nat paard poetsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

nat paard poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:56

Gelukkig gaan onze paardjes nog een paar uurtjes per dag naar buiten. Het nadeel: soms komen we om te rijden en dan zijn ze met hun dikke wintervacht kletsnat van de regen.
Vroeger heb ik geleerd dat je een nat paard niet kan poetsen. Maar zeker als er een laag zand op zit kan je er toch niet zo een zadel opgooien.
En nu mijn vraag; hoe doen jullie dat? Laat je het poetsen erbij of probeer je toch zo goed en zo kwaad als dat gaat, te poetsen? Of laat je bijv. het rossen achterwege? Of sla je het rijden die dag gewoon over?

O ja, we gaan ze echt niet onder deken zetten. Dat is dus geen optie.

murphysha

Re: nat paard poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:15

Ik heb ook geleerd dat je een nat paard niet mag poetsen. Geen idee waarom..

Mij is geleerd dat een nat zadel schuurt op de paardenrug.
Hier hebben ze een deken op, dus nooit een natte rug. Mijn schoonzusje zet haar paard (ongeschoren) nu met ongevoerde regendeken in de wei, zodat ze daarna gewoon lekker kan rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:45

Je kan het met stro wat droogwrijven, dat scheelt nogal .. En ook ik heb geleerd een nat paard niet te poetsen.

Staat me iets van bij dat paarden een 'vettige' vacht hebben (om het zo maar uit te drukken Knipoog) en als je gaat poetsen op een natte vacht, dat je dan het nat onder het vet poetst. Iets in die richting dacht ik Knipoog

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:48

ik heb het ook geleerd: het water wrijf je dan als het waren naar de vetlaag waar door ze hhet koud hebbe. Tip: Zet hem een uurtje erder al vast binne, En wrijf je hem droog met stro. Daarna kan jerijde

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:48

Het is idd zo dat een paard wat altijd buiten staat een vetlaag in de haren heeft dit beschermt zijn huid tegen regen en kou.Daarom liever niet te veel poetsen.
En wat je tegen dat nat kunt doen....fonen....hahaha Haha!
Droogwrijven met stro of handoeken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:50

Hahah had ik het toch goed Lachen
Maar precies zoals hierboven gezegd wordt, ben ik het mee eens Ja

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:51

Ik laat ze altijd even opdrogen en dan poets ik het zand er af met een zachtere borstel. Meestal alleen onder de zadelplek en het hoofd. Uitgebreid poetsen doe ik wel als ze helemaal droog zijn Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:53

Droogwrijven met stro doe je als paard gezweet heeft. Als je dat doet bij regen, dan druk je het vocht tegen de huid aan waardoor hij juist ziek kan worden.
Ik zou voor de uurtjes die hij naar buiten gaat een ongevoerde regendeken erop doen. Die van mij staat 24/7 buiten met dek op.
Als een deken niet mogelijk is, dan alleen op de plek van het zadel het zand beetje weghalen, zeker niet gaan rossen. Schoon dekj onder het zadel en paard weer pas naar buiten doen als hij echt helemaal droog is onder het zadel. Denk dat je dan weinig kans loopt op verkoudheid.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:59

Een nat paard mag je niet poetsen, omdat je het vocht dan op de huid poetst. Een nat paard is alleen op de dekharen nat en niet op de huid onder de haren.

Als je dan stevig gaat rossen, breng je het vocht van de dekharen op de huid waardoor het paard het erg koud krijgt. Bovendien is dit zo goed voor de weerstand va je paard.

Ik kijk altijd hoe vies ze is op de zadelplekken, zand er met een zweepje eraf "strijken". Schoon dekje pakken, schone singel en rijden Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:47

Ik het ook altijd geleerd om een nat paard niet te poetsen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:27

bromfiets schreef:
Ik laat ze altijd even opdrogen en dan poets ik het zand er af met een zachtere borstel. Meestal alleen onder de zadelplek en het hoofd. Uitgebreid poetsen doe ik wel als ze helemaal droog zijn Lachen

Dat is het juist; het duurt met die dikke wintervacht minimaal 2 uur voor ze droog zijn. We hebben ze in pension staan waar ze een aantal uurtjes naar buiten gaan; ik kan ze dus niet even eerder binnenzetten.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:29

beantsje schreef:
bromfiets schreef:

Dat is het juist; het duurt met die dikke wintervacht minimaal 2 uur voor ze droog zijn. We hebben ze in pension staan waar ze een aantal uurtjes naar buiten gaan; ik kan ze dus niet even eerder binnenzetten.

Bij ons staan ze 24/7 buiten Lachen

Maar als ik ze binnenhaal en een kwartiertje wacht zijn ze meestal wel droog genoeg om te kunnen borstelen. Als ze echt zeikie zijn leg ik even een zweetdekentje op het zadelstuk.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:32

Als je een paard dat nat is droog wrijft met stro of een handdoek dan wrijf je het vocht toch net zo hard op de vetlaag?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:23

klopt ja!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:32

Doordat je poetst wrijf je al het zand, stof en nattigheid in z'n vacht en op z'n huid waardoor het nog meer gaat schuren, Je kan idd het beste gewoon proberen het zand eraf te vegen met je hand of een zweepje en dan gewoon het zadel erop leggen.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:44

zeker geen nat paard poetsen nee dat is super slecht ouwe

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:48

Nat paard niet poetsen! De vetlaag wordt losgeweekt waardoor de bescherming verdwijnt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:05

Alleen de plek van het zadel poetsen. Ik deed dat met een zachte borstel (nu heeft hij een deken op)

De rest lekker laten zitten. Misschien niet zo netjes, maar beter dan de nattigheid op de huid poetsen

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:54

Idd droogwrijven met stro denk ik.
Mijn paard heeft bijna altijd een regendeken op, dus dat probleem heb ik niet. Haha!