nazweten ook na het scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineP

nazweten ook na het scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 22:33

Ons paard heeft het altijd snel warm en zweet dan flink. Ook zweet hij na het werk altijd na.

Daarom hebben we hem vandaag geschoren in de hoop dat het dan beter zou gaan.

In de les ging het prima, hij was wel warm, maar niet bezweet. Maar na een uurtje op stal was het dek ( 200gr) toch weer nat geworden.

Welk dek zou het beste zijn?

(Het is een dressuurpaard in wedstrijdconditie.(loopt Z))

Cassidy

Re: nazweten ook na het scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:36

Na het rijden het paard in alle rust met een zweetdeken op stal laten nazweten, daarbij eventueel in de box vastzetten. Pas als hij compleet is afgekoeld, de gewone deken op doen. En ja, dat duurt even, en nee, geen enkel dek gaat helpen tegen nazweten. Dat zijn nu eenmaal winterproblemen....

Op dit moment is het nog erg warm, een 200 grams kan al snel te warm zijn. Naar mate we verder de winter in gaan en het kouder wordt zal ook het nazweten een stuk beter gaan.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:37

Exactly my problem!

Ik volg dit even...

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:22

Wij laten ze met uitrijdeken wel soms wel 20 min uitstappen dan een wolle deken erop en nazweten maar omdat ze zolang uitstappen valt het nazweten erg mee. Ik weet dat het bij ieder paard weer anders is maar ik vind dat de wolle deken het beste werkt maar dit is natuurlijk mijn mening. Je moet gewoon even wat uit proberen welke manier voor jou paard het beste werkt.

horseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:33

Eens met Stomphorst.

Vooral goed lang uitstappen na de training. Daarna lekker die wollen deken op. Pas op het moment dat je naar huis gaat je normale dek opleggen.

Als ik trouwens na het sporten mijn eigen cooling down oversla en lekker snel een douche pak om weer snel thuis te zijn dan heb ik het zelfde probleem en ben thuis ook weer vies en nat. Neem ik wel de tijd voor een coolling down dan heb ik het probleem niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:31

Niet direct na het rijden een deken op doen, eerst je paard af laten koelen (al stappend) Anders kan hij z'n warmte niet kwijt

Smiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:46

ook geen wollen deken vind jij?

kusfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:47

de hebsten is een echt wol dek daar gaat het vocht opliggenwaardoor het paard er zelf geen last van hebt dus dan is de onderkant van het dek gwn droog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:50

Smiesje schreef:
ook geen wollen deken vind jij?

Pas als het paard voldoende afgekoeld is

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:56

Mijn kaalgeschoren paard stap ik gewoon droog en goed uit na het rijden. Dan zweten ze gewoon niet na..

Nazweten is vooral bij niet goed afgewerkte paarden aan de orde, hoewel sommigen ook vanzelf veel zweten.

Is het te koud om goed uit te stappen met je kale paard stap dan uit met een uitrijdeken/nierdeken of afgezadeld aan de hand met een dekentje op.

Ik scheer mijn paard 3x per jaar, altijd helemaal kaal en hij is ook in topconfitie en zweet heel veel.
Hij doet echter nooit nazweten na het uitstappen...