Mijn paard heeft het te warm en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Mijn paard heeft het te warm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:19

Ik heb een belgisch trekpaard die fanatiek dressuurmatig gereden word.
Ze staat overdag op het land en s'nachts binnen. Ze heeft niet zo'n hele dikke vacht maar zweet wel ontzettend snel. Ze staat zonder deken maar met het weer vandaag staat ze gewoon te zweten als ze staat te grazen. Rijden is dan helemaal niet te doen. Dat is 10 min stappen en ze zweet gigantisch.

Is het een idee om haar te scheren en met koud weer een 0 grams deken op te doen.
Vind het alleen zo raar om een belg te scheren. Zouden er nog meer opties zijn behalve scheren?

_Anneruth

Re: Mijn paard heeft het te warm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:23

Ik zou wat raar is vooral niet mee laten tellen. Bedenk wat de meest functionele en praktische oplossing is..

(mocht je besluiten te scheren... ben erg benieuwd naar het resultaat, lijkt mij wel gaaf!)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:36

Scheren kan ik in princiepe zelf en kan hie rop stal het scheerapperaat lenen. Daar zit gelukkig het probleem niet. Maar nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Alleen onder de nek scheren dat ze wel het zweet/warmte kwijt kan. En ze geen deken op hoeft. Of helemaal scheren en wel een deken op.

Heb in december wedstrijd van het stamboek en zie mezelf niet aankomen met een halfgeschoren belg. Dan kan ik d'r denk beter helemaal scheren en dat hopen dat ze tegen die tijd weer een beetje haar heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:10

Een streep scheren, als je dat nu doet is tegen december het 'rare' er wel wat vanaf denk ik. Anders alleen een smalle streep die door loopt tot onder haar buik. Je ziet er dan niet heel erg veel van maar ze kan wel goed haar warmte kwijt.

Als ze het zo snel warm heeft zou ik niet met dekens aan de gang gaan. De kans dat ze het dan te warm heeft is erg groot. Een geschoren paard en een 0 grams deken is ook voor een belg geen combinatie.

Je kan beter eerst een streep scheren, en eventueel de rest nog dan dat je haar gelijk helemaal scheert en het niet terug kan plakken Haha!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:58

ik volg dit ff. Ook op stal zweet mn belgje snel. Ze staat nu nog dag en nacht buiten maar vanaf november of december zullen ze snachts op stal moeten.

Ik denk dat een 0 grams deken op stal wel kan maar buiten weer niet... Tja vind het ook raar om mn belg te scheren én een deken op te doen...maar twijfel er toch ook over...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:29

ik heb gister mijn belg volledig geschoren (foto's in ITP)
momenteel staat ze onder een 100 grams deken en heeft zeker niet te warm
binnen tijdje gaat ze onder 200 grams, en als het vries krijgt ze beide dekens samen op.
reden was ook wegens ovrtollig zweten tijdens het werk en enorm traag opdrogen ...

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:49

Bij ons worden alle Belgen deels geschoren: onderkant hals, deel nek, schouders en buik. Ze staan het hele jaar buiten (in de Ardennen! -10 °C in de winter is normaal) met een open stal in de winter. Zelfs dan stonden ze te zweten. Met dit scheerpatroon hebben we nooit of nooit problemen gehad. Denk eraan dat een Belg van zichzelf al een dikkere huid heeft dan een warmbloed en meestal een extra speklaagje. Buiten een fleece na het rijden hebben ze nooit een deken van kortbij gezien. Ze worden rond eind oktober 1x geschoren. Als het dan echt koud wordt in januari-februari zit er weer meer dan genoeg vacht op om dat te ondervangen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:41

En is de buik dan ook kaal? Lijkt me erg koud... Krijgen ze daar geen koliek van ?

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:29

Nooit problemen mee gehad. Ze zijn ook veel beweeglijker als ze geschoren zijn. Lopen veel meer te rennen. Ongeschoren zijn ze meteen bezweet en pufferig. Door de bovenzijde te laten heb je ook een soort van 'deken'. Een geschoren paard met deken heeft ook een blote buik per slot van rekening.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:47

dat is zo. misschien nog een optie van de winter voor Emma. Dan heeft ze het niet zo warm

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:52

Ik scheer mijn shire ook altijd!!!! Ik scheer alles behalve het hoofd, zonde van haar vele haren daar en tot de sokken, dus de knie zeg maar en dat bevalt me prima!!!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:03

Ik heb in de jaren ervoor alleen de benen geschoren...Knipoog maar dat had een andere reden. Dit jaar hoop ik het niet te hoeven doen.
Maar omdat ze het zo warm heeft wil ik daar wat aan doen maar om haar helemaal kaal te doen en dan een deken op zie ik niet zo zitten.

Is er nog een periode van het jaar waar je ze het beste kan scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:06

Ik heb vorig jaar ook een streep geschoren omdat mijn merrie het warm had, maar ik heb de buik wel laten zitten. (daar liggen ze ook op en het helpt niet tegen de warmte om daar te scheren) Dus alleen onderkant hals en dan een streep naar de flank.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:08

heb je daar een foto van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:32

En je kon het trouwens afgelopen jaar mei (2e foto) nog een beetje zien bij mijn merrie, dus reken er maar niet op dat het er in januari weer normaal uitziet Clown Maar het hielp supergoed tegen de warmte en het zweten.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:03

Ik snap niet waarom ze bij alle modellen de buik eraf scheren, tegen de warmte helpt dat niet (dat is meer borst/flank) en dan lopen ze met een kale buik rond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:15

Als je gaat scheren gaat een 0 grams deken in de winter niet voldoende zijn. Het is op dit moment erg warm voor de tijd van het jaar, wacht nog even een week. Mocht ze het dan tijdens het werk dan nog erg koud krijgen kun je alsnog proberen te scheren, maar helemaal kaal zou ik niet doen, niet als ze de winter over overdag buiten staat.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:33

Ik scheer vaak als de voorspellingen voor overdag onder de 10 graden blijven, dan krijgt ze een waterdichte deken op, hoevvel garms weet ik zo even niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:51

Is dat niet een beetje zonde? Een Shire scheren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:55

Als je een Shire scheert hoeven de sokken er toch niet af?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:58

Nee zoals ik al eerder vermeldde, scheer ik het hele lichaam behalve het hoofd en de onderbenen, ik scheer tot aan de knie. Anders krijg ik haar ook niet droog na het rijden, ik doe dit al 4 jaar en bevalt me prima!!

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:59

Mijn haf zweet ook heel snel maar dat doen ze meestal rond deze tijd maar onder het grazen is wel raar maar scheren zou wel een oplossing kunnen zijn ja Lachen

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:05

Hoi,

Ik scheer Passie ook helemaal alleen het hoofd en de benen vanaf de knieen niet. Het is helemaal geen raar gezicht hoor. Ik doe hem een nul grams deken op zolang het dit weer is als dit en bij kouder weer zijn 200grams deken. Ik scheer 2x, een keer in oktober en een keer in januari,...