Winterdeken oplaten in stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Winterdeken oplaten in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:14

Zijn er ook mensen die een outdoor waterdichte deken (gevoerd ongeveer 200/300 gram) oplaten als paard 's nachts op stal staat?
Zijn er gezondheidsbezwaren om dezelfde deken voor buiten op te laten in een koude stal 's nachts?
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 26-10-07 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re: Winterdeken oplaten in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:18

Mijn paard staat in de winter dag en nacht met een waterdichte 220 grams deken op. Overdag in de wei, 's nachts op stal. Ik heb nooit gemerkt dat hij er last van had of ziek van werd.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:20

Ik heb gewoon dezelfde deken op in de wei en op stal (open stallen) 300 grams. Ik heb niet het idee dat mijn pony daar last van heeft, ik zou ook niet weten wat ik anders zou moeten doen. 's nachts is het wel kouder maar op stal is het weer windstil en droog.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:22

het is niet echt goed.

moet je zelf maar eens met een winterjas binnen zitten en dan ineens naar buiten. de was houd je dan niet echt warm meer.

het beste is of een staldeken erop of zonder deken.
maar net als bij @ lest : open stallen zou je wel het winterdeken op kunnen laten.

maar anders zou ik het niet doen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:24

Ja liev_meisjuh, behalve dan dat het bij ons binnen in huis 20 graden is, en bij een paard op stal bijna net zo hard meevriest. Jouw verhaal gaat dus niet op.
Je paard kan gewoon dezelfde winterdeken ophouden op stal Ja. S'nachts is het kouder maar dat compenseert de wind en regen etc. van overdag weer.

mirgino

liev_meisjuh schreef:
het is niet echt goed.

moet je zelf maar eens met een winterjas binnen zitten en dan ineens naar buiten. de was houd je dan niet echt warm meer.

het beste is of een staldeken erop of zonder deken.
maar net als bij @ lest : open stallen zou je wel het winterdeken op kunnen laten.

maar anders zou ik het niet doen.

een paard kan je niet vergelijken met mensen.

mijn pony heeft ook gewoon haar rambo deken 300gr en waterdicht met halve hals buiten en op stal om.

Karin

Dat is idd geen vergelijking. Met je jas aan zitten bij de verwarming en dan naar buiten gaan, dat is idd een groot verschil. Bij ons op stal is het niet warm 's nachts, het koelt goed af, dus het verschil tussen binnen en buiten is niet groot. Eerder stond mijn paard in een grote hal met boxen waar het 's nachts ook erg koud werd. In zo'n geval zet ik hem echt niet 's nachts zonder deken als hij overdag met deken staat.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:29

hoi! mijn paard staat s'nachts met dezelfde waterdichte dekens op (bucas all-in-one+bucas rain)als overdag,alleen als het s'middags echt zonnig en lekker is gaat de bovenste af. hij is niet geschoren maar heeel glad in z'n vacht.als het straks flink kouder is, gaat z'n luik op een haakje en evt.een halsdek erbij op (rambo wug 200 gr).al de andere paarden hebben s'nachts ook hetzelde op als overdag,ze staan met z'n achten in een grote ouderwetse hoge schuur waar het heel fris is.succes ermee!!groetjes deess OK dan!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:29

Steeds als ik bij een pensionstal in de buurt onder de dekens voel, voel ik zweet op de rug van de paarden. Ik denk dat veel mensen niet doorhebben dat hun paard zich heel de dag kapot zweet.

Paarden kunnen makkelijk zonder deken als je ze hun eigen dekentje laat houden. Wat voor ons koud is, is voor een paard aangenaam.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:30

Dank julle wel!
Gelukkig dat het geen probleem is Knipoog Het is inderdaad een vrij open koude niet geissoleerde stal. ik controleer mijn paard altijd op zweten trouwens. Het maakt veel uit wat de kwaliteit is van de deken. Een slecht ademende deken is zweterig, met mijn dekens heb ik nog nooit een zwetend paard gehad. Alleen iets bij de borst op een zonnige koude middag. Met zonnig weer probeer ik het altijd een uurtje af te doen. Dan kan hij ook even lekker zijn gang gaan, bv heerlijk rollen Vingers aflikken . Is het verstandig om nu van een 0 grams regendeken al naar een 300 grams te gaan? In een ander opic lijk ik wel 1 van de weinigen met een 0 grams regendeken nu Clown Kan de 300 grams dan de gehele winter? of moet ik dan steeds meer gram? Het gaat om een ongeschoren jonge gezonde koudbloed. Ik heb een deken hoofdzakelijk om te voorkomen dat het een teddybeertje wordt !
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 26-10-07 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:33

arno8 schreef:
Steeds als ik bij een pensionstal in de buurt onder de dekens voel, voel ik zweet op de rug van de paarden. Ik denk dat veel mensen niet doorhebben dat hun paard zich heel de dag kapot zweet.

