dag en nacht zomerdeken om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella_M87

dag en nacht zomerdeken om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:03

Ik heb sinds een week dag en nacht de zomerdeken om, oke het weekend even niet omdat afgelopen weekend erg mooi en warm is.
maar mijn paard is nogal dun behaard en voelde vorige week echt koud aan en dr vacht stond helemaal wijd, volgens mij had ze het koud.

dus sindsdien staan ze dag en nacht met de zomerdeken om.

de deken gaat alleen af met poetsen/rijden etc.

doe ik het zo goed? en kan het geen kwaad om de zomerdeken om te doen na het rijden terwijl ze bezweet of nat geregend is?

Edit: even handig om te vermelden dat mn paardje in een stal staat, geen land Bloos

odique

Re: dag en nacht zomerdeken om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:11

Mijn paard heeft ook dag en nacht dezelfde deken op, dat kan absoluut geen kwaad. Zonder deken trekken ze hun vacht ook niet uit als ze binnen komen. Knipoog Wel wacht ik altijd even tot ze uitgezweet is met het dek weer op doen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:12

staat je paard nooit in de wei? ..
Dan hoeft hij echt nog geen deken op, is echt warm genoeg op stal (hier dan)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:17

waarom toch een deken??ik doe mijn paard echt nooit een deken om,tis een paard geen suikerpoppetje.En in stal een deken om vind ik helemaal erg.Een paard past zich prima aan aan de weersomstandigheden en wintervachten zijn er om warm te worden en jammer dan dat je in t voorjaar meer moet borstelen.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:30

Nee ze staat nooit in de wei, ze is heel koliekgevoelig.

en waarom een deken? nou als ik zie dat ze het koud heeft krijgt ze wel een deken om. zo warm is het hier niet in stal, en het kan nog flink tochten ook.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:34

connie1964 schreef:
waarom toch een deken??ik doe mijn paard echt nooit een deken om,tis een paard geen suikerpoppetje.En in stal een deken om vind ik helemaal erg.Een paard past zich prima aan aan de weersomstandigheden en wintervachten zijn er om warm te worden en jammer dan dat je in t voorjaar meer moet borstelen.

Tsja, ik haat winterharen ook dus die van mij heeft lekker een dekentje op Cool En ja, die van mij is nu idd van suiker Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:37

Marcella_M87 schreef:

en waarom een deken? nou als ik zie dat ze het koud heeft krijgt ze wel een deken om. zo warm is het hier niet in stal, en het kan nog flink tochten ook.

een paard kan zich egt prima redden zonder deken hoor ! ze maken zelf hun wintervacht wel aan .
een deken is alleen maar voor ons makkelijk .

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:45

Als je paard nat ik kun je eventueel een dunne wollen zweetdeken op doen.
Als je je paard op een koude/ tochtige stal zet en ze is nat dan krijgt ze het ook weer koud, wol neemt het water weer op en daarna de wollen deken wisselen voor je andere deken.
Mijn paarden lopen nu al met een dikkere deken op (maar komen ook buiten).
Als je je paard dun in beharing wilt houden is een deken helemaal geen overbodige luxe.
Tuurlijk kan een paard zonder maar ze zijn zo door gefokt dat een hoop paarden een erg dun velletje hebben en het dus ook koud kunnen hebben.

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:49

XxSultanxX schreef:
Marcella_M87 schreef:

een paard kan zich egt prima redden zonder deken hoor ! ze maken zelf hun wintervacht wel aan .
een deken is alleen maar voor ons makkelijk .

Tuurlijk kan een paard het makkelijk zonder deken af. Maar met een dek probeer je te voorkomen dat ze zo een dikke vacht krijgen dat ze te lang nat blijven na het rijden. En ik doe mijn paard niet naar buiten met een bezweet lijf! Als ze toch nooit naar buiten gaat is dat geen probleem natuurlijk, maar als ze het koud heeft vind ik een regendeken een prima oplossing!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:18

maar waarom voorkomen dat je paard een dikke vacht krijg??En uitstappen na zweten is wellicht de oplossing....en ja duurt dat lang dan moet je er wat meer tijd aan besteden

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:24

Bij ons op stal hebben de meesten alweer hun winterdeken opliggen.
Nu is het op stal ook wel erg fris

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:32

Dat uitstappen is het probleem niet, maar heel eerlijk gezegd vind ik het er niet uitzien als je op wedstrijd gaat met een paard, dat helemaal in zijn wintervacht zit. Vandaar dat die van mij ook dekens op hebben.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 19:34

dat is idd ook een rede van mij Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:31

Niet elk paard kan zonder deken hoor. Ik heb het twee jaar geprobeerd bij Anouar, maar hij werd steeds zo koud dat hij helemaal stijf werd.

Ik vind het temperatuurverschil tussen dag en nacht nu te groot om dag en nacht dezelfde deken op te laten. Als je dekens opdoet moet je imo ook rekening houden met de temperatuur. Paarden kunnen heel goed zelf aanpassen door de haren overeind te zetten enzo (wat níet wil zeggen dat ze het koud hebben), maar met een deken ontneem je ze deze functie.

Anouar heeft nu overdag een ongevoerde deken op en 's nachts een gevoerde

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:34

Die van mij heeft ook dag en nacht een deken op. Ik weet dat ze zelf wintervacht krijgen, maar wil ik nou juist niet. Die van mij krijgt zoveel haar (echt centimeters) en is dan in de winter na het trainen niet meer droog te krijgen (ik rijd ook van in de avond) en ik wil niet dat ze ziek wordt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:36

Ziek worden ze niet van nat zijn

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:41

wel als ze op de tocht staan

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:45

Moeilijk met dit weer, ik ben zelf al een keer meegemaakt dat die van mij, na een relatief warme nacht stond te zweten. Terwijl ze de dag daarvoor de haren overeind had staan van de kou. Ik bekijk het nu per dag. Dat is maar een paar dagen meer, vanaf oktober kun je meestal het deken erop laten liggen. Als het rond het vriespunt begint te komen pak ik dan een dikkere.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:48

Ik heb die van mij al een tussendeken op gedaan. Vind het 's nachts al best koud!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:05

Mijn paard krijgt een regendeken of/en zomer deken op. Soms doe ik er nog een zomer deken op, 's nachts zet ik hem meestal 'kaal' omdat het in onze stallen erg warm wordt