Dekens? Het duizelt me!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

Dekens? Het duizelt me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:34

Mijn (nieuwe) paard staat al enige tijd onder een Bucas-all-in-one deken (waterafstotend, 0 grams, geloof ik) van de oude eigenaar. Ik heb zelf totáál geen verstand van dekens (vrijheid blijheid Haha!), maar wil dus nu wel het beste voor mijn mannetje die gewent is aan zijn deken. Wat is nu wijsheid?

Ik merk aan zijn vacht dat die dikker wordt, dus blijkbaar heeft hij het frisjes. Kan ik het hier bij laten? Ik vind het in principe niet erg om een dikkere vacht te hebben bij mijn paard, maar het moet uiteraard niet ten koste gaan van mijn dier dat hij het misschien koud heeft.

Heeft iemand standaard richtlijnen voor hoeveel-grams en wat voor sóórt deken ik nu moet gaan gebruiken? Ik wil in principe "zo min mogelijk"

Alvast bedankt!

jesito

Re: Dekens? Het duizelt me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:38

Ik zou deze deken nu oplaten en pas eventueel naar een dikkere deken grijpen as het kouder wordt.
Als je nu almaar dikker gaat opdoen heb je dan geen extratje meer.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:39

Het is een gedoe met die dekens idd. Als jij een dikkere vacht niet erg vindt zou ik het mooi zo laten. Ook omdat hij deze deken blijkbaar gewend was. Een prima deken en hij zal zelf zijn vacht aanpassen als het kouder wordt. Wil je niet dat zijn vachtje dikker wordt dan moet er nu een dikkere deken op. Ik heb nu 200 grams op en buiten een ongevoerde regendeken er over. Maar ik wil dus geen dikke vacht.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:41

Misschien een stomme vraag, maar die 200 grams, is dat dan een staldeken?

Die van mij staat nl. onder een echte outdoor-deken, maar ik heb dus de functie van "staldeken" nog niet helemaal begrepen...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:58

de mijne staat nu ook onder 200 grams en daaroverheen een regendeken. hij heeft een onderdeken 200 grams. staldekens zijn aan de buitenkant gladder waardoor een eventuele regendeken daar boven op er sneller afglijd. staldekens zijn dus echt voor in stal en onderdekens zijn dekens die je onder je regendeken doet. ik doe het op deze manier omdat lessy ieder jaar wel een regendeken sloopt en die zijn goedkoop. maar mijn 400 grams, waar dus ook die regendeken over heen gaat, is een stuk duurder. door die regendeken eroverheen sloopt hij niet zo snel mijn 400 grams deken.

als je een dikke vacht niet erg vindt, zou ik het zo laten en als het echt koud wordt 200 grams opdoen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:01

Jimy staat nu ook onder de bucas regendeken 0 grams.
Van t weekend gaat zijn haar eraf en krijgt hij een 300 grams op. Pas als het gaat vriezen krijgt hij nog een onderdeken erbij.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 21:12

Dus: even samengevat en als ik het goed begrijp:

Ik kan hem gewoon onder zn 0 grams-dekentje laten staan, maar zodra het gaat vriezen er een onderdeken (onegever 200 gram) ondergooien.

Maar, wat is nu een temperatuur dat je die onderdeken echt nodig hebt? Is dat al bij vorst snachts? Denk het eigenlijk wel, maar toch even checken bij jullie Lachen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:16

Ik heb er ook de balle verstand van , van dekens. Een pensions klant gruikt ook dekens. Ze had eerst een overgang deken en nu een 300 grams maar ik vind dat hij toch nog een flinke vacht krijgt. Verder gaat zij er geen deken bij doen. Dus na mijn mening krijgt hij dalijk een nog dikkere vacht

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:17

als hij 's nachts buiten staat wel ja. maar als hij binnen staat hoeft het nog niet als het 's nachts vriest en overdag nog steeds 10 graden is ofzo. op stal is het toch wel warmer door al die paarden. als het overdag 5 graden ofzo wordt kan je er 200 grams onderdoen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:20

