Pony 24/7 buiten, scheren+deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Pony 24/7 buiten, scheren+deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:22

Hallo,

Mijn haflinger wordt steeds slomer. Ik heb het idee dat hoe meer wintervacht hij krijgt, hoe slomer hij wordt! Ik vroeg me daarom af of het nut had om hem te scheren. Ik hoor vaak om me heen dat een geschoren paard wat frisser is namelijk.
Uiteraard ben ik er rijtechnisch ook mee bezig om hem vlot aan de hulpen te zetten Knipoog
Hiermee heb ik echter 1 beperking; de pony staat 24/7 buiten, ook in de winter.
Mijn tweede vraag is daarom; wie heeft zijn geschoren pony ook 24/7 buiten staan?
Ik zou hem dan denk ik een winterdeken opdoen met daar overheen een regendeken.
En dan zo'n zelfde set als reserve klaarleggen voor als het nat zou worden/stuk zou gaan.
Hoe pakken jullie dit aan en wat voor dekens gebruik je ervoor?
Het handigste zou denk ik zijn om zijn lijf te scheren op zijn hals en benen na, of zie ik dat verkeerd?
Alvast bedankt voor jullie tips Haha!

Anoniem

Re: Pony 24/7 buiten, scheren+deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:31

VSW --> SV.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:43

Mijn arabier staat 24/7 buiten, met schuilstal. En die heb ik van de week een gedeelte van de hals en borst geschoren. Hij staat nu gewoon nog zonder deken buiten.
Op deze wijze geschoren krijgt hij het minder snel warm tijdens het werk en droogt hij sneller op.
Wil je meer scheren dan alleen deel hals en borst raad ik je wel een deken aan. Maar met een 200gr waterdichte deken moet je dan al een eind komen. Scheer je hem helemaal moet je wel aan een dikkere deken en een (halve) hals.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:55

@ Djilan bedankt voor je reactie.
Hoeft hij dan geen deken op als er een gedeelte van de vacht weggeschoren is?
Ik wou dan alleen zijn lijf scheren, niet de hals en de benen.
Moet ik in dat geval de buik wel / niet scheren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:58

Als je zijn lijf ook gaat scheren zou ik zeker wel een deken opdoen. Kies je alleen voor gedeelte hals/borst hoef je geen deken op te doen.
Ik zou zijn buik alleen scheren als je in een binnenbak rijdt. Als je alles buiten moet doen (rijden, poetsen,enz) zou ik de buik niet scheren. Maar dat is aan jezelf Knipoog Doe je het wel zou ik al snel wel een deken opleggen.

P.s waarom zou je de hals niet gedeeltelijk scheren? Daar gaan ze vaak toch ook al snel zweten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:59

Wat heb jij dan precies geschoren, de voorkant van de hals als het ware?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:02

Ik zal er foto's bijpakken Knipoog Dit heb ik afgelopen zaterdag gedaan.
Bliksem geschoren
Blik geschoren2

Dus halve hals, borst en deel van de schouder. Hij staat op deze manier gewoon zonder deken buiten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 14:21

En kan hij ook buiten blijven staan op deze manier? Dus zelfs met aanhoudende regen/vorst?
Anders zou ik jouw model namelijk eerst kunnen proberen en indien dit niet genoeg blijkt te zijn het lijf scheren en een deken op kunnen doen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:26

Ja in principe wel. Mijn paard staat zo iig buiten zonder deken (hij krijgt alleen een deken op als hij na het rijden nog niet voldoende opgedroogd is en die gaat er dan de dag erna weer af). Maar hij heeft wel de beschikking over een schuilstal zodat hij tegen de regen kan schuilen. Vorst kunnen paarden trouwens heel goed tegen, langdurige regen niet.
Dus het hangt er vanaf of jouw paard de mogelijkheid heeft om te schuilen.
Eerst zo scheren en later evt verder is een goede optie denk ik. Andersom wordt wat lastig Tong uitsteken

Heeft jouw paard geen schuilstal kun je ook wel een deel hals en borst scheren, maar dan de hele schouder bedekt laten Knipoog Zo had ik het bij mijn oude paard (zie bruine paard in profiel)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:29

hij is waarschijnlijk frisser als hij geschoren is omdat hij het koud heeft,misschien iets meer voeren,als hij alleen sloom is in de winter mist hij misschien iets????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:29

Persoonlijk ben ik geen voorstander van scheren zonder deken.
Als die haren daar niet nodig waren werden ze er ook niet dik Lachen
Ik vind toch dat je dat moet vervangen Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:38

Maar RK, dat gedeelte wat geschoren is wordt door een deken amper bedekt. Ik bedoel, als ik een deken op leg bij mijn paard bedekt hij vooral het ongeschoren deel van zijn lijf. Ik zou dan dus een deken opleggen voor alleen dat stukje schouder. Nou geloof ik niet dat hij van dat stukje te lijden heeft. Mijn paard heeft het iig niet koud op deze manier. (maar zoals ik al schreef krijgt hij na het werk als hij niet helemaal droog is wel een deken=bucas power turnout lite op om zonder kou te vatten op te drogen. Maar dat deed ik ook al voor het scheren. Grote verschil is nu dat hij minder snel gaat zweten Knipoog )

Een fjord die voorheen naast mij paard in de wei stond had zelfs de hele hals en een racestreep geschoren en die kreeg alleen een deken op als het regende en na een flinke trainingsrit. Dat vond ik ook wel de grens dan hoor, bij meer scheren moet er absoluut een deken op.

