nu nog beginnen met deken? koudbloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

nu nog beginnen met deken? koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 19:36

De koudbloed die ik rij is dit jaar niet drachtig geraakt.
Dit geeft me nu dus de kans om ze dze winter door te blijven trainen, nu is het probleem, ze is een echte teddybeer in de winter en het duur uren om op te drogen.
Ik wil ze nu dus een deken opleggen, zodat ze niet dikker in de vacht komt dan ze nu is.

Wat is er aangeraden, een waterdichte deken (200 grams? 300 grams?) of een staldeken met een waterdichte deken over (hoeveel grams?)
als ik bv 200 grams opleg, zal ze dan ook dun in de vacht blijven of moet ik later nog een dikkere deken opleggen?

Welke merken dekens zijn geschikt voor koudbloeden? (geven dus voldoende ruimte aan de borst?)
is het beter van scheren of juist niet?

mel86

Re: nu nog beginnen met deken? koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:43

Staat ze nu nog buiten? Als ze 's nachts nog binnen staat zal het misschien wel mee vallen ik denk dat je nog niet te laat bent. Ik zou beginnen met een 200 grams en msschn later nog een dikkere, maar voor nu is zwaarder nog te warm..
Welke deken het geschiktst is, kan ik niet zeggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:33

paardlief staat dag en nacht buiten
nu zit ze zo half in haar vacht
ik heb net een sectolin 200 gr besteld bij agradi.be
Met wat geluk is die deze week nog binnen en past die...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:37

Ik zou er aanstaande week nog geen 200 gram opleggen, het wordt 18 graden deze week, dat is echt warm voor een paard met al een iets dikkere vacht!

Met een deken kan je het winterhaar kweken iets tegen gaan, maar niet helemaal voorkomen. Als het te dik wordt en je er last mee hebt na het rijden zal je toch aan scheren moeten gaan denken. Let er wel op dat je geen te dikke dekens op legt, dat is niet gezond voor je paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 21:36

maar als ik nu wacht tot het kouder wordt kweekt men paard toch ook meer vacht?
scheren is mss wel een optie, zal ik wel nog eens moeten kijken om aan een scheermachien te komen
wanneer wordt er best geschoren, nu al of eens de wintervacht er volledig door zit?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:43

Gewoon een 0 grams regendeken op als ze dag en nacht buiten staat. En als het kouder wordt een winterdek eronder. Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:06

_Malu_ schreef:
Gewoon een 0 grams regendeken op als ze dag en nacht buiten staat. En als het kouder wordt een winterdek eronder. Knipoog

Jep dat is de beste oplossing! Als het overdag dan erg warm is (zo'n regendeken kan erg warm worden als de zon er op schijnt) kan je er ook voor kiezen om alleen s nachts de deken op te doen.

Scheren kan tot half december, later is niet aan te raden omdat dan de kans bestaat dat je het zomerhaar ook wegscheert (wat dan al onder het winterhaar aan het groeien is).

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:39

Wegens te kort aan 0 grams deken ben ik ook pas vandaag begonnen met een deken (nu wel 0 grams in huis) op doen bij mij nrps die dag en nacht buiten loopt niet ideaal omdat hij al vrij fluffy is hoop dat het niet te warm is. Maar ik ga mee met Kaat18 en Malu.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:08

ik heb vandaag een licht gevoerde regendeken gehaald, voorlopig is deze zeker warm genoeg
ik wacht nu effe af hoe haar vacht zich eronder stelt, indien nodig scheer ik ze volgende maand Lachen