Staldekens zijn niet waterdicht, vandaar dat ik er een regendeken over leg. Blijft prima liggen overigens Knipoog Over jouw paard: Als het kouder wordt KUN je er een deken onder doen. Het hoeft niet. Doe je het niet dan kweekt hij zijn eigen winterjas Knipoog

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:25

Mijn paard staat ook onder een regendeken, ik geloof wel 200 grams ofzo. Het ligt er vooral aan wat je zelf wilt. Je paard past zich aan aan de kou door middel van z'n vacht. Als ie het kouder krijgt, krijgt ie een dikkere vacht. Je hoeft dus niks geen dikkere deken op te doen(tenzij je natuurlijk merkt dat je paard het echt koud heeft). Maar als je er veel mee rijdt, is zo'n dikke vacht niet erg handig: Snel zweten en lang uitstappen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 21:30

Nou, dat uitstappen is het probleem niet zo, daar ben ik sowieso wel een voorstander van.

Ik las overigens in een ander toppic (en vandaar ook mijn verwarring) dat er de mogelijkheid bestaat om je paard onder 750 gram te doen. Is dat niet veel en veel te veel?

En verder las ik ook dat een deken voorkomt dat een paard "zijn vacht op kan zetten" waardoor het dus zijn orginele functie verliest en hij het dus kouder kan hebben mét deken, dan zonder deken... Klopt dat?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:33

die mogelijkheid is er. maar ik vind het te veel. vorig jaar heb ik mijn paard laten scheren en de hele winter heeft hij onder 200 grams gestaan. geen probleem. dit jaar gaat hij misschien onder 400 grams, als het idd een strenge winter wordt. en als het echt bizar wordt, dus -10 ofzo, dan 600 grams, maar dat dus bij extreem weer.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 21:35

Wanneer hebben wij ooit nog een "strenge winter" gehad? In de oorlog volgens mij Clown

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:42

haha. aan het aantal zonnevlekken op de zon is voorspelt dat we dit jaar een strenge winter krijgen. het is namelijk ongeveer het zelfde aantal als in de jaren dat de elfstede tocht door ging. en het weer van het hele jaar voorspelt een strenge winter, dus ik wacht af en ben benieuwd of we die idd krijgen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:41

off topic: ze verzinnen telkens iets nieuws om de hoop op een elfstedentocht in leven te houden Clown
Dat van het opzetten van de vacht weet ik eigelijk niet, klinkt wel aannemelijk. Staat je paard 's nachts binnen trouwens? En een deken van 750 gram? Uhm, dat overleeft mijn groninger dikhuid niet volgens mij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:31

VSW --> SV.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:40

Outdoor dekens zijn over het algemeen met loopsplit of zo gesneden dat ze er makkelijk in kunnen bewegen/lopen.
De stof van een outdoor deken is over het algemeen ook waterdicht/afstotend.
Staldekens hebben soms wel een split maar eigenlijk nooit de waterdicht functie.
Onderdekens kun je zowel onder outdoor, stal en ongevoerde regendekens doen.
Als je het geen probleem vind dat je paard een dikke vacht krijgt, maar het wel fijn vind dat hij niet een natte vacht heeft als je wilt gaan rijden of onder de modder zit onder het zadel, dan is een regedeken voldoende en zou ik zeker geen dikkere deken op doen.
Een paard past zn vacht aan naar gelang hij het koud heeft.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:51

Ik geef zelf de voorkeur aan outdoordekens, als je paard buiten gezet wordt hoeft een ander geen dekens te gaan lopen wisselen, en op stal met een outdoordeken is ook geen probleem. Ik heb er nu een 200 g op liggen en als het flink kouder wordt gaat er een dikkere deken op. Ik ben zelf geen voorstander van meerdere dekens op elkaar, er zijn paarden die dit erg vervelend vinden.