Als de TS bijv. besluit om het hele lijf te scheren muv de benen en hals moet er zeker een deken op. De deken bedekt nl precies het hele geschoren deel (op de buik na).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:45

Er bestaan ook hals dekens Lachen
Wat ik bij een 24/7 paard in de nacht zeker zou gebruiken als ik zou scheren Ja

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:51

Ik zou ook nooit een paard scheren zonder daarna een deken op te doen.
Verder vind ik het absoluut noodzakelijk om een stal ter beschikking te hebben wanneer je je paard wil scheren (zeker wanneer je hem volledig scheert).

@ Djilan: de delen die jij bij jouw paard geschoren hebt, zijn dezelfde waar men in de zomer de paarden koelt. Dit gebeurt dan door stromend water of ice-packs tegen de hals en borst te houden. Het paard krijgt hierdoor meteen een veel frisser gevoel. Ik denk dat jouw paard nu veel warmte verliest doordat hij op die plekken geschoren is. Ik heb altijd geleerd dat vooral de borst goed bedekt moet blijven. Een paard dat 24/7 buiten blijft met geschoren hals, kan best ook een halsdeken aanhebben.

@ annie: als je hem toch zoveel mogelijk buiten wil houden, kan je best voor een streep- of dekenmodel gaan. Dat is dan nuttiger (en mooier) dan heel het lijf scheren en een klein stukje van de hals.
verschillende modellen:
http://img.photobucket.com/albums/v506/eilleen333/Modelscheren.jpg

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 14:56

RK je bedoelt als ik zijn hals ook zou scheren neem ik aan?
Ik wil eigenlijk alleen het lijf scheren en de benen en de hals niet.
Dan heb ik toch voldoende aan een deken zonder hals neem ik aan?

Verder iemand nog ervaring in het al dan niet frisser worden als ze geschoren zijn?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:03

Mijn paard wordt ook frisser als hij geschoren is. Ik denk dat het vooral bij volledig geschoren paarden zo is. Een paard met wintervacht heeft het namelijk lekker warm. Een (volledig) geschoren paard heeft het ook lekker warm wanneer hij met een deken staat. Wanneer hij mag gaan rijden, heeft hij enkel nog een inrijdeken of zelfs niets meer opliggen. Gewoon door dit 'koude' gevoel worden ze al wat frisser. Het is een beetje een dubbel effect: door het gek doen krijgen ze het warm en ze hebben de mogelijkheid om gek te doen zonder het overdreven heet te krijgen.

Verder zou ik echt niet alleen het lijf scheren, scheer hem dan in zo'n model.. die zijn niet voor niets 'uitgevonden'..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:12

Wat voor model raadt je aan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:13

Als ik het goed begrijp wil jij dus de plekken waar hij het ergste zweet laten staan?
Dat is niet helemaal logisch natuurlijk Lachen

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:16

anniee schreef:
Wat voor model raadt je aan dan?

Als je hem 24/7 buiten wil houden: 8, 10 of 11

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:20

ik begrijp dat je paard slomer is.
misschien komt hij juist nu in deze tijd wat te kort.
die van mij heeft dat ook ik geenhem een opkikker en dat slaat goed aan.
Hoe vaak rij je met hem?
dat is een goede vraag om je af te vragen of het wel zin heeft om hem te scheren als hij bijvoorbeeld maar 3 keer per week voor een halfuurtje word gereden.
ga je toch scheren zal ik zeker wel de hals meenemen want daar zweten ze ook erg veel en snel.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:24

juleke schreef:
Ik zou ook nooit een paard scheren zonder daarna een deken op te doen.
Verder vind ik het absoluut noodzakelijk om een stal ter beschikking te hebben wanneer je je paard wil scheren (zeker wanneer je hem volledig scheert).

@ Djilan: de delen die jij bij jouw paard geschoren hebt, zijn dezelfde waar men in de zomer de paarden koelt. Dit gebeurt dan door stromend water of ice-packs tegen de hals en borst te houden. Het paard krijgt hierdoor meteen een veel frisser gevoel. Ik denk dat jouw paard nu veel warmte verliest doordat hij op die plekken geschoren is. Ik heb altijd geleerd dat vooral de borst goed bedekt moet blijven. Een paard dat 24/7 buiten blijft met geschoren hals, kan best ook een halsdeken aanhebben.

Als je een goede waterdichte deken hebt heb je toch niet persé een stal meer nodig? Die deken beschermt hem dan al. Maar een shuilstal is naar mijn mening sowieso altijd een pré (en ik ben ook blij er 1 te hebben Haha! ). Wat koelen betreft geef ik je zeker gelijk. Het is ook het deel wat het eerste nat wordt als het dier gaat zweten. Net als de oksels en daarna liezen.

