Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Visconti schreef:Ik denk dat het wel verschil maakt hoeveel ruwvoer ze krijgen, ruwvoer is de belangrijkste kachel voor een paard, als een paard te weinig ruwvoer krijgt zal hij zich op een andere manier warm moeten houden en dat is door meer vacht aan te maken.
Odessa1 schreef:Nou, wij hebben twee paarden en (drachtige) merrie en een ruin. Ze krijgen (naar verhouding) hetzelfde te eten. De ruin zit heel dik in zijn vacht en de merrie helemaal niet, ook nooit gehad (heb haar sinds ze vier is, ze is nu 10 jaar). De ruin hebben we nu ongeveer anderhalf jaar en hij is negen. Ik heb het idee dat hij misschien sinds jong af aan een vachtje heeft mogen kweken terwijl mijn merrie altijd op het moment dat het gaat vriezen een 200grs deken op heeft gekregen? Geschoren is hij iig nooit volgens de vorige eigenaar. Hij is pas ingereden toen hij zeven was en heeft altijd met een katoenen dekentje (ivm vies worden) op stal gestaan.
Het eerste jaar dat een paard zonder deken wordt gehouden maakt hij vaak minder haar aan, vaak wel voldoende dus het is niet zo dat ze het koud krijgen of iets dergelijks. Het tweede jaar weten ze wat ze verwachten kunnen en maken ze vaak meer haar aan.
Die staan eigenlijk wel bekend als bolletjes wol. Waarvan eentje bij zijn vorige eigenaar geschoren was, dus ik verwachtte toen een hele dikke vacht, maar nee..