Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
egnie schreef:@_angela_:
Ik ben het niet met je eens dat geschoren paarden sneller verkouden worden. Paarden wie lange of echt dikke vacht hebben en dus haast niet opdrogen zullen eerder ziek worden dan paarden die geschoren zijn en netjes onder een fatsoenlijke deken staan. Je moet het zien als jij gaat sporten (bijv hardlopen) en je werkt je dus onwijs in het zweet. Bij thuiskomst verkleed jij je niet en houd jij je natte kleding aan. Hier zul je eerder verkouden van raken dan wanneer je lekker droog en warm spul aan trekt. Zo werkt dat bij het paard ook.
Zaina schreef:egnie schreef:@_angela_:
Ik ben het niet met je eens dat geschoren paarden sneller verkouden worden. Paarden wie lange of echt dikke vacht hebben en dus haast niet opdrogen zullen eerder ziek worden dan paarden die geschoren zijn en netjes onder een fatsoenlijke deken staan. Je moet het zien als jij gaat sporten (bijv hardlopen) en je werkt je dus onwijs in het zweet. Bij thuiskomst verkleed jij je niet en houd jij je natte kleding aan. Hier zul je eerder verkouden van raken dan wanneer je lekker droog en warm spul aan trekt. Zo werkt dat bij het paard ook.
nee is helemaal niet hetzelfde! onze huid is compleet anders dan de vacht van een paard
Waratje schreef:Zaina schreef:@_angela_:
Maar als je die natte kleding vergelijkt met een natte ondervacht (die dus wel in direct contact staat met de huid) werkt het wel vergelijkbaar.
Belangrijk bij een paard dat in het zweet is gereden is dat de ondervacht droog is. Als die droog is, zit er geen vocht meer op de huid en wordt de rest van het vocht wel door de vacht heen afgevoerd. Maar als de ondervacht van het paard niet droog kan worden, heb je een degelijk probleem, dat zeer vergelijkbaar is met die natte kleding op onze eigen huid.
).
. Ze wordt namelijk best vaak en intensief gereden, en ik rij ook wedstrijden, dus das wel onhandig.. maarja niks aan te doen.