Paard scheren dat hele dag buiten staat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elke_fyfel

Paard scheren dat hele dag buiten staat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:55

Hallo bokkers.
Ik heb mijn paard nu vier jaar, en ieder jaar is ze volledig geschoren. Ze stond altijd op stal, buiten soms enkele uren buiten. Maar nu ben ik dus verhuist naar een andere stal, en hier kan ze lekker de hele dag buiten, en s'nachts binnen. Ik wil ze niet meer volledig scheren ivm gedoe met die dekens voor buiten. Nu vroeg ik me af of er geen modelletje was om te scheren zodat ze evengoed zonder deken buiten kan. Misschien een brede strook van haar kaak over haar buik? Of een moddeltje dat ze maar 1deken op hoeft.. Wie heeft hier ervaringen mee?
Ik hoor het graag.
Groetjes, Elke

Arabesk

Re: Paard scheren dat hele dag buiten staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:43

probeer eens hoe het gaat als je je paard helemaal niet scheert

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:52

Als je scheert, ontkom je niet aan het gebruik van dekens. Als je dus van het gedoe af wil, moet je idd niet scheren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:57

Als je gaat scheren zorg dan voor een goede waterdichte deken.
(Die van HH bevallen mij het allerbeste)
Zo kun je hem met deken op buiten zetten en die deken kan ie gewoon op stal aan houden.
Zo doe ik het al 5 jaar. Haha!
Nooit geen problemen gehad.
Dit jaar voor het eerst een jachtmodel geschoren, weet nog niet hoe dat verder uit gaat pakken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 00:30

Ik moet zeggen dat ik mijn paard wel geschoren met dekens naar buiten stuurde, ook in slechter weer.
Ik liet alleen wel zijn benen ongeschoren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:22

Als je alleen een streep aan de onderkant van de hals scheert zou hij zonder deken moeten kunnen.

Ik ga Anouar van het voorjaar ook scheren, maar wil dan alleen z'n hals doen. Z'n buik laat ik iig zo omdat hij niet in een stalletje kan liggen

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:56

Mijn fjord word dit jaar voor het eerst geschoren, hij staat ook overdag buiten, hij word in jachtmodel geschoren, ik wil een regendeken kopen maar hoeveel grams zou ik moeten nemen?

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:28

Even tussendoor hoor....is dat tegenwoordig een hype ofzo dat scheren van je paard?
Een paard heeft niet voor niets haar en met scheren haal je de natuurlijke bescherming weg.
Als je met een paard in de topsport meedoet kan ik mij er iets bij voorstellen maar anders niet.
Oke je moet wat vaker borstelen en je hebt misschien wat meer werk ervan maar je verstoord niet de natuurlijke bescherming van het paard.
Het valt mij echt op dat steeds meer mensen beginnen met scheren van hun paard?!
Ik moet hier ook wel een beetje om lachen hoor.......je kunt ook een schaap nemen haha

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:30

het is gewoon praktischer wanneer je intensief (wedstrijdgericht) rijdt, en bovendien ziet het er niet uit als je met zo'n wollebaal op concours gaat. Wat dat betreft begrijp ik het zeker. Ikzelf heb niet zo'n moeite met een lekker wintervachtje, ze zien er dan altijd zo schattig teddy uit Haha! Maar mocht ik ooit intensief wedstrijden gaan rijden, dan gaat er toch echt het scheermes overheen.

trouwens, dat vaker borstelen wat jij zegt is dan ook bepaald niet goed, want dan haal je juist de bescherming uit de wintervacht. Ieder moet het toch lekker zelf weten of hij scheert of niet?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:36

Er zijn best modellen waarbij je je paard nog steeds zonder deken mee buiten kunt zetten. Bijvoorbeeld als je (zoals Lenneke al zegt) de onderkant van de hals scheert, of het zogenaamde strengenmodel. Het paard heeft dan nog voldoende vacht om zichzelf warm te houden.

Bij ons op stal stond een fjord 24/7 buiten (wel met schuilmogelijkheid) in dekenmodel geschoren (dus rug en kont bedekt, hals en buik geschoren). Die stond zonder deken ook met vorst, behalve als het ging regenen, dan ging de bucas op.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:40

ik scheer me paard omdat hij best al op leeftijd is (19) omdat hij te lang nat blijft na het rijden. Lachen en erg sloom is met al ze haren en hij staat 3 uur op een dag buiten gewoon met een gevoerde regendeken. en s avonds word hij dan nog gereden:)

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:48

Ja hoor scheerse allemaal,en als jullie dan toch bezig zijn doe er dan gelijk een coupe soleiltje in ben je ook nog extra hip haha.......
let maar niet op mij hoor,ben er melig van.
Het valt mij gewoon alleen op dat er wel heel veel mensen zijn die scheren tegenwoordig,kijk alleen maar eens naar het aantal onderwerpen die erover geopend zijn.
Geef mij maar natuurlijk!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:05

Ubertha, hele vreemde reactie.

