Hoe houd ik mijn dekens heel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Hoe houd ik mijn dekens heel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:02

Mijn paard krijgt binnenkort zijn dekens op, er is enkel 1 probleem; het is zelf niet zo'n wildebras, maar hij staat onder andere bij een vreselijke twenter in de wei die er nogal een handje van heeft om alles wat op zijn pad komt te slopen. Ik kan nu dus alvast zeggen; mijn peperdure dekens gaan zeker weten naar de kl.ote..

Iemand tips hoe ik ze heel kan houden? En kan ik de eigenaar van dit paard aansprakelijk stellen als dat monster mijn deken naar de haaien helpt?

Flew

Re: Hoe houd ik mijn dekens heel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:04

Iets smerigs erop smeren, hertshoornolie ofzo.. Stinkt als de pest, maar dan laat hij het vast wel uit zn hoofd om zn tandjes in de deken te zetten.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:05

Ik heb geen tips hoe je ze heel kan houden, lijkt me ook niet dat die er zijn. Tenzij je je paard alleen wilt zetten. Verder kun je de eigenaar denk ik ook niet aansprakelijk stellen omdat je niet kunt bewijzen dat háár paard die deken kapot heeft gemaakt.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:06

hertshoornolie of theeboomolie oid antiebijt middel
bij ons op stal hebben we daar onderlinge afspraken overgemaakt.misschien idee?
en anders......
dekens in de kast is veiliger Haha! Knipoog hihi

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:10

Hmm zal wel even kijken voor dat spul, dat doet verder niets met de dekens toch? (ze blijven dus gewoon waterdicht, verkleuren niet etc.?)
_Micha_: Dat moet haast wel aangezien mijn andere paard (veulen van 40 cm) niet bij het deken kan komen, verder staan er enkel paarden van hem in de wei. Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:12

hertshoorn....dat spul zit in vliegenspray en maakt een wit paard paars/oudroze, dus ik denk je dekens ook Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:33

Hertshoornolie geeft absoluut vlekken ja. Maar liever een vieze dan kapotte deken. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:34

vloeibare cribox
geeft geen vlekken
alleen wel na regen opnieuw erop doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:37

Je hebt genoeg kleurloos spul op de markt tegen bijten in dekens, ik zou zeggen: pak een catalogus erbij of even op paardendrogist.nl kijken Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:15

Zal daar wel even kijken, dankje. Lachen Als ik daar niets kan vinden ga ik voor die vloeibare cribox.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:18

Ik heb de vloeibare cribox tegen het bijten aan het hout in de stallen gebruikt en vond dat niet echt helpen. De "vaste" cribox helpt veel beter. Maar dat is misschien wel smerig om op je deken te doen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:53

Ik zou dat beest een goeie knal verkopen dat hij het nooit meer doet... Bloos (grapje Knipoog )

ik zou de eigenaar aansprakelijk stellen, is die het er niet mee eens, je paard bij die slopert weg halen.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:23

Heeft je paard een regendeken op?
Dan zou ik zeker eens nakijken hoeveel denier je deken heeft. De meeste dekens hebben 600d. Hoemeer denier hoe sterker het is. Bij divoza/ piaffe ruitersport heb je al dekens van 1680d.

Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:45

VSW --> SV.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:52

horsewisper schreef:
Ik zou dat beest een goeie knal verkopen dat hij het nooit meer doet... Bloos (grapje Knipoog )

ik zou de eigenaar aansprakelijk stellen, is die het er niet mee eens, je paard bij die slopert weg halen.

Moet zeggen dat ik die neiging regelmatig heb als ik hem weer aan mijn halsters (en laatst zelfs mijn zadel!) zie knagen, vrees alleen dat ik dan mijn biezen kan pakken.. Ach ze komen zichzelf later nog wel tegen; hun dochter - momenteel 10 jaar - moet hem over een jaar in gaan rijden, ik betwijfel of dat kreng die slechte manieren dan al afgeleerd heeft.. Je wil er namelijk niet graag bij in de buurt komen, voordat je het weet mis je een vinger of heb je 2 hoefafdrukken in je maag staan.

Nitouche: het is toch te gek voor woorden dat ik extra sterke dekens moet kopen (lees: extra dure dekens!) omdat hun dat rotbeest niet opvoeden? Verward Ookal is het wel de enige oplossing vrees ik.. Ik ga overigens die Cribox kopen, ben benieuwd of het werkt. Lachen

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:36

Citaat:

Nitouche: het is toch te gek voor woorden dat ik extra sterke dekens moet kopen (lees: extra dure dekens!) omdat hun dat rotbeest niet opvoeden? Verward Ookal is het wel de enige oplossing vrees ik.. Ik ga overigens die Cribox kopen, ben benieuwd of het werkt. Lachen[/quote]

Wat wil je dan, 1x een goede (in vergelijking) een iets duurdere deken. Maar waar je wel langer mee doet. Bij piaffe staat nu een pessoa turnhout 1800 D in de aanbieding voor 90 euro. Koopje zou ik zeggen.

