Welke dekens heb ik nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Welke dekens heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 20:27

Ik heb jarenlang shetlanders gehad, hierbij kwamen dus geen dekens aan te pas. Nu heb ik er een Arabisch Volbloed bij die altijd op stal en onder een bult dekens de winters heeft doorgebracht, dus dan moet ik die traditie ook wel voortzetten lijkt mij. Hij heeft nog totaal geen wintervacht, dus ik schaam me diep dat ik er nu nog geen deken(s?) op heb liggen.

Iemand enig idee welke dekens ik nodig heb voor wanneer?
De situatie:
Hij staat voorlopig nog 24/7 in het land, dus is blootgesteld aan regen, wind en kou. De stallen zijn nog lang niet klaar, tegen de tijd dat hij daarin kan zijn we al weer anderhalve maand verder dus ik neem aan dat hij dan ook dekens op moet. De stallen worden niet heel goed geïsoleerd.

Ik heb een fleecedeken liggen, maar goed; daar komt hij natuurlijk de winter niet mee door.
Tips qua merk e.d. zijn ook welkom, geld is geen punt.

Aub geen commentaar over het feit dat ik er nu pas mee aankom, ik voel me hier ook vreselijk schuldig over. Ik heb er zeker aan gedacht dat ik dekens aan moet schaffen, maar dat is er de laatste tijd een beetje bij ingeschoten aangezien het weer eerst nog normaal was waardoor ik er niet zo'n haast achter zette. Nu slaat het opeens om dus ben ik aardig de pineut..

Niisj

Re: Welke dekens heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:24

Heey,
Je kan nu best gewoon een regendeken 0 gram opleggen. Dit is een ongevoerd waterdicht deken. Zo staat je paardje toch al droog.
Vanaf dat de temperaturen onder de 7 graden gaan, zou ik 200 gram opleggen.
Merk je dat het kouder word en het paardje er last van heeft, kan je mss een deken van 300-350 of mss 400 gram opleggen ...
De winters worden wel minder streng vind ik dus 400 gram is mss net iets te veel ...Moet je maar in het oog houden ...
Maar een arabisch volbloedje kan wel dekentjes gebruiken Haha!
Mijn kwpn staat nu ook onder een regendeken 0 gram en zakt de temperatuur onder de 7 graden dan leg ik haar een waterdicht winterdeken 200 gram op en hebben een deken van 300 gram voor de zekerheid in de kast liggen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:38

Ik zou beginnen met een regendeken, als het kouders word onder de 15 graden 200 grams, en kouder onde de 7 naar een winterdeken

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:52

Dit verschilt heel erg per paard. Je moet even kijken of je paard het echt koud heeft. Mijn paard staat al bijna een week met een 200 grams op (overdag op de wei, 's nachts binnen). Net zoals een aantal andere paarden bij mij op stal. Maar we hebben ook op stal paarden staan die nog niets op hebben... Bloos Mijn paardje is een beetje een mietje wat dat betreft, die heeft het snel koud en het slaat bij hem op ze buik. Maar als je paard het verder niet koud heeft, zou ik zoals er al beschreven word gewoon een regendekentje op doen Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:57

Oke dus ik heb voorlopig nodig:
- regendeken 0 grams
- regendeken 200 grams
En een winterdeken als het onder de 7 graden komt.

Iemand enig idee wat ik op stal nodig heb? Gewoon een staldeken?

(ook nog suggesties qua merk?) Haha!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:08

Ja inderdaad gewoon een staldeken voor op stal. Merk moet je zelf weten, aangezien de prijs/kwaliteit verhouding hier ook mee te maken heeft en sommige dekens passen bij het ene paard beter dan bij de andere. Ik heb erg goede ervaring met Bucas, Horsware en Eskadron, daar merk ik dat de kwaliteit gewoon beter is, maar zoals ik al zei hangt daar wel een ander prijskaartje aan dan een goedkoper merk. Succes!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:10

Ik ben zelf zeer tevreden over Harry's horse dekens. Maar ik denk toch dat het ook wel verschilt per paard welke deken goed ligt.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:12

Ja dat verschild zeker per paard, bouw, spieren etc. Bij mijn paard liggen de HH dekens niet goed, ze schuiven. Is gewoon een kwestie van proberen wat er bij je paard past. Haha!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:16

heb zelf ook een arabier, die loopt nu mer een ongevoerde regendeken, als het iets koeder word (onder de 15 gr.) komt er tijdelijk een fleece dekentje onder en als het echt kouder word (richting de 5 gr overdag) gaat er een 300 gr. waterdichte winterdeken op.
ik heb zelf een harry's horse deken (300 gr.) em een amigo (0 gr.) en die bevallen me goed.
ga anders een skijken bij een grote ruitersport zaak (divoza bv.) daar hebben ze meestal veel verschillende dekens netjes uit hangen zodat je ze goed kan bekijken.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:20

Persoonlijk ben ik heel erg weg van Rambo dekens, ze zijn beresterk en liggen perfect. Alleen zijn ze helaas vrij duur. Ik heb nu de Rambo duo. Dat is een regen en winterdeken ineen. Ik heb nu de regendeken erop liggen (zonder hals) en ben erg tevreden. Hij trekt op de een of andere manier gewoon helemaal niet bij de borst. Er komt geen druk op te staan. Is super waterdicht en droogt na een regenbui ook snel op. Je hoeft in principe geen andere deken voor op stal te hebben. Mijn paard staat ook altijd onder deze deken en staat overdag buiten en 's nachts binnen. De deken ademt prima! Scheelt een hoop gewissel.

Deze deken bedoel ik.
Afbeelding

Hier meer informatie
http://www2.horsemopolitan.com/shopv2/p ... cts_id=227

edit: Rambo dekens en de bucas dekens zijn de enige 2 merken waarvan de buitenkant gemaakt wordt van bastillic nylon, hetzelfde materiaal als wat gebruikt wordt voor kogelvrije vesten. Clown Krijg dat maar eens stuk!
Laatst bijgewerkt door nikki160287 op 30-09-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:21

ff vergeten, als je een goed ademende deken hebt hoef je niet extra een staldeken te kopen, die van mij gaat gewoon met z'n buiten deken ook op stal.
of je moet hem er netjes bij hebben willen staan want je deken ziet er natuurlijk niet meer uit na een goede paneerbeurt in het zand/blub, hahaha

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 15:07

Oke, zal wel even gaan snuffelen welk merk me aanspreekt. Bedankt allemaal. Lachen
Nikki: €400,- voor een deken vind ik werkelijk belachelijk, ik schrok me helemaal rot toen ik de prijs zag staan. Huilen van het lachen Ik wil maximaal €100,- per deken uitgeven, dat is dan ook écht mijn maximum.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:10

Vond ik eerst ook maargoed 3 dekens van 100 euro is ook alweer 300 euro. Tja ik heb vorig jaar 2 dekens gekocht (weatherbeeta en een anky) en beide waren kapot. Tja dat is nog een stuk duurder. Maar misschien is jouw paard niet zo'n slopertje!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 15:16

Het is zelf geen sloper, maar er staat onder andere een twee-jarige bij die daar wel een handje van heeft. Maar als ik zie dat hij aan mijn deken knaagt kan hij een knal krijgen, hij heeft al zóveel dingen van me kapot gemaakt.. ben het nu helemaal zat met dat rotbeest. Rolleyes

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:31