Deken 'water resistant?'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Deken 'water resistant?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:06

Op mijn winterdekens en regendeken staat:
Water resistant, wind proof.
Betekent dat dan dat jij niet 100 % waterdicht is?? Het is wel een buitendeken. Als het geregent heeft en de deken is kletsnat, is hij wel nog altijd droog aan de binnenkant. Maar als ik hem van mij paard afhaal en uithang, voelt hij na een tijdje ook kletsnat aan de binnenkant!?
Weet iemand hoe dit komt, en wat ze met water resistant bedoelen? Want water proof lijkt me beter dan water resistant....
Groetjes Aleida

Milly_

Re: Deken 'water resistant?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:08

water proof en water resistant is hetzelfde Knipoog
Heb je je deken al eens gewassen? Want dan moet je 'dacht ik' hem weer met een speciaal product behandelen om terug waterdicht te maken...

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:16

Milly_ schreef:
water proof en water resistant is hetzelfde Knipoog
Heb je je deken al eens gewassen? Want dan moet je 'dacht ik' hem weer met een speciaal product behandelen om terug waterdicht te maken...

Ik dacht altijd dat water proof 100% waterdicht was, en water resistant iets minder ofzo.. Bloos
De regendeken is net nieuw en blijft ook wel waterdicht als hij op blijft liggen, maar als ik hem uithang (nat), dan gaat hij denk ik toch lekken...
Mijn winterdekens zijn wel gewassen, bij zo'n speciale wasserij, en ze zijn daar ook weer waterdicht gemaakt. Ik heb ook nog een spuitbus om dekens waterdicht mee te maken, maar ik denk niet dat dat veel helpt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:17

hm.. raar... Geen idee hoe dat komt dan.. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:26

Het resistant wordt aangegeven omdat dit vaak doormiddel van een coating waterdicht gemaakt is, je deken is dus waterdicht.
In jassen wordt het spul gore-tex gebruikt er bestaan vandaag de dag ook al dekens met dit membraam.

Het vocht aan de binnenkant van je deken na het uithangen kan komen doordat de deken ook een ademende werking heeft.
Doordat je paard de deken op heeft ook al is deze nat blijft hij aan de binnenkant droog doordat de porien van de deken blijven werken.
Zo gauw de deken af gaat hoeft dit niet meet en wordt alles vochtig.
Droogt vanzelf weer.
Je kunt je droge, schone, deken behandelen met en impregneermiddel dat geschikt is voor dekens.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:29

Water proof is water dicht.

Water Resistant is alleen net als je horloge, het kan tegen spatwaters enz maar onder water houden kan weer niet.

Snap je? Lachen Zo heb ik het geleerd..

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:37

Dankjulliewel voor de reactie!! Knipoog
Kasparonda: Dus het klopt dat het nat word met uithangen, niets aan de hand dus Lachen
Heel erg bedankt voor je duidelijk uitleg!! OK dan!
Allejandro: Ja zo had ik het ook geleerd idd Clown Vandaar dat ik me afvroeg waarom mijn deken niet waterproof zou zijn, maar wel windproof...
Nouja, ik snap het nu iig, thanks!