Je moet een weten hoeveel regendekens ik versleten heb de afgelopen 2 jaar. Ook kapot getrokken. (dat weet je als er paarden bij elkaar staan). Het heeft niks met opvoeden te maken. Het zijn paarden die nogal heftig met elkaar omgaan.

Ik denk persoonlijk dat het cribox even helpt, maar met de regen blijf je smeren. Rken uit wat dat bijelkaar op jaarbasis kost?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:39

Ik denk dat als een paard eenmaal doorheeft dat het - door het cribox - een slechte ervaring is om aan mijn deken te bijten, het voorlopig ook niet meer probeert. Dus dat valt dan vast wel mee. Ja

het gaat niet om 1 deken, het zijn er zeker 4/5. dus dan tikt dat wel lekker aan.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:42

Sommige paarden bijten nu eenmaal aan dekens,dan moet je je paard alleen in de wei zetten.Een ander paard heeft laatst ook de neusriem van mijn halster kapot gebeten, dat is jammer maar dat is het nadeel van paarden bij elkaar.
Ik vind dat ook niks met opvoeden te maken hebben,daar kan je gewoon een eigenaar of een paard de schuld niet van geven.

Overigens staan mijn paarden ook met dekens op bij andere paarden in de wei.En ook een deken van mij is wel eens gesneuveld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:44

Ook een goed opgevoed paard kan in dekens gaan hangen als het baasje er niet bij is.
Weidemaatje van kawa en Zanda gaat vol aan de halsters hangen. Heeft er zo een paar gesloopt, maar dat vond ik niet het ergste tot ik dus zag dat hij echt gaat hangen. Kan niet goed zijn voor de halzen van mijn paarden.
Nu hebben ze dus geen halster meer om in de wei.
Maar dat paard pakt als je erbij bent niets vast Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:46

Ik ga mijn paard niet alleen in de wei zetten omdat dat paard zo ongemanierd is.. Het heeft over het algemeen wel degelijk met opvoeding te maken, als jij het paard straft als hij zoiets flikt dan leer je het hem af en voedt je hem dus op. Mijn jonkie probeert het niet hoor, die heb ik dat soort streken allang afgeleerd. Daarbij leg ik deze link algauw aangezien dat beest al 2 jaar in de wei staat en er enkel 1x per kwartaal uitkomt. Dan lijkt het me vrij logisch dat hij ongemanierd is.

Ik weet dondersgoed dat er heus wel een keer een deken zal sneuvelen, maar ik weet óók dat als hij in dit geval maximaal 2 dagen te leven heeft met dat monster bij. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:47

Toch heeft wat paarden onderling doen weinig met opvoeding te maken. Daar hebben ze gewoon hun rangorde zonder ons mensen

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:59

runningkawa schreef:
Toch heeft wat paarden onderling doen weinig met opvoeding te maken. Daar hebben ze gewoon hun rangorde zonder ons mensen

Helemaal mee eens.

Het enigste wat zou helpen is een goede deken kopen met het max. dernier of anders paard apart zetten. Wat ik niet paardwaardig vind. Paarden horen juist in de kudde te lopen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 18:23

Daarom wil ik hem ook niet alleen zetten, ik heb hem onder andere gekocht om hem een paardwaardig bestaan te kunnen geven. (hij stond voorheen in zijn eentje tussen 4 muren, 24/7 en kwam er zelfs niet uit voor een ritje) Dat lijkt me duidelijk dus. Lachen

Ik ga in ieder geval eerst die cribox eens proberen en overleggen met de eigenaar van de andere paarden, als hij keer op keer mijn dekens vernielt wil ik wel van te voren zwart op wit hebben wat de gevolgen zullen zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:00

Voor echt erge situaties kan ik je een renco deken aanraden, loodzwaar en niet echt mooi, maar onverwoestbaar canvas.

Het is niet echt een warme deken, maar ze krijgen het echt niet kapot en hij is absoluut waterdicht en geschikt voor dag en nacht buiten. Met een onderdeken kan je deken wat warmer maken.

Toen er een "sloper" tussen de paarden stond bij ons op stal en mijn eigen paard zijn eigen dekens stuk voor stuk sloopte hield deze deken stand. Nu is het gesloop over (sloper weg en eigen paard is er mee gestopt) en doe ik er niets mee, maar als het slopen weer zou gaan beginnen zou ik hem zo weer op doen.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 03-10-07 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:02

Klopt
alleen regent kanvas na ff regen door. wordt loodzwaar en duurt een week voordat het droog is Lachen

Maar kapot is het idd niet te krijgen, of iig moeilijk Lachen