Wel of niet scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 17:22

Nou de vraag staat al in de titel Clown

Mn paardje (oke oke pony) new-forest x arab heeft ondanks de deken een aardig dik vachtje ontwikkeld
Ik zit er over te denken om haar te scheren, maar ik weet eigenlijk weinig van de voors en tegens. Ik zou het doen
om haar sneller droog te hebben na het rijden.

dus graag voor- en nadelen!

Groetjes

Morris

Re: Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:24

Hoe vaak rij je en waar (binnen of buiten)?
Hoe lang staat je pony buiten per dag?
Heeft de stal een buitenluik?

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 17:27

Ik rijd ongeveer 5x in de week, in binnen of buitenbak (als die droog is) en af en toe een buitenritje. Ze staat ongeveer 4 uurtjes buiten (met deken met hals). De stal heeft geen buitenluik, stal temperatuur is meestal een graadje of 5-10 warmer dan buiten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:36

Ik heb vroeger mij pony nooit geschoren, en de reden was dat ik toch geen indoors reed. Dus gewoon lekker een vachtje laten krijgen. Het scheelde wel dat ik toen thuis woonde, dus dan ging de zweetdeken op die ik dan later weer omwisselde.

Zweet ze ook snel als je gewoon buiten rijdt?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:40

Waarom zou je scheren?

Het enige voor: het uiterlijk (en dat is dus voor jou en niet voor het paard)

De tegens: hevige angst tijdens het scheren (de meeste paarden toch), hij kan nergens meer naartoe zonder deken (moet je dus met deken op buitenrit); eventjes buiten zetten wordt een onderneming; je hebt veel sneller schuurplekken van je deken (op de schouders bv); ...

Als hij de hele dag een deken met hals op heeft zal het met die vacht toch wel meevallen denk ik zo.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:44

Klara16 schreef:
Waarom zou je scheren?

Het enige voor: het uiterlijk (en dat is dus voor jou en niet voor het paard)

De tegens: hevige angst tijdens het scheren (de meeste paarden toch), hij kan nergens meer naartoe zonder deken (moet je dus met deken op buitenrit); eventjes buiten zetten wordt een onderneming; je hebt veel sneller schuurplekken van je deken (op de schouders bv); ...

Als hij de hele dag een deken met hals op heeft zal het met die vacht toch wel meevallen denk ik zo.

Ik vind er veel meer voordelen aan zitten. Je paard zweet lang niet zo veel. Je hoeft veel minder lang uit te stappen. Je kunt echt wel een buitenritje maken zonder deken, als je je paard maar in beweging houd.

Ik heb zelf mijn paard wel geschoren, het ziet er veel netter uit en ideaal met indoorwedstrijden. Ze zweet lang niet zoveel en ze staat lekker onder een warm dekentje! Geen probleem dus vind ik.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 17:48

Dat gedoe met dekens vind ik niet echt een argument want ze staat nu ook binnen en buiten met deken op. Maar over dr vacht... die is natuurlijk niet helemaal teddy, maar wel dikker dan praktisch is.
Ik neem aan dat je na het scheren gewoon instapt met een dekentje en uitstappen ook?

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:49

Ik heb mijn pony ook laten scheren (benen niet!)
Hij staat ongeveer een uurtje per dag buiten (dan heeft hij een gevoerden regendeken op) en daarnaast rij ik nog en/of longeer Op stal heeft hij een 300 grams deken op.
Ik heb het gedaan omdat hij zoooooooooooon ONGELOFELIJKE dikke vacht had! hij zweette al na 5 minutjes draven en voordat hij droog was was je ook al 2 uur verder, geen doen dus! vandaar dat ik het had gedaan.. En mijn pony stond gewoon te slapen toen hij geschoren werd, geen problemen mee gehad. En als ik ga rijden doe ik een wolle instap/uitstap deken op. Die haal ik er pas vanaf als ik ga draven enz.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:57

Ja, in en uitstappen gewoon met een zweetdeken over de kont. Het is belangrijk dat de achterhand goed warm blijft.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:14

Mijn pony wordt morgen (maandag) voor het eerst geschoren. Dat omdat ze ondanks een winterdeken toch een redelijk dikke vacht heeft ontwikkeld en na het rijden niet droog wordt. Dat duurt zo lang! Daarom gaan we haar scheren, het ziet er ook mooi uit. We doen dan een staldeken en een winterdeken om. Prima vind ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:31

VSW --> SV.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:28

Heeft je pony echt last van z'n vacht? Kan hij z'n warmte niet meer goed kwijt?