Alleen over de borst warmhouden, daar is mij anders geleerd. Achterhand ten alle tijden warm houden ivm de spieren en de hals, borst en tussen de achterbenen koelen. Wat ik tot nu toe gemerkt heb bij de paarden die een deel vd hals en borst geschoren hebben is dat ze het niet koud hebben en ook niet dat ze meer voeding nodig hebben om warm te blijven. Tenminste, zolang het droog is. Bij regen wordt dat anders Knipoog .

Ik beredeneer nu even verder trouwens. Een arabier in de woestijn (ok daar komt die van mij niet vandaan, maar het is hetzelfde ras Knipoog ) kan met zijn zomervacht temperatuursverschillen aan van overdag + 30 naar `s nachts -10. Doet hij ook zonder wintervacht. Als je nu een paard met wintervacht hebt en je scheert daar een klein deel (zo'n 5 tot 10% vd vacht) van weg moet hij dat makkelijk kunnen opvangen zonder het meteen koud te krijgen.

Ik geef onmiddelijk toe trouwens dat ik elke dag controleer hoe meneer erbij staat en dat als hij het koud lijkt te hebben of met guur weer er alsnog een deken op gaat. Ook omdat de andere mensen die ik ken die hun paarden op deze manier geschoren hebben IJslanders en/of een fjord hebben. Echte koudbloedrassen dus. Met een arabier is het dan even uitproberen. Mocht ik hem in januari verder scheren, streep over buik en liezen, gaat er sowieso een deken (met halve hals) op.

De scheermodellen kan ik trouwens helaas hier niet zien (werk blokkeert photobucket).

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:05

Djilan schreef:
Als je een goede waterdichte deken hebt heb je toch niet persé een stal meer nodig? Die deken beschermt hem dan al.

Een stal ter beschikking hebben is zeker noodzakelijk bij een volledig geschoren paard. Je weet immers nooit wat voor weersomstandigheden er gaan komen.. Stel dat het opeens dagen na elkaar gaat regenen zodat de weilanden vol plassen komen te staan (niet iedereen heeft mooi gedraineerde weilanden), dan kan je een volledig geschoren paard echt niet zomaar buiten laten staan!
Zelfde verhaal met erge vrieskoude of sneeuw.
Wanneer de benen ongeschoren blijven, kan er wel al meer.

Djilan schreef:
Alleen over de borst warmhouden, daar is mij anders geleerd. Achterhand ten alle tijden warm houden ivm de spieren en de hals, borst en tussen de achterbenen koelen. Wat ik tot nu toe gemerkt heb bij de paarden die een deel vd hals en borst geschoren hebben is dat ze het niet koud hebben en ook niet dat ze meer voeding nodig hebben om warm te blijven. Tenminste, zolang het droog is. Bij regen wordt dat anders Knipoog .

Uiteraard, de achterhand (vooral het stuk net achter het zadel, waar de nieren liggen) warmhouden is nog belangrijker. Maar aangezien jouw paard daar niet geschoren is, heb ik dat niet vermeld Knipoog
Hals, borst en tussen de achterbenen zijn plekken die gekoeld worden, de paarden krijgen daardoor algemeen een opgefrist, koeler gevoel.
Bij ons is het net zo: wanneer het erg heet is, kan het erg lekker zijn om met een nat washandje je hals te 'wassen'. Maar dat is dan weer net een van waar we bij koud weer veel warmte verliezen, tenzij we die plek afdekken.
Dus de plaats waar we makkelijk warmte verliezen moet bij koud weer goed beschermd worden wanneer we niet in beweging zijn, dat is bij paarden net zo.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:32

mijn paard is geschoren en staat 24/7 buiten met dekens.

benen zijn niet geschoren. hoofd tot de bakstukken.
gaat prima Ja doe het al jaren zo, bij mijn pony ook altijd.

mijn paard heeft trouwens ook geen schuilstal.
gewoon een kwestie van goede dekens kopen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:38

mijn pony is ook geschoren en staat zoveel mogelijk buiten (alleen s'nachts binnen) in de herfst/winter.
ik heb een halve halsdeken en een 300 grams regendeken erop liggen.
gaat prima Pling

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:41

Ik zou persoonlijk een geschoren paard niet 24/7 buiten laten staan. Maar het zou moeten kunnen, zolang er een schuilstal is en het paard een goede deken op krijgt. Zoals RK al zegt vind ik dat wanneer je het haar eraf scheert er iets voor in de plaats moet komen, een deken dus.

Ik snap alleen niet waarom je de hals niet wilt scheren. Op de hals zweten ze immers het meeste.

Verder kan je paard wat frisser worden. Die van is geschoren fijner te rijden, hij heeft nu geen last meer van die enorme vacht dus hij loopt veel makkelijker. Hij wordt alleen niet sneller of beter aan de hulpen door het scheren Clown

Ik zou je paard niet kaler scheren dan patroon 6 op het plaatje, maar dat is mijn mening Knipoog