Iedereen mag toch weten wat hij/ zij met hun paard doen.
Het grootste deel van de ruiters rijdt elke dag.
Velen van hun zijn al begonnen om in augustus het paard een ongevoerde regendeken op te doen, zo ook ik.
Dat belemmert een paard zijn buitenverblijf niet, hoor.
Die van mij staan gemiddeld zo'n 12 uur per dag in de wei.

Ik rijd mijn paard gemiddeld 3 dagen intensief en de rest van de week wordt hij gelongeerd of doen we grondwerk.
Aangezien hij onder de deken toch een aardige vacht op heeft gelopen, heb ik hem besloten om dit jaar maar in jachtmodel te scheren.

Voorgaande jaren had ik mijn merrie altijd helemaal geschoren.
Met de juiste deken nergens geen probleem mee.

Ik denk dat je met een geschoren paard juist veel meer op moet pasen dan met een ongeschoren.
Je moet altijd goed uitkijken dat je het paard niet te snel af laat koelen.

Zoals in mijn geval, ik heb open stallen met luiken aan de buitenkant.
Als ik mijn paard wil gaan borstelen en/ of optuigen dan moet ik altijd alles dicht doen, dan de deken eraf, paard borstelen en optuigen, een uitrijdeken erop en/ of dekens voor vervoer als ik ergens anders ga rijden.
Dan uitkijken dan het paard geen kou vat tijdens de training en daarna het paard weer op stal. alles weer potdicht.
Paard verzorgen, juiste deken weer op en hij kan weer naar zijn vriendjes in de wei.

Met een ongeschoren paard deze haal je voorzichtig even een borstel overheen, want zoveel borstelen is ontzettend slecht, optuigen, aan het werk.
Uitstappen en eventueel even een zweetdeken op en dan in de wei.
Ik ben met mijn pony, die ongeschoren zonder deken op de weide staat wel 2 x zo snel klaar als mijn paard, maar nu zweet ze lang niet zo hard en kom ik met haar ook niet op de warme plekken, waar ik met mijn paard wel kom.

Zo hoop ik dat het wat duidelijker is waarom bepaalde paarden wel geschoren worden.

Misschien lijkt het voor jouw een hype om een paard te scheren, maar ik denk dat heel veel ruiters wedstrijdgericht zijn en daarom ook om dezelfde reden als mij hun paard scheren.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:08

Mijn merrie scheer ik ook altijd in de winter en zet haar dan met 1 waterdichte 300 grams gevoerde winterdeken toch gewoon de hele dag buiten. 's-nachts gaat ze wel op stal. Knipoog

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:35

Asl je je pony onder dekens wilt steeken en neit scheren zodat ze mild in haar haar blijft, ze komt buiten overdag en snachts in de stal, hoeveel dekens moet je dan toch zeker hebben?( de stal is een uitloopstal die afgesloten kan worden in aparte compartementen zodat als de wei in modder ligt ze droog staan voor hun hoeven)

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:25

Mijn geschoren merrie gaat ook elke dag in weer en wind buiten ( wel 's nachts op stal).
Ik gebruik meestal een 300g waterdicht deken met hals en ngl temperatuur vul ik aan met onderdekens.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:39

Als het niet nodig was, zou ik mijn paard niet scheren, maar ze trekt het gewoon niet goed om hard te werken met een dikke vacht. Nu haar haren eraf zijn voelt ze zich veel prettiger. Ze staat trouwens ca. 8 uur per dag in de wei. Nu met 200 grams waterdichte deken en een onderdeken.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:23

Mijn meiske wordt van de week ook geschoren, ik scheer haar omdat ze met het rijden (en ook alleen al het staan en ravotten op de wei) erg veel last van die dikke vacht heeft. Ik merk een duidelijk conditieverlies. Door het scheren van een gedeelte van de vacht heeft ze meer energie voor zichzelf. Ze staat overigens 24/7 buiten, ik scheer de onderkant van haar hals en de delen van het lichaam die door de deken bedekt worden (de buik en benen dus niet).

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:13

ik ben net een deken gaan kopen, de verkoper raadde mij een 600 grams deken aan, ligt het nu aan mij of is dit goed warm voor haar? Tong uitsteken

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:17

Zoo 600 grams, dat is best wel heel warm geloof ik ja. Mijn merrie krijgt niet meer dan een 300 a 340 grams deken op in de winter. Knipoog

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:18

nuja keb t wel al gekocht en we zulle de volgende dagen zien of ze het te warm krijgt he

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:32

ieh, 600? .....dat is wel heel dik.
Ik heb de mijne nu onder een 200 gram staan.
Als het vriest komt er een 500 op te liggen. Bloos

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:39

Hopen maar dat het een koukleum is dan Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:41

Ik vind 600gr ook wel errug dik. Zou inderdaad begonnen zijn met een 220 of 300 gr en pas als het ook overdags vriest naar een dikkere (500 of 600gr) gaan.