dekens,hoe kies ik het juiste aantal 'grams'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

dekens,hoe kies ik het juiste aantal 'grams'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 19:48

hoi allemaal,

beetje blonde vraag Bloos
maar hoe kies ik het juiste aantal grams qua deken?
als alles goed verloopt koop ik binnenkort een pony,die ik,als het echt koud word,toch een deken op wil doen,maar hoe weet ik wat goed is?

het is een fjord,en heeft het niet heel snel koud,maar als het echt gaat vriezen wil ik graag een deken op leggen.

wie kan me tips geven?

Marjoleiin

Re: dekens,hoe kies ik het juiste aantal 'grams'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:52

Op en fjord kun jij bijv. een 200 grams deken doen of een 300 grams deken.
Maar meer dan 350 grams deken zou ik echt niet doen voor een fjord want hun hebben het niet zo heel snel koud Haha!
en als je 200 grams net iets te koud vind kun je bijv. een 220 grams op doen Vingers aflikken
Als ik een fjord binnenkort zou krijgen(wat niet gebeurt) zou ik eerst kijken hoe gevoelig die is voor koud weer
en of die al eerder een deken op heeft gehad en zo ja hoeveel grams dat was

ps: Voor de mensen die dit een beledeging vinden : Meer dan een 350 grams deken zou ik echt niet doen voor een fjord want hun hebben het niet zo koud. sorry dan want dit is niet zoow bedoelt

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:11

Je kunt natuurlijk ook gewoon een dunne regendeken kopen. Daarnaast een zomerdeken en een 200 grams tussendeken. Dan heb je voor alles wat. Je zomerdeken kun je ook gebruiken als je eens op wedstrijd gaat. De tussendeken kan als het wat kouder wordt voor op stal en met de regendeken eroverheen als je paard naar buiten gaat. Alleen de regendeken kun je gebruiken als het heel slecht weer is, maar nog niet heel koud en je nadat je paard buiten geweest is wil rijden.

Ik vindt wel dat een fjord eigenlijk geen deken nodig heeft, maar ik kan me voorstellen dat je iets wil en op deze manier heb je gewoon lekker alles wat je nodig hebt. Je zou eventueel de tussendeken kunnen vervangen door een fleece die niet te groot is. Je kunt een fleece beter iets te klein dan te groot aanschaffen. Het rekt nml nog en als je zo'n deken onder je regendeken doet gaat hij eronderuit komen als hij te groot is. In de regen wordt hij nat en is het niet meer lekker voor je paard.
Let er ook op dat je, als de fleece deken de hele dag op gaat, er een zomerdeken onder legt. Fleece wordt statisch en als je paard ijzer aanraakt krijgt hij een schokje (net als bij jezelf). Het lijkt me zelf niet zo fijn voor je paard. Met een zomerdekje eronder is dat probleem opgelost.

Verder kun je met deze 3 dekens uiteraard altijd nog een extra deken erbij kopen en die in plaats van een andere deken onder je regendeken leggen. Ik heb heel lang heel zuinig moeten doen en gebruikte gewoon beddendekens tussen de regendeken en de zomerdeken bij mijn paard. Als ze dan geschoren werd dan deed ik er gewoon nog één bij. Makkelijk en niet duur Pling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:18

bedankt,hier heb ik zeker wat aan!
tja en ik heb zoiets,als het vriest,maken ze zoveel vacht aan dat het na het rijden moeilijk droog word,dat vind ik zelf geen prettig idee als t vriest!