wel of niet scheren..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andortjuh

wel of niet scheren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:01

ik heb een haflinger en scheer hem normaal elk jaar omdat ik altijd fanatiek heb gereden.
nu heb ik een heel lastig rooster en een ander paard erbij waardoor ik hem niet meer zoveel kan rijden.
hij heeft nu al een behoorlijke wintervacht en normaal scheer ik hem eind oktober meestal.
ik scheer hem nu pas 3 jaar en de tijd daarvoor toen ik hem nog niet scheerde werd hij elk jaar verkouden in de winter, als ik hem scheer heeft hij daar helemaal geen last van.
maar omdat ik nu minder rij vraag ik me af wat nou het verstandigste is.
ik rij hem nog wel 3 tot 4 keer in de week en dan ook echt intensief, hij zweet ontzettend snel, want als het nu een keer warm weer is staat hij gewoon zwetend in de wei omdat hij al een dikke vacht heeft.
ik rijd buiten, spring en doe dressuur allemaal fanatiek, en omdat hij zo snel zweet vind ik het zelf fijner om hem te scheren omdat het zoo ontzettend lang duurt voordat hij droog is en ook veel minder conditie heeft als ik hem niet scheer.
ook omdat ik binnen rijd in de winter in een benauwde binnenmanege met allemaal dampende paarden, lijkt het mij verstandiger om hem te scheren.
ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden dus graag jullie mening omdat ik het allemaal nog niet zeker weet.

brenpasbeau

Re: wel of niet scheren..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:40

ik zou gewoon scheren

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:08

Ik zou hem ook scheren hoor.

leontientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:23

ik zou hem ook scheren idd, want als hij lelke keer verkouden was als je hem niet geschoren had... dan lijkt me scheren beter!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:25

ik zou m gewoon scheren, zolang je m goed onder de dekens houdt zoals voorgaande jaren maken die 2 dagen dat je minder rijdt echt niet uit hoor.
greetz

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:27

Ik zou hem ook scheren!! is veel makkelijker!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:21

Misschien juist omdat je minder rijdt, scheren. Hij zal een minder goede conditie hebben voor het intensieve werk, en daardoor sneller en meer zweten. Hierdoor krijg je eerder de problemen die jij beschreef. Je kunt er wel voor kiezen om een ander model te scheren, in plaats van helemaal kaal. Zoals voorkant borst/hals en een racestreep, de plekken dus waar ze het meest zweten. Je hoeft dan in veel gevallen ook geen deken op te doen.