Ik zit met een klein dilemma. Ik ben afgelopen voorjaar van stal veranderd. Hiervoor stonden ze op een stal waar de pony's in de winter bij droog weer max 5 uur buiten kwamen, de stal daarvoor gingen ze helemaal niet naar buiten op de wei in de winter. Dat scheelde aanzienlijk met de wintervacht. Nu komen ze overdag zolang het licht is buiten en dat is nu al flink te merken. Ze hebben al een flinke lange vacht.
Dekens zijn eigenlijk geen optie. In kan vanwege de afstand en de tijd geen dekens wisselen en gezien de pony's bij elkaar op stal en in het land staan, slopen ze ook nog de dekens. Scheiden van de pony's is ook geen optie.
Nu vraag ik me af of er mogelijkheden zijn om te scheren waarbij geen deken nodig is.
Als ik kijk naar de afbeelding hierboven spreekt modelletje 6 (maar dan zonder het hoofd te scheren) of 8 mij het meeste aan gezien dat hetgeen is wat altijd nat is bij het rijden.
Moet hier perse een deken bij (afgezien van een wolle deken na het rijden) of kunnen ze dan ook zonder?
)) Maar ik herken het probleem wel. Wat ik elke winter doen, is rond oktober de onderhals en de borst scheren. Ze krijgen dan nog genoeg 'dunne'wintervacht om gewoon dekenloos buiten te kunnen staan. Ik scheer ze ook niet kaal, maar laat ongeveer een centimeter haar staan. Zo kunnen ze goed hun warmte kwijt (ook op zware ritten door de duinen) en kunnen ze lekker buitenstaan, beschermd door hun eigen vacht. Dekens hebben mij toch teveel nadelen... Dat ze nu al wintervacht aanmaken is trouwens heel gewoon hoor, alle buitenpony's zijn daar nu mee bezig. Is je pony toch bezweet geraakt en je durft het niet goed aan ze buiten te zetten: laat ze even lekker rollen in droog (of zelfs nat) zand. Beste manier van drogen, gaat veel sneller dan stilstaan en is bovendien heel goed voor de spieren