Ubertha, hele vreemde reactie.
Iedereen mag toch weten wat hij/ zij met hun paard doen.
Het grootste deel van de ruiters rijdt elke dag.
Velen van hun zijn al begonnen om in augustus het paard een ongevoerde regendeken op te doen, zo ook ik.
Dat belemmert een paard zijn buitenverblijf niet, hoor.
Die van mij staan gemiddeld zo'n 12 uur per dag in de wei.
Ik rijd mijn paard gemiddeld 3 dagen intensief en de rest van de week wordt hij gelongeerd of doen we grondwerk.
Aangezien hij onder de deken toch een aardige vacht op heeft gelopen, heb ik hem besloten om dit jaar maar in jachtmodel te scheren.
Voorgaande jaren had ik mijn merrie altijd helemaal geschoren.
Met de juiste deken nergens geen probleem mee.
Ik denk dat je met een geschoren paard juist veel meer op moet pasen dan met een ongeschoren.
Je moet altijd goed uitkijken dat je het paard niet te snel af laat koelen.
Zoals in mijn geval, ik heb open stallen met luiken aan de buitenkant.
Als ik mijn paard wil gaan borstelen en/ of optuigen dan moet ik altijd alles dicht doen, dan de deken eraf, paard borstelen en optuigen, een uitrijdeken erop en/ of dekens voor vervoer als ik ergens anders ga rijden.
Dan uitkijken dan het paard geen kou vat tijdens de training en daarna het paard weer op stal. alles weer potdicht.
Paard verzorgen, juiste deken weer op en hij kan weer naar zijn vriendjes in de wei.
Met een ongeschoren paard deze haal je voorzichtig even een borstel overheen, want zoveel borstelen is ontzettend slecht, optuigen, aan het werk.
Uitstappen en eventueel even een zweetdeken op en dan in de wei.
Ik ben met mijn pony, die ongeschoren zonder deken op de weide staat wel 2 x zo snel klaar als mijn paard, maar nu zweet ze lang niet zo hard en kom ik met haar ook niet op de warme plekken, waar ik met mijn paard wel kom.
Zo hoop ik dat het wat duidelijker is waarom bepaalde paarden wel geschoren worden.
Misschien lijkt het voor jouw een hype om een paard te scheren, maar ik denk dat heel veel ruiters wedstrijdgericht zijn en daarom ook om dezelfde reden als mij hun paard scheren.