Paarden kunnen makkelijk zonder deken als je ze hun eigen dekentje laat houden. Wat voor ons koud is, is voor een paard aangenaam.

Ja maar dat is helaas de vraag niet, en daarbij gaat het over de wintervacht die ze dan niet aanmaken, we leggen ze geen deken op omdat ze het anders koud hebben.
En trouwens, voel jij bij andermans paarden onder de dekens? Laat het me niet zien bij mijn paarden zeg .

En Vlinder ja hoor, de 300 grams kan al op. Kans heb je wel dat hij met het echte vriezen wat vacht aan gaat maken, maar dat houd je toch altijd wel. Met die 300 grams houd je een normaal, ongeschoren paard wat niet zoveel dekens gewend is keurig glad hoor Ja.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:34

mijn pony is nu nog een teddybeer en in nov gaat haar vacht eraf.
als het boven 0gr is s`nachts gaat er een 200 gr deken op en word het kouder dan de rambo 300 gr
en warmer ga ik niet ,dit is warm zat.
en ze staat hele dagen buiten en s`nachts in een open box.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:40

mm bij ons op stal is het niet zo koud als buiten.
alles is goed geventileerd en een mooie temp voor de paardjes,

dus met een deken op in stal zouden ze het bij ons veelste warm hebben, en buiten dus weer te koud.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:52

Ach gut dacht ook al, niet bij andermans paarden zomaar in de stal gaan voelen!!zwetende paarden hebben wij absoluut niet op stal,behalve als ze gewerkt hebben haha ,en onder een zweetdek op temperatuur staan te komen.wat ik wel vaak zie,is dat het nu moeilijk is om te bepalen,wanneer het paard z'n staldek(ens) weer op kan na de training.dan gaan ze na-zweten, en blijkt achteraf dat ze dus toch niet lang genoeg uitgestapt zijn,of nog niet genoeg afgekoeld waren..gelukkig letten we allemaal goed op, en staat het paard er nooit lang te warm bij want dan passen we het meteen weer aan. Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 23:05

Da's een goede Dees, om na het werk ervoor te zorgen dat ze niet nazweten onder de winterdeken.

Op stal staan ze ook stil (kouder 's nacht en van de weinige beweging, stal is iets warmer) en overdag bewegen ze meer (warmer overdag, warmer door meer beweging, die van mij loopt/speelt dan wel in wei/rijbak) bedacht ik mij net.... dus is het temperatuurs verschil is niet heel groot in verhouding...

martho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:40

Wij hebben de paarden altijd met winterdeken 's nachts binnen en overdag buiten. Het is in de stal 's nachts niet warm, er kan veel frisse lucht naar binnen dus ook dan is de deken wel prettig. Al waait het natuurlijk niet in de stallen.
ook ik heb nog nooit gemerkt dat staan de zweten onder de deken als de temperaturen zo zijn dat wij zelf ook weer de winterjas aan hebben buiten. Volgens mij is het niet goed om elke keer te wisselen en daarbij heeft ook lang niet iedereen de ruimte en tijd om de dekens elke keer om te wisselen.

Droog wegzetten is wel verstandig, maar met manegepaarden helaas niet altijd helemaal haalbaar (wel afgekoeld en compleet op adem, maar helemaal droog is wat anders) maar ook dan staan de paarden 's ochtends niet te zweten onder de deken.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:13

Mijn paard staat midden in de winter onder een 700 á 800 grams deken ( Bloos! ), die houd hij dag en nacht op

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:15

Mijn verzorgpaard staat ook dag en nacht met winterdeken op. 's nachts staat hij dan binnen uit de wind, maar het is wel een stuk kouder.