poetsen, wintervacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

poetsen, wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:19

De paarden krijgen weer een wintervacht. Ik rijd het paard van iemand anders en nou had de voormalig eigenaar tegen haar gezegd dat de paarden flink geborsteld moesten worden, 'ze krijgen immers een wintervacht'. Nou is mij altijd verteld dat de paarden met wintervacht wel geborsteld moeten worden, maar bij voorkeur niet zo fanatiek als zomers, daarmee zou je de beschermlaag van het paard doen verdwijnen, terwijl zij die nu juist zo hard nodig heeft. Op Bokt-wiki staat hetzelfde. Na even google'n kwam ik echter onder meer dit tegen: ''Door het dagelijks een goede poetsbeurt te geven, wordt de huid schoongemaakt en gemasseerd. Overtollig huidvet en huidschilfers, vuil en stof en opgedroogd zweet moeten worden verwijderd.. Als dat niet gebeurd kunnen de huidporiën verstopt raken en deze zijn heel belangrijk voor het regelen van de lichaamstemperatuur. In de winter moet het vaker gebeuren dan 's zomers vanwege de dikkere beharing van de wintervacht.''

Nou is mijn vraag: wat is wijsheid? .. wat klopt .. en waarom?

Anoniem

Re: poetsen, wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:22

Hallo,
Zover ik weet en zoals het mij altijd is geleerd moet je in de winter niet te fanatiek borstelen.
Je zou daarmee zoals je al zegt de beschermlaag verwijderen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:26

Ik borstel in de winter alleen de zadel en singel plek.
Nu kan je nog wel borstelen,het is nog niet koud.
Maar als het gaat vriezen zou ik toch minder poetsen.
Alleen de dikke plakken modder eraf halen.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:33

jullie bevestigen wat ik altijd heb gedacht dus. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:37

zo heb ik het ook geleerd hoor.
wel poetsen om modder er af te halen en ook licht voor de bloedsomloop,maar niet dagelijks heel lang want dan haal je teveel huidvet weg

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:38

Juist.
De manen benen en staart mag je wel gewoon doen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:39

jup ik ook... in de winter en dan vooral paarden die buiten komen niet teveel poetsen en zeker niet te grondig.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:40

Ik borstel ze wel flink (in ieder geval het vuil, oud zweet en losse haren eruit) omdat het anders gaat jeuken onder haar deken. De paarden die zonder deken staan poetsen we alleen oppervlakkig, maar die staan ook redelijk kort in het haar.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:56

mij is ook altijd geleerd alleen de vuilen plekken schoon borstelen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:41

Elise88 schreef:
Nou is mijn vraag: wat is wijsheid? .. wat klopt .. en waarom?

Ehm, beiden hebben gelijk.
Zoals met zoveel in de paardenwereld geldt ook hier weer: ALLES MET MATE!!!
Ga dus niet alke dag als een dolle te keer op de vacht, maar nooit goed doorpoetsen is ook slecht.
Hoe vaak je moet poetsen en hoe stevig je poetst is weer afhankelijk van het paard. Mijn Welsh-Cob kan ik rustig elke dag afrossen zonder dat dat een probleem wordt, mijn 1/4-mile moet ik niet vaker dan eens per week rossen, anders heb ik inderdaad problemen met zijn vacht en de waterdichtheid daarvan.

patricia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:57

het meeste is wel gezegd. succes van de winter!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:31

Gewoon roskammen kan geen kwaad hoor, daar poets je geen huidvet mee weg. Roskammen is juist goed voor het rijden, zo warm je de spieren al een beetje op, en dat is alleen maar positief Lachen Dat geldt trouwens dubbel zo erg voor paarden die normaal in de stal staan. Als ze buiten lopen dan zijn de spieren al een beetje warm, maar als ze stilstaan dan moet je die zelf een beetje opwarmen.
Losse haren en modder kun je zo ook goed verwijderen. Als die er namelijk te veel zit dan zit de vacht aan elkaar geplakt, en kan het paard zijn haren niet meer goed rechtop zetten. Dat is wel nodig als het kouder wordt. Daar blijft een laagje lucht tussen zitten, en dat houdt de warmte vast. Bij een paard vol modder en vuil lukt dat niet goed.

Wat wél kwaad kan is wassen met shampoo, zo te zien is dat vroeger verkeerd doorverteld, want dát is juist zo gevaarlijk. Met zeep was je wel het huidvet eraf, en dan is de vacht niet meer waterdicht.
Vroeger werd het paard goed geroskamd, daarna moest het flink werken, en als het paard dan helemaal bezweet was dan werd het opgewreven met stro, zodat de haren rechtop stonden en er dus een luchtlaagje tussen zat, zodat het paard niet te snel afkoelde. Zo gingen de paarden dan op stal, met een bak haver en aardappelschillen.. Zo ging dat vroeger bij mn opa. Nooit dekens, en al helemaal niet wassen in de winter.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:41

Poets m'n pony nog steeds droog met stro hoor! Of ik laat hem rollen in het zand.
Wassen in de winter lijkt me inderdaad een slecht plan. Ik ben sowieso nooit een heel fanatieke poetser, ik borstel het oppervlakkige vuil weg en pak het soms iets grondiger aan (vooral als ze in de rui zijn). In elk geval is het wel erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat er onder je hanarchement geen schurende zandkorreltjes zitten. Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:00

Bij mijn Shet, met een zeer dikke wintervacht, borstelde ik alleen met een zachte borstel het ergste zand eraf. Met je handen kan je je paard ook masseren en dan "beschadig" je de vacht niet.

En inderdaad, in de lente weer knallen want dan kan je die dikke laag er lekker afrossen. En daar lijkt dan geen eind aan te komen. Mijn oma had er aardig wat kleedjes van kunnen breien, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:39

VSW --> SV.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:44

Met mijn borstel krijg ik soms het oppervlakkige vuil neit eens weg, dus denk neit dat dat kwaad kan. Met shampoo wassen wel, zoals al eerder is gezegd. Dat doe ik sowieso nooit.

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:42

ik heb ook gehoord dat je met borstellen vet eraf haalt van het huid maar ik heb ook gehoord dat met wassen de vet eraf gaat en dat deed ik veel bij de tinker die ik verzorg want die zit altijd onder de pis vlekken maar nou was ik m al minder met shampoo en gaat het ook niet snel op meer hihi

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:09

denk dat je met borstelen niet veel kwaad kan doen. je stimuleert ook de klieren in de huid, dus je hebt zelfs kans dat er meer vetten geproduceert worden.

Mrtien_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:32

Mij is geleerd om zeker in de winter niet te veel en te grondig te borstelen. Tuurlijk wel even waar je zadel zit en de vieze plekjes, maar niet driftig met de rosborstel aan de gang..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:08

Zo heb ik het ook 'geleerd'. In de winter (en nu ook) poets ik wat minder. Mijn merrie is flink aan het verharen en haar vacht begint flink weer te komen. Ik poets nu zo min mogelijk, enkel wat echt moet. Aan de andere kant heeft ze door het verharen wel wat extra jeuk, dus de ros gaat er nog wel uitgebreid over heen een paar keer per week, maar niet iedere dag. Die blijft ook als ze klaar is met verharen achterwegen met het poetsen (of er moet echt een nasty plek op de zadelplek zitten Knipoog)