hoe duur scheermessen laten slijpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draflinger

hoe duur scheermessen laten slijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:25

hallo,

de titel zegt het al.. Hoe duur is het laten slijpen van de scheermessen? En kan je dat bij de schoenmaken ofzo iets laten doen?

Danklje

boemel

Re: hoe duur scheermessen laten slijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:32

Bij ons in de buurt zijn een paar ruitersportzaken waar je ze naar toe kunt brengen. Kost rond de € 7,00, maar je bent ze wel minimaal een week kwijt.

Tegenwoordig breng ik ze naar een land-en tuinbouwbedrijf. Ze doen het voor € 5,00 en ze doen het meestal direct, dus kan gewoon blijven wachten.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:44

owkee dankje, ik wil namelijk misschien een eigen scheermachine aanschaffen maar wilde wel even weten hoe duur dat is. Want ik kan namelijk altijd gratis die van de Boer pakken maarja een eigen heb je altijd bij je berijk en ook geen gezijk voor het geval dat ze de koeien willen scheren ofzo,

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:40

Wij brengen ze ook naar een LMB, die oa grasmaaiers verkoopt. 10 Minuten wachten en €5 armer kan je weer naar huis. Wij scheren 80 koeien voor die €5. Je moet gewoon zorgen dat de dieren schoon en droog zijn en op tijd de messen olieën.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:43

ja de messen die ik van de boer heb gekregen zijn nu geslepen zij hebben 100 koeien dus die worden ook altijd ermee gesochren. hebben wel 2 scheerapparaten.

maar ik heb vorig jaar gehad dat het scheerapparaat een beetje warm werd weet iemand hoe dat kon? en wat ik er aan kan doen om dit te verkomen

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:22

Draflinger schreef:
....maar ik heb vorig jaar gehad dat het scheerapparaat een beetje warm werd weet iemand hoe dat kon? en wat ik er aan kan doen om dit te verkomen

Wat voor een merk/type machine is het.

Dick

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:56

Die van ons wordt ook altijd wat warm, een asculaap. Maar meestal helpt het goed om het filter aan de bovenzijde met een harde tandenborstel schoon te vegen. En vergeet niet om goed (messen en kleine gaatje bovenop) en regelmatig te olieën.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:12

Ik heb ze naar een landbouwmechanisatiebedrijf gebracht was 6 euro. Als ik ze nar de ruitersportzaak breng ben ik 30 (!!!) euro kwijt!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:07

TeeGee schreef:
Ik heb ze naar een landbouwmechanisatiebedrijf gebracht was 6 euro. Als ik ze nar de ruitersportzaak breng ben ik 30 (!!!) euro kwijt!!

om te slijpen? das niet meer reeel zeg Nagelbijten / Gniffelen

ik breng ze naar de Welkoop, geen idee wat het kost,maar duur zal het niet zijn Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:08

Laatst 2 setjes messen laten slijpen voor 2,30 euro totaal Haha!
Hier naar de agrarische unie gebracht en 2 weken later kon ik ze weer ophalen.
Als ik er maar vroeg in het seizoen aan denk, is die 2 weken wachten geen probleem. Met 2 setjes haal ik makkelijk de winter door...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:57

Lowara schreef:
TeeGee schreef:

om te slijpen? das niet meer reeel zeg Nagelbijten / Gniffelen

ik breng ze naar de Welkoop, geen idee wat het kost,maar duur zal het niet zijn Lachen

Ja idd, maar dan waren ze wel heel goed geslepen hoor Clown

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:09

scheermachine messen: 5 euro.
Tondeuse: 3,50

bij de ruitershop bij ons in de buurt Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:12

Draflinger schreef:
maar ik heb vorig jaar gehad dat het scheerapparaat een beetje warm werd weet iemand hoe dat kon? en wat ik er aan kan doen om dit te verkomen

Logisch Knipoog dat heb ik ook, je moet gewoon tussendoor even voelen of de messen al warm beginnen te worden. Als ze te warm zijn even een kwartiertje af laten koelen, en daarna verder scheren Vork/

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:38

Dan heb je ze te strak Draflinger of je moet meer olieen. Is mij iig verteld...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:19

TeeGee schreef:

Dat is een hoop geld...voor 40 euro heb ik al nieuwe messen Clown

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:31

MarijeR schreef:
Als ik er maar vroeg in het seizoen aan denk, is die 2 weken wachten geen probleem. Met 2 setjes haal ik makkelijk de winter door...

Wat doe jij allemaal met die messen Wow! Wij scheren met 1 setje 80 koeien en indien nodig ook de paarden. In ieder geval altijd de benen in het voorjaar. En geloof me: die messen zijn nog vlijmscherp na het scheerseizoen. Schone dieren en goede olie doet wonderen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:30

suffie schreef:
MarijeR schreef:

Wat doe jij allemaal met die messen Wow! Wij scheren met 1 setje 80 koeien en indien nodig ook de paarden. In ieder geval altijd de benen in het voorjaar. En geloof me: die messen zijn nog vlijmscherp na het scheerseizoen. Schone dieren en goede olie doet wonderen.

Streeploos scheren en nooit zonder een reserve setje zitten.
Niets is zo erg als botte messen of halverwege het paard een probleem met de messen.
En 80 koeien met 1 setje, dan kijk je ook niet op een streepje meer of minder zeker Haha!

Verder was ik de paarden een dag voor het scheren zodat ze echt goed schoon zijn. Met goed scherpe messen heb ik dan ook met een uurtje een paard helemaal kaal en minimale strepen erop.
Als ik soms mensen 3 uur zie modderen met botte messen... En hoe vaak ze dan niet vragen of ik het af wil maken... Ja dank je, smerig paard met de vacht vol zand en dan maar hakken ipv scheren... Scheve mond

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:09

Nou een koe scheren met botte messen is echt geen pretje hoor. Die laten het ook duidelijk merken als de messen aan hun haren trekken door met de staart of poten te zwaaien. Geloof me; onze messen zijn scherp tot en met de laatste koe. Het 2e setje hebben wij idd ook als reserve.
Toevallig heb ik mijn Haflinger vorige week gedeeltelijk geschoren met nog de oude messenset en er is echt geen streep te bekennen. Maar goed, iedereen denkt er anders over.