Koude, natte voeten in modderwei?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Koude, natte voeten in modderwei?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 21:19

Het lijkt wel of de wei onder het waterpeil ligt! Boos!
Een flinke bui en het is dus weer raak deze winter. In de wei van mijn verzorgpony's liggen grote plassen. De grond is glibberig en het gras gaat stuk. Sinds afgelopen maand kunnen de pony's wel droog staan, er is een cementen plateau gemaakt. Ook zijn de 2 schuilstallen en een aantal heuveltjes droog.
Maar hun benen en hoeven zijn toch constant nat en voelen koud.

Wat kan ik doen om hun voeten warm te houden? Helpt het om de vetlokken bij te knippen zodat die niet de hele tijd in de modder hangen? Vaseline op de droge benen smeren als extra beschermlaagje? Proberen waard of niet doen?

elmiran

Re: Koude, natte voeten in modderwei?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:29

Ik zou er gewoon niks aan doen. En vooral niet gaan knippen. Onze paarden staan veel buiten, en hebben ook vaak natte voeten. Droogt vanzelf wel weer als ze op stal staan.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:30

Mijn paard staat 24-7 in de wei waar het op veel plekken ook behoorlijk nat is.
Ik doe er zelf niks aan, als ze het koud heeft gaat ze wel rennen.
Het is mij trouwens ook nog nooit zo opgevallen.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:31

ik zou er ook nix aan doen zolang ze er verder nix aan mankeren zoals wonden of mok

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:58

Ok, ik vond het zo zielig, die koude benen. Dus ook niet de lange haren die in de modder hangen? In de wei droogt het niet.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:01

Ik heb hetzelfde bij mn Tinker..
De wei is op sommige plekken heel nat, nu met dit droge
weer trekken de plassen gelukkig wel snel weg..
Heb net het idee dat hij er last van heeft of het niet leuk vind,
ik haal hem altijd helemaal onder de blubber de wei uit!

Dus ik zou er niks aan doen als ik jou was,
alleen in de gaten houden ivm met mok..

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:13

Ik doe er ook niks aan. Gewoon met poetsen de benen en hoeven schoonmaken en uitkrabben, en misschien voordat ze opstal gaat ff de benen en hoeven schoonmaken, dan zit er geen zand meer aan en is het in de stal zo weer droog en warm!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:23

Mijn pony staat ook 24/7 in de wei (helaas ook te nat een blubberig) maar hij is erg gevoelig voor rotstraal en vandaag stonk z'n straal al weer Scheve mond Als je paard gewoon gezonde hoeven heeft zou ik er niets aan doen, doe je eerder kwaad mee dan goed denk ik. Anders kun je ze evt. laten bruisen in de biotex en daarna invetten, zodat er geen water meer in de hoef komt. In de kootholtes zou je vaseline kunnen smeren tegen de mok.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:07

Op zich zijn koude voeten niet slecht voor een paard, een beetje natte voeten ook niet, hoeven kunnen best wat vocht gebruiken. Beter dan heet en droog. Maar niet in de blub inderdaad, met kans op mok en rotstraal. Fijn dat ze wel dat plateau hebben waar ze droog kunnen staan. Ze hebben dus een keuze, en zou ik me niet teveel zorgen maken. Alleen even in de gaten houden voor mok.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:51

Citaat:
Ok, ik vond het zo zielig, die koude benen.

Een paard denkt niet zoals een mens Knipoog
Grote kans dat ze er helemaal geen last van hebben, dat is alleen onze gedachte erbij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 08:44

Paarden zijn geen mensen. Paardenbenen en mensenbenen verschillen zo veel van elkaar, dat kan je niet vergelijk.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:11

Mijn shetjes staan hele winter buiten, dus ook in de blubber...

Wat me opviel vorig jaar was dat als ik hun hoefjes uitkrabte, dat de modder die tegen de straal etc aanzit gewoon opgedroogd was dus daar bleef het gewoon droog. Hierna heb ik ze alleen nog maar schoongemaakt als het echt nodig was en ze hebben nergens last van gehad.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:47

Bij de benen onderaan tot de knie zitten geen spieren, wel pezen, dus daar voelen ze niets van hoor. Het is wel goed voor de hoeven, die natte blubber, maar controleer wel op mok.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 10:30

Last van rotstraal hebben ze allemaal snel, daarom vet ik de onderkant in na het uitkrabben. (Ik haal de modder ook altijd nog met een nat borsteltje weg voor ik invet) Ik ben er ook maar 1x per week, dus zo vaak gebeurt dat niet.

Een van de pony's heeft erg zwakke voeten, in de zomer moet ik heel erg mijn best doen ze nat te houden en in de winter moeten ze droger. Ze heeft nu ook nog niet zo'n dikke vacht en haar benen voelen altijd ijskoud. Net als haar oren... Als ik met daar aan het stappen geweest ben voelt het al veel warmer. Terwijl ze in de wei toch ook kan lopen?

Gelukkig was de wei gisteren alweer veel droger, geen plassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:11

als het kouder en natter wordt veranderd er ook een en ander in de benen, zo is de bloeddoorstroom veel minder waardoor ze de kou dus niet voelen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 14:28

interessant, dat wist ik helemaal niet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:00

Paula schreef:
Mijn pony staat ook 24/7 in de wei (helaas ook te nat een blubberig) maar hij is erg gevoelig voor rotstraal en vandaag stonk z'n straal al weer Scheve mond Als je paard gewoon gezonde hoeven heeft zou ik er niets aan doen, doe je eerder kwaad mee dan goed denk ik. Anders kun je ze evt. laten bruisen in de biotex en daarna invetten, zodat er geen water meer in de hoef komt. In de kootholtes zou je vaseline kunnen smeren tegen de mok.

Neeeeeeeeeee niet in de biotex. Biotex tast hoeven en huid aan!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:02

Ontsmet toch ook bij rotstraal? Op onze hoefzalf (soort hoefvet) staat trouwens ook dat het tegen rotstraal helpt. Klopt dat? Er staat ook tegen droge of weke hoeven... Heb wel het idee dat het iets helpt nu ik het er elke week opsmeer, de hoeven zien er nog heel redelijk uit en zijn niet gespleten!