Ervaring met verdovende pasta's en scheren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Ervaring met verdovende pasta's en scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 09:56

Hey hey

Ik krijg verschillende reactie's op het spuiten van verdoving dat ik even wil peilen wat jullie ervaring is met verdovende pasta's tijdens het scheren.
Mijn ervaring met pasta's is namelijk heel slecht, de paarden reageren er gewoon niet op, nu moet ik ook zeggen dat ik eigenlijk alles zonder doe maar die enkele keren dat ik bij mensen kom die heb van te voren verdoofd hebben met een pasta werkt het echt gewoon niet, deze mensen verdoven ze met die pasta omdat ze weten dat ze echt echt vervelend zijn. Geven jullie de pasta voor het geval dat of omdat je weet dat ze echt vervelend zijn? Wat is jullie ervaring met echt vervelende paarden dan? (met echt vervelend bedoel ik uithalen, als ze niet uithalen hoeven ze voor mij namelijk ook niet verdoofd te worden, een beetje staan draaien en het hoofd of been een keer weg trekken is met een beetje geduld en evnt een praam ook opgelost)
Wat betreft het geven van pasta's voor het geval dat hoef ik eigenlijk geen reactie's, ik ken verschillende paarden die standaart met pasta geschoren worden die ook makkelijk zonder enige verdoving gedaan kunnen worden.
Nog een groot nadeel aan pasta vind ik dat je het ze echt van te voren moet geven, probeer je eerst zonder en gaan ze door het lint dan werkt het helemaal niet meer.... Dat is dan ook de reden waarom ik er niet mee werk.

Greetz

Romy18

Re: Ervaring met verdovende pasta's en scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:01

Owja mensen die zeggen dat elk paard met pasta gedaan kan worden nodig ik graag uit om een aantal paarden te komen doen ik kan je er zo 5 geven waar ik je dan erg veel succes mee wens.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:03

Ik gebruik het eigenlijk alleen omdat mijn paard erg moeilijk doet bij het scheren van zijn hoofd.
Voor de rest van zijn lichaam is het eigenlijk niet nodig, maar zoals je zegt geef ik het dus niet tussentijds omdat het dan voor zijn hoofd dus eigenlijk al niet meer werkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:05

Ik geef mijn pony altijd pasta voor het scheren. Het is nogal een stressbeest Knipoog
Een praam doe ik bij hem liever niet, omdat je dan eerst 10 minuten aan het vechten bent met hem en hij echt door het lint gaat.

En hij vindt het scheren héél spannend, zelfs met de paste op blijft hij schrikkerig en lastig.

Hij vindt bijvoorbeeld de snoeren al zo dood eng dat ik die pas neer kan leggen als hij verdoofd is, anders krijg je hem de stal niet uit Knipoog

Maar dit is de engie die ik met verdoving geschoren heb tot nu toe. Beentje optillen en beetje draaien is idd niet erg vind ik.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:23

Mijn paard heeft de afgelopen keer én een spuit tranquigel gehad en is gepraamd. De tranquigel deed wel wat maar niet heel veel. Hij gaat zonder iets gewoon echt staat piafferen op de poetsplaats en wil ook nog weleens uithalen (niet echt gericht maar hij zwaait wel met zijn achterbenen). Vorig jaar heb ik hem alleen gepraamd, en toen ging hij van de stress zo ontzettend zweten dat hij heel moeilijk te scheren werd. De druppels kwamen toen echt van zijn buik en benen af, zo was hij aan het zweten. Hij trapte toen overigens niet, maar hij sprong wel geregeld met vier benen van de grond af opzij en omhoog waardoor de man die hem scheerde bijna geplet werd tegen die muur. Ook stond hij echt met zijn hele lichaam te trillen, niet fijn.
Nu met de tranquigel en praam is hij niet gaan zweten en dat springen deed hij ook minder. Hij haalde alleen soms uit met zijn achterbenen (iets wat hij anders nooit doet en ook nog nooit eerder heeft gedaan). De man die hem scheerde vond dat hij dit jaar makkelijker was dan vorig jaar. Hij zal wel nog een keer moeten dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat, gebruik iig die tranquigel weer. Zijn hoofd laat ik niet doen, alleen de kaaklijn. Hij gaat zo snel schudden met zijn hoofd dat het echt geen doen is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:33

De mijne is trouwens bij de tandarts ook weleens door de verdoving van de veearts heen gekomen. De veearts heeft hem toen wel drie keer bijgespoten en dat hielp niks. Hij werd wel suf maar zodra die boor weer aan kwam ging hij volledig door het lint. We waren toen ook naar de dierenarts toe gegaan misschien dat dat al genoeg spanning was om de verdoving niet te laten werken. Ik denk dat geen één verdoving echt goed werkt als ze al in paniek zijn. De laatste keer met een andere veearts die thuis kwam is hij gelijk verdoofd en ging het wel goed.