Anders zou je ook nog gedeeltelijk kunnen scheren. Ik heb alleen Anouar z'n hals geschoren. Kan hij toch z'n warmte kwijt, maar heeft hij op de rest van z'n lijf nog bescherming van z'n vacht.'
Hij staat dag en nacht buiten en alleen met heel slecht weer doe ik de hals aan de deken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:32

Heb mijn fjord zo geschoren en heb zondag ook zo buitengereden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C6IVYSB6.jpg

En heb voor een stalgenoot een nog lager modeltje geschoren. Je kan ook gewoon een streep scheren zodat je paard wel zijn warmte kwijt kan, maar niet helemaal kaal hoef. Knipoog

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:21

Ah kijk dat is misschien wel een mooie tussenoplossing voor mij Lachen
Helemaal kaal zag ik sowieso al niet zitten, dat is wel heel rigoreus.
Ik twijfel nog ff verder Clown Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:24

ja je ken ook alleen de voorkant scheren voor de zweet, dan is een deken niet eens nodig.
Licht er ook aan of je wedstrijden rijd natuurlijk, anders vind ik het onzin dat je uberhaud je paard gaat scheren.
Voor de mooi heeft je paard niks aan natuurlijk.. en even wat langer uitstappen maakt toch helemaal niet uit..

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:25

Ik zit met hetzelfde dilemma, paardje krijgt een aardig teddyvachtje. Maar krijg hem nog droog, duurt wel even..
Ik ben er ook nog steeds niet uit..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:30

Ik zou gewoon een patroon scheren, dus de ergste zweetplekken kaal en de bovenkant niet.
Kijk even op de bokt wiki voor ideeen, daar staan ook een paar foto's van scheerpatronen.
Laat je overingens wel helpen als je nog nooit een paard/pony geschoren hebt! zeker als je pony het ook nog niet kent

even wat langer uitstappen? weet je dat dat tot 3 uur kan duren als je paard flink gewerkt heeft en een echte wintervacht? Als je niet de mogelijkheid hebt om later de zweetdeken te (laten) verwisselen is dat toch echt geen optie...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:39

Scheer in elk geval de voorkant van de schouders niet.

Ik heb een paar jaar geleden mijn paard helemaal geschoren en op den duur lagen de schouders gewoon open van de deken omdat het beschermende haar weg was.

Ik ben daardoor helemaal afgeknapt op scheren. Dat haar zit er met reden...

Carliniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:59

Ik heb een KWPNertje en die scheer ik af en toe helemaal, meestal hoeft het niet omdat ze niet zo'n dikke vacht heeft, maar soms als het heeeel koud is of ik veel wedstrijden rijd scheer ik dr en dan gooi ik er gewoon een 400 grams staldeken op en in de wei 500, wel een prima donna hoor, zelfs met vacht moet zze nod zo'n deken op dus.... Maar je moet dan wel in- en uitstappen met een uitrijdeken of een fleece, anders heb je straks een bibberend paard, en een keer de aankoop van zo'n ding wwegt niet op tegen de kosten van verkoudheidsmedicijnen. Een zweetdeken werkt trouwens het fijnst vind ik Pling

Carliniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:00

Sorry dat ik zo ratel Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:01

Als je alleen (een gedeelte van) de hals scheert heb je ook geen gedoe met dekens met los- en uitstappen.
Ik rij altijd in het bos, dus kan niet na het losstappen de deken af doen Clown

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:05

je moet kijken naar hoeveel werk dat je paard moet doen , als hij veel moet rijden en altijd op stal staat kun je hem helemaal scheren . als die ook op de wei staat kun je bepaalde delen scheren enz..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:39

Ik heb mijn fokmerrie altijd geschoren en die liep overdag buiten en stond s`nachts in een open stal.Ik pakte haar lekker warm in en zo kon ze dan goed de winter door.Geen enkel probleem.
O, en angst voor het scheren krijgen paarden vaak door ondeskundig geknoei.Ik maak het elke dag weer mee.maar paarden die voor het eerst worden geschoren,vinden het vaak niet erg ,hoor.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:46

Die van mij vond het de 1e keer helemaal niet erg, maar de 2e keer trapte hij me van angst de stal uit......voor mijn paard geen scheerapparaat meer in de buurt.....

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:05

Kan gewoon als je daarna een deken oplegd doet mijn buren ook Knipoog