Zoveelste (??) scheervraagje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Zoveelste (??) scheervraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:31

Misschien wel het zoveelste scheervraagje, maar toch wil ik graag wat meningen horen.

Nick (haflinger) staat nu nog niet heel erg in zijn haar, maar ik vind t –vooral ’s avonds en buiten in de wei op de wind/regen- al best koud. Nu heb ik een 150-grams regendeken, die is nu te warm. De rest van mijn dekens zijn niet waterdicht.

Ik zat nu te dubben om Nick as zondag te scheren, dan de 150-grams regendeken erop te doen. Wordt het kouder, kan er een 200 grams staldeken onder of fleece/wol.

Nu ben ik alleen bang dat als ik hem nu al scheer dat ik m halverwege de winter nog een keer zal moeten scheren.

Wie heeft er ervaring met vroeg scheren en wat zouden jullie doen in mijn geval? Wel scheren en de 150-grams erop of nog even aankijken en geen deken en als ie echt zijn haar schiet, dan pas scheren en een deken?

Anoniem

Re: Zoveelste (??) scheervraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:33

Ik denk dat je hem dan idd nog een keer zult moeten scheren.
Ik schoor Kawa vroeger half oktober en moest dan in Novermber nog een keer.

Is een regendekentje erbij kopen niet een idee?
Die kun je later ook over de stal deken gooien.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:35

Ik zou nog even wachten met scheren de haren zijn nog kort, en het is erg wisselvalig weer ik zou hem in de avond de deken 150 gr op doen en er 's morgens weer af halen Haha!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:54

Midasje schreef:
Ik zou nog even wachten met scheren de haren zijn nog kort, en het is erg wisselvalig weer ik zou hem in de avond de deken 150 gr op doen en er 's morgens weer af halen Haha!

De stal ligt de hele andere kant op die ik 's ochtends richting mijn werk ga. Dat zou me bijna een uur extra kosten 's ochtends, dus deken op voor de nacht en 's ochtends afhalen is geen optie. Haha!

Stalhouder doet t niet meer (terecht), die was eerst ook heel lang extra bezig om alle dekens te verwisselen..

@Kawa, dekentje erbij zou een optie zijn, heb geen idee wat een beetje ongevoerde regendeken kost... Misschien iemand een tweedehandsje over, maat 175? Haha!
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 21-09-07 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:57

ik scheer meestal al vroeg en altijd maar 1x

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:01

Een regendeken is niet zo duur.
Ik heb er laatst een gahaald bij divoza voor 40 euro.
Een hele fijne. Hij is wat langer bij zijn buik. Hij blijft er mooi schoon en droog onder

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:15

Buitenzorg schreef:
Midasje schreef:

De stal ligt de hele andere kant op die ik 's ochtends richting mijn werk ga. Dat zou me bijna een uur extra kosten 's ochtends, dus deken op voor de nacht en 's ochtends afhalen is geen optie. Haha!

Stalhouder doet t niet meer (terecht), die was eerst ook heel lang extra bezig om alle dekens te verwisselen..

@Kawa, dekentje erbij zou een optie zijn, heb geen idee wat een beetje ongevoerde regendeken kost... Misschien iemand een tweedehandsje over, maat 175? Haha!

Nee dat is niet te doen ik zou dan gewoon even wachten hoor met scheren en kijken wat er gebeurt hoe snel het groeit je kunt altijd nog scheren en anders scheer je 2 keer als je dat fijn vindt is toch ook geen ramp

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 14:54

Bedenk me net dat ik ook nog een canvas (ongevoerd) heb liggen. Die is ook waterdicht. Iemand enig idee hoe warm die dingen doorgaans zijn? Anders gaat die er voorlopig op...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:32

Ik zou hem idd voorlopig nog niet scheren, maar dan evt. op de koude of erg natte/winderige dagen de canvasdeken erop leggen, of als je geen kans ziet de deken op/af te halen de canvas deken er coninu op laten liggen. Wat het vooral koud maakt is de nattigheid en de wind die er overheen gaat, van de 'gewone' kou zal Nick waarschijnlijk nog niet zo heel veel last hebben, hij heeft een gezonde portie huidvet en is in goede conditie (toch?). Denk dat de canvasdeken voorlopig een prima tussenoplossing is Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:36

Ik vind mijn canvas deken nog behoorlijk dik, maar geen idee of er nog dunnere zijn dan die ik heb.
Overigens is die van mij niet waterdicht.
Een uurtje blijft hij wel droog, maar dan gaat het er toch door en duurt het lang voordat hij droog is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:58

VSW-->SV

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:18

Ik heb mij shetten al een week of 3 (toen die hele warme tijd voorbij was) onder een deken staan en die hebben evengoed al wat vacht.
Komend weekend gaan ze waarschijnlijk naar stal en dan denk ik erover om Pol wel al te scheren, maar meer ivm de jeuk.
Ik zou ook gaan voor een ongevoerde regendeken.
Misschien vind je er nog een uit het assortiment van vorig jaar die gaan vaak voor weinig weg (zo komt Pol ook aan haar deken)

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:01

Ik zou pas gaan scheren als de vacht wat dikker is en hij er last van krijgt met werken. Bij Tíbrá is dit meestal eind oktober.
Ik snap alleen niet zo goed waarom je nu wil gaan scheren, voor zover ik het begrijp vind je het nu 's nachts en 's avonds koud (voor hem) maar is de 150 gr te warm, dus scheren en dan deken op?

Te koud is het (zeker voor een haflinger) niet gauw, dus wanneer zijn vacht zodanig dik wordt dat hij (of jij) er last van krijgt bij het rijden, dan pas zou ik scheren.

Ik zou het dus uitstellen totdat de vacht lastig wordt bij het rijden. Als hij het echt koud heeft merk je dat ook gauw genoeg, dan staat hij te rillen en gaan ze meestal aan de dunne...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 20:37

Berdientje schreef:
Ik snap alleen niet zo goed waarom je nu wil gaan scheren, voor zover ik het begrijp vind je het nu 's nachts en 's avonds koud (voor hem) maar is de 150 gr te warm, dus scheren en dan deken op?

Ja, dat was idd mijn bedoeling. Komende week is het niet echt denderd weer, maar de week daarop schijtn het al weer beter te worden. Ik heb besloten om niet NU al te scheren (weet bijna zeker dat ik t dan in dec of jan nog een keer kan doen), maar zodra t wat kouder wordt de ongevoerde canvas erop te leggen en pas als t echt kouder wordt (of als hij echt in zijn haar schiet) scheren en dan een dikkere deken.