Peb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:27

Ik wilde mijn paard eergisteren gaan scheren en had haar bij voorbaat al tranquigel gegeven. Maar helaas...we hebben niet eens 1 beentje kunnen doen. Ze deed harstikke lijp, probeerde te hangen, haalde uit etc. geen doen dus..Weet iemand hier een oplossing voor? Praam is ook geen optie, dan flipt ze compleet. Ze is niet gemeen, maar gewoon heel bang.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:31

Ik gaf mijn paard Sedalin (is al een tijdje uit de handel nu) maar hielp bij mijn paard ook niet, dus die nam ik maar mee naar de DAP, daar werd hij platgespoten en kon ik hem scheren (ik moest hem dan nog blinddoeken). Hij moest ook wel steeds bijgespoten worden.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:32

Ons paard wil niet naar de hoefsmid. De eerste keer 2 tubes gebruikt ging perfect. De tweede keer 1tube en ook daar reageerde hij enorm op. Hij was echt heel rustig. Bij ons hielp het dus heel goed. Nu kunnen we zonder iets de hoefsmid laten komen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:46

Ik geef altijd een tube tanquigel en dat werkt prima.
Zodra ik met de scheermachine aankom zonder enig middel schiet hij helemaal in de stress en kan ik niet in de buurt komen met het apparaat. Met de tranquigel staat hij helemaal rustig en kan ik overal bijkomen.

Bij mijn paard werkt het dus prima. Alleen als ik de voorkant van zijn hoofd wil doen heb ik hulp van de praam nodig, maar de onderkant van zijn kaak en tot halverwege het hoofd (bakstukken) is helemaal geen probleem.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:06

Is dat verantwoord om 2 spuiten te geven? Één spuit is natuurlijk maar voor 300 kg volgens de bijsluiter en dus te weinig zou je denken. Ik heb zo'n hekel aan dat pramen. Misschien zou hij met 2 spuiten wel niet gepraamd hoeven worden, of alleen bij zijn benen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:13

Ik geef ze alleen wat als het echt nodig is.
Daarbij moet je denken aan een paard wat echt door lint gaat en het mijn kop kan kosten Knipoog

Ik gebruikte vroeger Sedalin wat er nu dus niet meer is.
Daarvoor in de plaats heb ik andere pasta van mijn dierenarts die daarop lijkt.
( vraag me even niet hoe het heet want dat is me ontschoten )

Als ik het toedien is dat vaak een half uur van tevoren en niet meer dan +/- een streepje.
Mijn ervaring zegt dat een klein beetje van die pasta honderd maal effectiever werkt dan een hele spuit.

Maar als het niet nodig is en het paard laat zich zo redelijk goed scheren blijft de pasta in de kist. Knipoog

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:52

Die van mij moet ik dus ook verdoven met scheren.
Het is een schat van een beest, maar met scheren wordt ie gewoon staatsgevaarlijk. Bloos

Het 1e jaar hebben we het met een praam gedaan, maar dat werkte niet, toen moest ik hem de volgende dag nog eens scheren, omdat we gewoon het niet af hebben kunnen krijgen.
Toen heeft ie een tranquigel gekregen.
Helaas werkte dit ook niet effectief. Gelukkig het scheren wel afgekregen.
Het nadeel van pasta is als ze eenmaal Adrenaline gaan aanmaken omdat ze het scheren (voornamelijk het lawaai van het scheerappartaat) eng vinden dat dan de pasta niet meer werkt.
De Adrenaline heeft dit op. Ze kunnen er dan ook in blijven hangen (en heel gevaarlijk worden)

Daarom dit jaar hem laten verdoven door de DA voor het scheren.
Ik wilde hem niet weer een trauma geven.
Helaas moest dit ook in 2x omdat hij heel snel uit de verdoving kwam en we nog niet klaar waren.
Maar ik geef hem voortaan een verdoving daar reageert ie beter op dat een pasta.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:35

Ik heb vorig jaar een halve spuit gegeven en alleen bij het deel bij de oren en onder de kaak de praam er even op, dat ging prima toen.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:30

En hier nog zeker 2 staatsgevaarlijke merries zonder verdoving van de DA. Die spuiten tranquigel helpen echt niet.
Daar breken ze beide dwars doorheen. Achterbenen vliegen om je oren en tanden komen gevaarlijk dichtbij als je dan probeert te scheren.
Een praam helpt al helemaal niet. Enige optie is dus platspuiten door de DA.