Je kunt ook gewoon voelen hoe je paard aanvoelt onder zijn deken. Voelt ie koud doe je wat meer op en voelt ie echt warm dan heb je teveel op(zal in jouw geval niet zo zijn, maargoed..)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:03

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:15

Hier nog een deken leek. Ik heb van de volgende dekens gehoord, wanneer gebruik je ze en welke heb je beslist nodig.
Wij hebben sinds maart een pony, wordt 5 dagen in de week bereden. Meestal 's avonds. Staat 's nachts op stal met dezelfde deken als waar hij mee in de wei staat. Pony is niet geschoren. Hier komen ze:
1. fleece deken
2. uitrijdeken
3. regendeken
4. ... grams deken
5. staldeken
6. wollen deken
7. onderdeken
Wij hebben nu dus een "staldeken", maar hij staat er ook mee buiten in de regen. Deken is niet waterdicht volgens mij.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:30

melkbus schreef:
Hier nog een deken leek. Ik heb van de volgende dekens gehoord, wanneer gebruik je ze en welke heb je beslist nodig.
Wij hebben sinds maart een pony, wordt 5 dagen in de week bereden. Meestal 's avonds. Staat 's nachts op stal met dezelfde deken als waar hij mee in de wei staat. Pony is niet geschoren. Hier komen ze:
1. fleece deken
2. uitrijdeken
3. regendeken
4. ... grams deken
5. staldeken
6. wollen deken
7. onderdeken
Wij hebben nu dus een "staldeken", maar hij staat er ook mee buiten in de regen. Deken is niet waterdicht volgens mij.

Nee, een staldeken is niet waterdicht. Doe hem dan of altijd een waterdichte deken op (met vulling) of leg als ie buiten staat een ongevoerde regendeken over je staldeken.

Verder gebruik je een fleece of wollen deken als zweetdeken. Ik gebruik die alleen in de winter, in de zomer drogen ze vanzelf wel op. Een wollen deken kun je net als een onderdeken (het woord zegt het al) onder je deken leggen voor extra warmte.

En een uitrij deken gebruik je meestal bij een geschoren paard of als het heel koud is tijdens het in- en uitstappen om het paard een beetje warm te houden.

Beetje duidelijk? Of meer vragen?

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 01:01

Dus als ik mijn staldeken waterdicht laat maken/behandelen. Dan heb ik in principe genoeg voor de winter. Pony staat niet aan huis. En pensionhouder wil best dekens gaan wisselen, maar heeft 30/40 paarden staan, dus die is de hele dag aan het dekens slepen. Niet handig dus.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 01:16

Een staldeken kun je niet waterdicht laten maken. Dat gaat niet lukken. Er zitten bovendien ook nog naden in, dus gaat altijd hoe dan ook lekken.

Ik zou een outdoordeken kopen. Dan zit je altijd goed. Ik heb er nu 200 gram op liggen, maar gaat wel meer op als het nog kouder wordt.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 07:46

@Shera: hij staat inderdaad 's nachts binnen. Anders zou het inderdaad wel erg koud worden Lachen

@WilmaW: de perfecte samenvatting!! Thnx!

@Arno8: Clown Ik ben zelf ook geen voorstander van een deken, maar het paardje staat al sinds het begin van de herfst onder een dekentje en vind het niet helemaal eerlijk om dat ding er in een keer vanaf te halen nu het a. kouder wordt en b. hij meer buitenkomt. DUS! Tong uitsteken

O-trouwens. Super handige site!!
Ik heb net een paard gekocht maar die heeft bij de vorige eigenaar een deken opgekregen. Het is nu winter maar ik wil die onzin niet. Wat nu?
Helaas kun je er nu weinig aan doen. Een paard moet vanaf de zomer acclimatiseren aan de winter, is dat niet gebeurd dan kun je niet halverwege de winter ineens de deken weglaten. Vanaf december kunnen paarden ook niets meer veranderen aan de wintervacht, dan zijn ze onderhuids al weer met de voorbereidingen voor de zomervacht bezig.

Dit is echt helemaal op mij van toepassing!!
Maar ik kan nu dus wel gewoon de deken laten voor wat hij is, omdat hij tot december dan nog in staat is tot het kweken van een lekker vachtje?

@ Melkbus: ik zou inderdaad heel voorzichtig zijn met het "waterdicht laten maken". Staldekens zijn een soort dek-bedspul: veel naden en dun stof tussen vulsel en buitenkant. Dat gaat nooit waterdicht worden! (hihi, dat weet ik dan weer wel).