niet wassen.
Ik vind het zo vies om ze zo op te bergen.
Kennen jullie een goed adres, waar ze kennis hebben van waterdichte dekens wassen.

Kiki123

Re: deken wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:08

ik breng mijn dekens ook altijd weg na het dekenseisoen om ze te laten wassen.
Het lijkt mij niet echt goed om vieze dekens op te bergen, dat gaat stinken en lijkt me niet fijn voor me paardje om de winter daarop die vieze dekens op te hebben.
Mijn waterdichte dekens laat ik ook gewoon wassen, en die zijn daarna nog steeds waterdicht. Dus denk niet dat het veel uit maakt het wassen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:17

Wij hebben en wasserij en wassen heel veel paardendekens.
Wat betreft het waterdicht dat is een beetje per merk verschillen. We behandelen ze wel met spul wat ze ook op bankstellen , tenten ed gebruiken, dit wordt in de laatste spoeling meegewassen en dan komt er weer een laagje op.
Maar bij sommige dekens is dit niet nodig (bucas bv blijft waterdicht) en bij sommige pakt het niet meer en zijn inderdaad niet meer waterdicht. Dit heb ik 1x meegemaakt en de klant is teruggegaan naar de ruitersportzaak en heeft een nieuwe gekregen omdat ze vonden dat ook na wassen de deken waterdicht moest blijven. Dit is natuurlijk een bijzonder goeie service wat je niet vaak mee zult maken

Ik zou hem in ieder geval zowieso wassen, bact, zweet etc is niet echt lekker op je paard, ideale voedingsbodem voor schimmels ed. Bovendien stinkt het op een gegeven moment behoorlijk (ik krijg soms dekens............heel verschikkelijk zit zowat nog een paard in)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 09:30

Dank je.
Ga even op jullie site kijken, even zien waar jullie zitten want i woon in midden-limburg en hier in de buurt heb je wel ruitersportzaken die dekens wassen maar die hebben een waardeloze service.
Ben een keer mijn deken moeten gaan zoeken tussen een hoop andere dekens van andere mensen en ik kon mijne niet vinden na lange tijd kreeg ik mijn deken terug maar lang niet schoon.
Ik had me ook net zo goed een andere deken uit kunnen zoeken, had geen haan naar gekraait. alleen de echte eigenaar waarschijnlijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 09:31

Ik hou trouwens mijn dekens altijd schoon van binnen door ze steeds uit te borstelen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:33

Ik was ze niet echt, ga er na het dekenseizoen met de hogedrukspuit overheen, en dan zijn ze wel weer schoon genoeg. Lachen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:38

Ik gebruik alleen een zweetdeken, maar die was ik nooit. Heb ook wel een waterdicht deken, maar die gebruik ik eigenlijk nooit Tong uitsteken Dus die was ik ook niet.
Heb na het winterseizoen dan weer wel een stoffige paardenvacht om te wassen Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:39

Mijn zweetdeken was ik gewoon in mijn eigen wasmachine regelmatig.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:29

Wij hebben in de regio Eindhoven/De Kempen een dekenwasserij en wassen ook waterdichte dekens. Wij werken waarschijnlijk hetzelfde als Kokopelli. Niet alleen tegen de bacterien e.d., maar ook voor het behoud van de deken is het goed deze regelmatig te laten wassen. Mest en modder zorgen voor hardere slijtage. Reinigen met een hogedrukreiniger lijkt mij niet bevorderlijk voor het behoud van de stof.
Wij komen de dekens in de regio gratis ophalen en staan regelmatig op evenementen/wedstrijden waar dekens ingeleverd kunnen worden.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:48

Ik was mijn dekens altijd wel na het deken seizoen en laat ze dan ook waterdicht maken het bevalt me altijd erg goed en ze zijn ook nog steeds goed waterdicht Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:07

Ik heb ze tot nu toe vaak naar een stomerij gebracht, kan dat ook

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:23

Gewoon in de wasmachine en de waterdichte dekens idd met spul behandelen. Maar de dekens van mijn pony zullen wel de helft kleiner zijn als die van jullie; shet van 89 cm.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 20:25

Ja idd.
Die van mij passen echt niet in de wasmachine.
Ik heb de mijne vorig jaar laten wassen maar ik heb het idee dat ze lang niet meer zo goed waterdicht zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:11

ik was ze nooit.....
De dekens heb ik al jaren.... staat ermee buiten in blubberpaddocks, regen etc etc.
Als ik de deken ga wisselen spoel ik hem af onder de kraan ( terwijl hij op mijn paard ligt) en ga met een borsteltje even eroverheen.
Paard zet ik weg op stal met de deken op. Als de deken droog is, haal ik hem eraf en ruim hem op in de schuur.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:37

Ik breng mijn dekens weg zodra Miro ze niet meer op hoeft. Helaas is het dit jaar niet bebeurd wegens verhuizing. Ze liggen netjes in de schuur en ben het gewoon vergeten. Winterdeken heeft ie dus gewoon ongewassen opgekregen maar het valt me alles mee hoe smerig die is....na 1x rollen ziet die er toch niet meer uit maar vind het gewoon een prettig idee als het lekker schoon en fris is. Ik betaal wat meer en dan worden de waterdichte dekens behandeld (zeggen ze) maar tot nu toe is de deken ook voldoende waterdicht....
Als de deken echt gaat lekken koop ik een nieuwe, de huidige deken heeft hij voor het 4de jaar op dus is best al lang.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:22

Ik breng alle drie de dekens weg als ze niet meer op hoeven.
Ik breng ze dan naar een paardendeken wasservice in Laag Keppel.
http://www.paardendekenwasservice.nl
We doen dit met de hele stal in één keer!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 01:28

Voordat ik mijn dekens weg breng om ze te laten wassen spuit ik ze thuis eerst af met de hogedruk spuit, dan is de ergste zooi er af

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:16

Ben voorzichtig met de hogedrukspuit. Dit kan de structuur van de stof beschadigen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:18

Alle dekens bij ons op de manege gaan altijd samen naar een of andere wasserij.. Vind het echt vies om ze zo in de kas te stoppen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 13:23

Ja maar bij ons op stal hebben maar vier paarden een deken op waarvan twee paarden die laten ze ook niet wassen en die ander weet ik niet.
Al die paarden was zaken liggen over het algemeen verder weg.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:16

Wij rijden in het voorjaar verschillende routes om dekens op te halen. Dus ook als je maar een paar dekens hebt komen wij graag bij je langs.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 08:49

Dat is mooi om te weten, ik ga jullie adres even opslaan.
Bedankt!!!

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:04

Ik denk dat je gewoon kunt wassen hoor Hoezo ook niet Knipoog

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:55

als je bijv. een regendeken wilt laten wassen, kan je dan gewoon naar een wasserette heen of zijn er speciale dekenwassette's?

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:18

Op verschillende plaatsen in het land zitten speciale dekenwasserijen waar je hiervoor terecht kunt. Wij zitten in de regio Eindhoven.