Open stal, ook weer, wel of niet scheren?? ook ivm buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Open stal, ook weer, wel of niet scheren?? ook ivm buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:08

Wij hebben sinds augustus de paarden aan huis staan. We hebben open stallen. Vorig jaar toen ze in pension stonden stonden ze met zo'n 20 paarden binnen dat is natuurlijk een stuk warmer. Nu staan ze met z'n tweetjes.

Ik merk dat Leo nu ik train voor de L2/M1 echt heel snel zeiknat wordt. Het duurt dan wel 2,5 uur voordat hij weer een beetje droog is terwijl ik al extra niet langer dan zo'n drie kwartier á half uur rijd. Ik rijd nagenoeg altijd in een buitenbak.

Mijn vragen zijn eigenlijk:

Kan het kwaad dat het zo lang duurt voordat hij weer droog is? Is het risico van kou vatten groot? Ik zet hem altijd wel op stal als hij gereden heeft, staat hij tenminste wel uit de wind.

Zou ik hem nu nog kunnen scheren, maar vat hij dan ook niet snel kou doordat hij zijn vacht niet meer heeft? Ze staan in principe de hele dag buiten. Hij is best een koukleum. Heb trouwens het idee dat de koukleumen de dikste vachten produceren, mijn merrie heb ik nooit aan gemerkt dat zij het koud had/heeft en heeft nog steeds een mooie dunne vacht (heeft 200grs deken op).

Ik rijd altijd in een buitenbak dus ook als het erg koud/guur is, kan dat dan nog wel?

Ik rijd dus wedstrijden met hem, zou ik er op worden afgestraft in het punt verzorging als ik hem een dekenmodel zou scheren? Natuurlijk niet de belangrijkste reden voor wel of niet scheren maar zou het wel graag willen weten.

En...kunnen we nog wel op buitenrit en dan ook wel stappen? Mijn merrie is drachtig dus doen we niet zulke heel heftige buitenritten (meer).

AmonRe

Re: Open stal, ook weer, wel of niet scheren?? ook ivm buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:06

Ik heb precies hetzelfde probleem! Vorig jaar heb ik hem geschoren met als gevolg veel stress, een schop tegen mijn bovenbeen en in het voorjaar een hele lelijke vacht. Dit jaar heb ik een andere oplossing gekozen: ik rijd niet langer dan 30 minuten en pas in april ga ik weer wedstrijden rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:19

ik heb mijn pony ook geschoren,alleen haar benen niet.
en ze staat in een open containerstal ik heb alleen een buitenbak en rij verder ook alleen maar buiten
en dat doen we zonder uitrijdeken.
ze staat sinds gister met een Rambo 300gr met halve hals en heb niet het idee dat ze koud heeft.

ik pak haar juist niet te dik in omdat het haar wel iets mag groeien,zodat het niet al te koud is voor haar in de winter met rijden.

ik zou jouw paard lekker scheren en een warme deken op doen,en met rijden een uitrijdeken.
en het model zal voor een jury niet veel uitmaken lijkt mij.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:29

Mijn IJslander staat 24/7 buiten, met een inloopstal. Hij maakt ook een dikke, lange vacht aan en daardoor krijg je ook het lange opdroogprobleem. Ik heb hem nu voorkant hals en voorkant borst geschoren, en nog een baan onder de manen. Dit heb ik 3 weken geleden gedaan. De vacht groeit daar nu weer aan, maar zal niet zo lang meer worden. Hij zweet nog wel, maar is door die korte vacht op de borst veel sneller droog, zeker als je een handdoek er overheen haalt. Hij kan met deze scheermethode zonder deken blijven staan. Ik weet niet of je puntaftrek krijgt bij wedstrijden, supermooi is het niet, maar ik vind het ook niet ultiem lelijk of zo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:32

Danielle_Off

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:37

Scheren is echt niet zo erg! Wij doen het veel bij de paarden, vooral omdat ze in de winter zo snel nat worden en amper droog.. Zou zonde zijn al zou je daardoor je paard niet goed meer kunnen trainen toch?

Gewoon scheren, lekker rijden (buiten is ook geen probleem, zolang je lekker blijft stappen blijft je paardje/spieren echt wel warm) als je paard na het rijden nog bezweet is even een zweetdeken op, en daarna weer een gewone deken.
Hoe dat trouwens zit met wedstijden weet ik niet? Maar heb hier zelf nooit een op of aanmerking over gehad.

Succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 02:01

Is zijn hals scheren geen optie voor jou?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:55

Apple schreef:
Is een dergelijk model niet voldoende om de warmte kwijt te kunnen?

viewtopic.php?f=53&t=857248

Ja, dat vind ik wel een goed idee. Maar is het juist om de buik, daar zit normaal gesproken geen deken en hij ligt altijd 's nachts, niet koud?

Misschien is hals scheren alleen idd beter idee of zou dat niet voldoende zijn?

Nou nog iemand vinden die hem wil scheren aangezien hij nog nooit geschoren is en toen we vorig jaar zijn benen op wilden scheren werd hij wel drie meter groot en begon te snorkelen en snuiven Nagelbijten / Gniffelen Wow!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:57

Oppassen hoor, daarom scheer ik dus niet meer, zelfs met Sedalin ben ik de stal uitgetrapt, omdat hij door de verdoving heen brak. Terwijl hij normaal nooit agressief doet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:02

Alleen hals en borst zou ook goed kunnen, dat hebben wij ook gehad.

Odeale

Open stal, ook weer, wel of niet scheren? nu met toevoeging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:29

Omdat ik zo aan het twijfelen ben over wel of niet scheren ga je natuurlijk "googlen" en toen vond ik dus deze site. Wat ze daar dan schrijven over niet scheren dat brengt me dan weer aan het twijfelen, wat vinden jullie daar dan nou van?

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:58

Mijn paard stond ook altijd in een open stal. Gewoon geschoren, goede warme deken erop en hij is niet ziek geweest. Halsdeken gebruik ik niet dus de hals wordt wel snel weer harig.

En over dat paard natuurlijjk: rijden is toch ook niet natuurlijk. De huidige paarden kan je echt niet vergelijken met de paarden van vroeger.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:17

Ik heb die van mij deze week geschoren, hij had een te dikke vacht en werd moeilijk droog na het rijden. Ik heb zijn hoofd en benen niet geschoren aangezien hij de hele dag buiten staat. 's nachts staat hij in een buitenstal, dus echt warm is het daar ook niet Haha!
Ik rijd altijd in een buitenbak en tijdens het in/uitstappen gebruik ik een fleecedeken, zo gaat het rijden prima.

Ik zou je paard dus gewoon scheren, kan prima zo.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:55

Die van mij is toen ik hem nog scheerde ook niet ziek geworden hoor en met het rijden was het heerlijk! Niet meer zweten!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:59

Wij hebben vorig jaar de paarden ook geschoren (Kwpn-er en Fjord) We hebben ook buitenboxen, als je een goede deken op doet kan het prima.
Wel deed ik met in en uitstappen buiten een uitrijdeken op.

Ik vond het ideaal, na het rijden even een zweetdeken op en daarna weer de gewone deken. dan staan ze iig niet de hele nacht met een natte vacht Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:24

Mijn koudbloed is ook geschoren
enkel het hoofd, de benen en de onderkant van de buik zitten nog in het haar (en de reden van haar buik is dat ze ook altijd overdag buiten staat, en vaak ook nog dag en nacht, en als ze dan gaat liggen heeft ze toch nog bescherming)
op dit moment staat ze met 330 grams deken, ik rij haar ofwel in een buitenpiste, of wel in een binnenpiste (maar dan moet ik toch nog 20 minuten stappen heen en 20 minuten terug)
ze heeft zowiezo een uitrij deken op, en als ik in de binnenpiste rij de heen en terugweg doe ik nog een gewone zweetdeken over het zadel, zodat haar schouders en borst ook beschermd zijn.
Moest ik merken dat ze het met die zweetdeken + uitrijdeken nog koud heeft (als het begint te vriezen bv) kan ik er nog een zweetdeken met hals overheen gooien tjdens het buiten stappen.
Maar normaal zal dit niet niet nodig zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:39

Ik heb mijn ponies ook dag en nacht buiten staan. Mijn hengst heb ik nu deels geschoren, alleen de hals en de borst. Zo kan hij toch buiten blijven, maar droogt hij wel sneller.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:36