Hele winter zonder deken, na les ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sap

Hele winter zonder deken, na les ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:48

Topper staat de hele winter zonder deken, die keuze staat vast, maar nu stuit ik op een dilemma..

Deze hele winter lang heb ik elke woensdag les met hem, en hij is dus aardig bezweet als we terugkomen.. Niet zeiknat, maar hij is wel bijna over zijn hele lichaam vochtig.

Als hij uitgespannen is, gaat hij op stal, zonder deken dus, maar ik zat te denken, is dat dan niet te koud voor hem? Hij staat in een kas, en daar wordt het kouder dan in een gewone dichte stal..

Als hij nat is van de regen vind ik het een ander verhaal, maar nat van het zweten en dan op stal in 4/5 graden? Scheve mond

Denken jullie dat dit wel kan, of kan ik hem dan die nacht beter een zweetdekentje opdoen?

Clauwtje

Re: Hele winter zonder deken, na les ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:04

Ja een echt antwoord heb ik niet. Zou niet weten wat slimmer is,eerlijk gezegd Bloos . Maar ik zou zelf een zweetdekentje op doen. Weetje zeker dat het beestje geen kou vat. En s'nachts met een zweetdeken is geen drama,echt warm met een zweetdeken krijgt hij het sowieso niet.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:06

als mijn paard bezweet is als kouder is zet ik hem op stal
hij heeft NOOIT een deken op

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:07

Ik zou zeker geen zweetdeken ophouden. Zo kan hij zichzelf niet goed warm houden.
Ik zelf wrijf hem goed droog, met een handdoek of stro. Daarna zijn zweetdeken op. Als zijn ondervacht goed droog is, dan gaat de deken weer af en gaat hij zonder deken de nacht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:01

Mijn paard staat zonder deken, heeft aardig wintervacht. En wordt dus snel erg nat. Na een avond les zet ik haar op stal met een zweetdeken en wacht dan zo'n half uur tot drie kwartier, totdat ze een beetje minder nat is. Ik heb haar voor die tijd al goed uitgestapt. Ze heeft al die jaren nog niets opgelopen. En onze stal kan ook erg koud zijn. Ook nog veel met tocht, door openstaande deuren door vergetende pensionklanten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 08:42

Een zweetdeken is voor jou paard niet nodig. In principe krijgt een paard het niet koud als hij bezweet is en hij wordt er al helemaal niet ziek van.

Ik vind het wat anders als je paard normaal wel een deken op heeft, maar dat is voor jou niet aan de orde.

Ik liet Anouar altijd gewoon in de wei opdrogen toen hij een lekkere wintervacht had

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 08:47

ben ik de enigste die struikeld over een kas als stal???

buiten het gevaar van al het glas , zomers is het toch niet uit te houden daarin??

ontopic, natte haren is niet erg, zolang het maar goed afgekoeld is dmv uitstappen.
als ie flink dampt , dan dus nog even langer uitstappen,
probleem is namelijk dat als een paard te snel afkoeld, dat ie dan ziek kan worden , en spierproblemen kan krijgen.
dus lang uitstappen en dan op stal kan geen kwaad