Regendeken? Jullie mening??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Regendeken? Jullie mening??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 14:11

Hey allemaal!

Ik heb een veulentje van nu 5 maandjes.
Deze staat tijdens de dag vanaf 7u30 's morgens tot 18u 's avonds (soms iets later) buiten zonder schuilstal, loopstal of wat dan ook...
's Avonds gaat ze op stal en kan ze lekker smullen en opdrogen enz enz...

Nu was mijn vraag... Als het zo regent zoals afgelopen dagen, zondag de ganse dag water gegoten, maandag ook zo enorme slagregen... vinden jullie dit niet riskant om zo'n jong ding dan de ganse dag buiten in die denderende regen te laten? Ze heeft geen schuilmogelijkheden, geen bomen enz...
Ze heeft wel al een hele dikke teddyvacht maar toch... eens die nat is?

Ik dacht eraan om haar een ongevoerde regendeken te kopen zodat ze die aanheeft als het echt veel zou regenen en anders lekker zonder deken het land in want ik wil haar niet gaan opsluiten in haar stal de dagen dat het slecht weer is, ze moet echt buiten kunnen, daar geniet ze echt van...

Groetjes en alvast bedankt!

PienZ

Re: Regendeken? Jullie mening??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:12

Lekker zonder deken laten staan. Als ze goede dikke vacht heeft bouwt ze vanzelf goede weerstand op hoor

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:13

Naar mijn mening hoeft een deken niet. Paarden kunnen heel goed zelf droog blijven, als ze tenminste de kans krijgen om een goede vacht op te bouwen.
Maar hier zullen veel mensen het niet mee eens zijn.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:13

mmm vind dit voor een veulentje wel moeilijk..

Mijn 2,5 jarige staat nu wel met een 0 gram's regendeken op.
Hij staat ook van 7.30 tot 18.00 buiten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:14

als je nu al begint met dekens dan heeft ze later een weerstand van 0,0. Laat lekker staan zo. Mijn shetveulen en fjord staan ook naakt.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:14

Maanling schreef:
Naar mijn mening hoeft een deken niet. Paarden kunnen heel goed zelf droog blijven, als ze tenminste de kans krijgen om een goede vacht op te bouwen.
Maar hier zullen veel mensen het niet mee eens zijn.

En over zo'n vacht doen ze 2 jaar over..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:15

Lees even mee, geen schuilstal en 24/7 op de wei, begin ook te zwichten voor een regendekentje..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:18

Ik las in je profiel dat het gaat om een kruising Haflinger/New Forest. Die kan wel tegen een stootje, hoor. Ik zou het beestje geen regendeken opdoen, want dan bouwt ze nooit weerstand op. Ik heb ook een kruising (Haf/Fjord x Anglo Arabier) en die loopt van jongsaf aan al buiten zonder deken, hoor. Hij is kerngezond, bouwt elk jaar weer een dikke teddyberenvacht op. Momenteel doe ik hem alleen een regendeken op als het echt dagenlang alleen maar regent in de winter (het moet ook koud zijn). En dat komt maar weinig voor, valt me op, want ik let goed op het weer..... Knipoog

Voor de weerstand kun je ook wat echinaforce door het voer mengen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:19

nog even uit een financieel oogpunt: je veulen groeit van de winter gewoon door, waarschijnlijk zal je ook kwa dekenmaat mee moeten gaan. Kost wel weer extra geld en aan die te kleine regendeksn heb je dan ook niks meer.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:59

schuilstal zetten lijkt mij toch een diervriendelijkere optie... wat als het heel erg begint te hagelen en je bent niet thuis... wat als het vriest... sneeuwt... in de zomer als de zon enorm steekt en nogmaals je bent niet thuis...
volgens mij moeten alle dieren beschikken over beschutting en ik dacht zelfs dat dit wettelijk vastgelegd was...
maar ja, das maar mijn mening

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:06

krak schreef:
schuilstal zetten lijkt mij toch een diervriendelijkere optie... wat als het heel erg begint te hagelen en je bent niet thuis... wat als het vriest... sneeuwt... in de zomer als de zon enorm steekt en nogmaals je bent niet thuis...
volgens mij moeten alle dieren beschikken over beschutting en ik dacht zelfs dat dit wettelijk vastgelegd was...
maar ja, das maar mijn mening

In Belgie is een schuilstal verplicht. In Duitsland ook, geloof ik. Allemaal prachtig natuurlijk, maar ik was pas geleden in Belgie en ik vind dat ze daar eens goed moeten kijken naar de omheiningen. Dat was echt om te huilen, ik wist niet wat ik zag.... Scheve mond

Mijn paard heeft trouwens ook geen schuilstal nu hij weer terug is in het natuurgebied. Het maakt hem niets uit, want hij ging de stal toch niet in. Maar hij heeft nog bomen en struiken om te schuilen en als het echt dagenlang regent in de winter, dan mag 'ie van mij een ongevoerde regendeken op. Lachen
Maar volgens mij staat 'ie liever zonder, want het belemmert toch een beetje zijn bewegingsvrijheid, heb ik het idee. (Hij is nogal jolig en speels).

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:28

Ik dacht niet dat schuilstallen in België verplicht zijn..? Wel schuilgelegenheid (bomen ed..). MAar ik kan me natuurlijk vergissen, ik zoek het even op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:19

Ik zou er geen deken op doen, dit zijn hun belangrijkste maanden/ jaren om een sterk paard te worden.
Als je ze nu al onder deken zet zullen ze het later veel moeilijker krijgen zich aan te passen.
Daarbij kan een veulen beter in een groep veulens in een groep staan op een wei waar hij dan overdag wel kan schuilen.
Maar een deken, nooit!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:02

Absoluut niet, je veulen staat s'nachts ook nog eens binnen, dus kans zat om op te drogen. Als je een kasplantje wilt kweken zou ik hem een deken op doen ja. Als je gewoon een sterk paard wilt niet.
Hier staat geen énkel veulen/jaarling/alles wat niet werkt onder deken de héle dag lang ,ook in de regen, en ze doen het er fantastisch op!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:03

@ Racheldanst waarom?Misschien kun je dat ook even uitleggen Knipoog
Ik zou nooit bij een veulen een deken omdoen, daarmee 'verpest' je denk ik toch wel het immunsysteem een beetje. Laat ze lekker op eigen krachten groot worden Lachen
Ze staat snachts binnen en kan dus lekker droog slapen en toch een flink aantal uren lekker opdrogen dus dan vind ik het niet nodig. Mocht je veulen door het op stal staan toch een dun vachtje houden dan is het een ander verhaal.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:10

lekker zo laten staan, ze zijn niet van suiker.
Laat je veulen zeker tot dr 3e lekker dr eigen gang gaan, lekker zelf dr imummsysteem laten opbouwen.

Wij hebben ze vorig jaar ook 24/7 op de wei gehad zonder schuilstal.
Het veulen van dit jaar staat ook nog 24/7 buiten, voorlopig nog met schuilstal maar als mn paard geschoren wordt kan hij ook alleen overdag naar binnen.