Ik haat dekens maar ik moet er toch aan geloven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Ik haat dekens maar ik moet er toch aan geloven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 21:55

Ik kwam net bij mijn pony en die had flinke last van haar rug, toen we over haar spieren gingen kroop ze ineen.
Het meest voor de hand liggende is een kou op haar rug, dat heeft ze al eens eerder gehad.
Ik heb haar lekker gemasserd en toch maar besloten om alsnog een deken op te doen.
Ik heb echter een hekel aan een deken en zeker omdat je er nu voor zo'n lange periode aan vast zit.
Ze had het twee jaar redelijk goed gedaan zonder deken maar toen heeft ze tussendoor ook met koud vies weer de deken op gehad.
Het liefst wou ik dat ze zonder kon.
Ze heeft ook nog in rug en benen artrose, is het dan beter voor haar om een deken op te hebben?
Ik moest effe mijn verhaal kwijt.

Casarell

Re: Ik haat dekens maar ik moet er toch aan geloven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:59

Bij mensen en paarden die artrose hebben is het zaak alles goed warm te houden.. vooral de spieren, aangezien die het op moeten vangen..

Ik heb zelf een 2 jarige die momenteel best last heeft van zijn spieren, hij liep gisteren erg stram en stijf..
Ik heb em vandaag een ongevoerde regendeken op gegooid en morgen krijgt hij er een dekentje onder voor de warmte..

Ik weet hoe het voelt om erg stijf en stram te zijn ivm mijn eigen reuma, en dat wens ik zelfs geen paard toe..
Dus vandaar lekker een dekentje..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:05

Ik heb idd zelf ook artrose in mijn rug en dat klopt.
Ze heeft ook een ongevoerde deken op, ik hoop dat ze zich snel beter voelt.
Moet haar ook maar beenwarmers en oorwarmers opzetten, hihi.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:27

Een deken is er voor dat de spieren soepel blijven en niet krimpen van de kou, want zodra dit gebeurd krijgt het lichaam een zuurstof tekort door een slechtere doorbloeding en dan heeft het paard spierpijn !
Zodra de spieren minder doen komt er meer druk op pezen en gewrichten (een paard met artrose is nog kwetsbaarder hiervoor)
Zodra je merkt dat je paard stijver wordt en rugpijn heeft zou ik hem zeker een gevoerde regendeken opdoen !
Maar ook als hij grote temperatuur schommelingen heeft (zweten tijdens het werk) en ja , als hij gevoelig is, zal dat zo blijven of misschien zelfs nog wat erger worden.....
Als je iets neemt om te verzorgen, dan vind ik dat je een zorgplicht hebt....liever een deken dan een paard die afzakt in de afgrond !!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:33

Ik heb ook meteen de deken opgedaan ik ben alleen geen voorstander van een deken.
Ik heb naar stal gebeld omdat ik in het ziekenhuis heb gelegen hoe het met haar gaat en de volgende ochtend was ze alweer gek aan het doen.
Ik had haar ook nog een pijnstiller gegeven op de avond dat ze dat zo erg had.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:07

voorkomen is beter als genezen.....
Als ik het koud heb en dat heb ik heel snel, door mijn gevoeligheid ( vooral tocht regen-en sneeuwkou!!!) dan doe ik een dikkere jas aan , ook al loopt de rest mischien nog wel in een zomerjas.....
Fijn dat je ondanks alls begrip toont voor je paard, maar ik zou de volgende keer echt géén pijnstillers geven , want als hij gek doet met spierpijn
en hij voelt géén pijn , krijg je blessures, dan gewoon warm stappen en deken op dat is voldoende !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 16:49

Deze heb ik toen van de dierenarts gekregen omdat ze zowiezo last heeft van haar rug door slijtage, ik wou die avond de pijn wat voor haar wegnemen.
Het gaat nu heel goed, Ik heb mijn man zo gek gekregen om even met me naar de paardjes te gaan ondanks dat ik pas een uur uit het ziekenhuis was.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:03

Ik weet niet waarom jij in het ziekenhuis hebt gelegen, maar ik krijg vanuit jouw antwoorden zoveel tegenstrijdigheden dat ik er een "raar"gevoel bij krijg.....
Naar mijn lezen doe je net alles zoals het niet moet en wijs je naar de ander die het weer op moet lossen !
Je weet dat je paard die klachten heeft ......had al eerder een deken op gehad.....staat onder behandeling.....je negeerd oorzaak en gevolg.....
Ook jezelf.....komt net uit het ziekenhuis en moet je man er toe overhalen om met je mee te gaan naar de paarden.....dan is er naar mijn idee een reden waarom hij het niet wil en daar wals jij gewoon overheen.....dan denk ik aan jouw eigen genezing/gezondheid/probleem, wat hem ook weerhoudt en tegelijk dwingt om je je zin te geven.....
Je lost alles blijkbaar pas op nadat het probleem zich aandient en voelt je er dan weer schuldig bij......
Nu klinkt het heel negatief wat ik zeg ,maar het belangrijkste wat ik lees is dat je het wel wilt veranderen en denk ik dat het extra werk wat een deken met zich mee brengt jouw grootste probleem is vanuit jouw eigen lichamelijke probleem.....
Jij bent een spiegelbeeld van jouw paard , zorg dat je het probleem oplost , er bewust mee om gaat en zorg dat je er eerder bij bent , dus al voordat het probleem echt een probleem wordt, dus om leren gaan met beperkingen en grenzen !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:35

Ik heb het probleem opgelost!
Als je nu wil beweren dat ik dus slecht ben voor mijn paard heb je de verkeerde voor je.
Mijn pony moet van de dierenarts niet onder een deken want dat is wat jij er van maakt.
Ze staat nu niet onder behandeling maar de dierenarts heeft mij gezegd dat ik haar met erge klachten de pijnstiller mag geven en geloof me dat komt niet vaak voor.
Mijn pony heeft twee jaar geen deken op gehad alleen als het nat weer is en dat ging goed.
En waarom wijs ik naar een ander die het op moet lossen, ik kom op voor mijn eigen paarden.
Ik vind dat er te snel met dekens gesleept word, je kunt niet alles voorkomen door ze maar goed in te pakken.
Je mag best je mening geven maar doe dat effe normaal, want jij laat het overkomen alsof ik een of andere beul ben die eerst zijn paard ziek laat worden en dan het pas op ga lossen.
Dan mag je eens naar mijn paardjes komen kijken , daar kun je misschien nog een puntje aan zuigen.