nu scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 11:35

Ik wil mijn paard deze winter 2x scheren. Ze zit nu nog niet zo dik in haar vacht, maar het leek me handig (ook voor een fotoshoot...) om haar eind september/ begin oktober te scheren.
Ben wel benieuwd wanneer jullie beginnen met de 1ste keer scheren. Zelf wou ik de 2de keer eind november doen, en wat voor dekens jullie dan op?. De mijne heeft op dit moment nog geen een deken op, daar ben ik altijd vrij laat mee (wil dat ze nog wel voldoende weerstand heeft, dus ik heb het liefst zo laat mogelijk een deken op als dat nog kan omdat haar vacht er toch af gaat Nagelbijten / Gniffelen).

TeeGee

Re: nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:39

Je kan eind sept / begin oktober scheren en dan begin januari weer. Ligt er ook aan of je zelf scheert en of je paard makkelijk is. Dan kan je gewoon scheren als je tijd / zin hebt en als je paard er aan toe is.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:40

Ik heb 2 jaar geleden mijn paardje in september geschoren. En omdat het toen nog zacht weer was een 0-gramsdeken opgedaan (op stal was het vrij warm). Toen het eenmaal kouder werd heb ik een tussendeken (150 gr.) opgedaan en toen het eenmaal ging vriezen 450 gr. deken. Heb hem dus geen 2e keer meer geschoren in nov./december. In augustus vorig jaar werd het weer een teddy en toen weer geschoren. Tot op de dag van vandaag zit ie nog mooi in zijn vacht. Moet wel zeggen dat hij wel met deken opstaat (van vliegendeken tot regendeken, van tussendeken tot winterdeken).

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:41

De mijne wordt ook eind september geschoren. Ik scheer wel 3 keer per winter omdat ze altijd snel terug vacht maakt. Als je een fotoshoot hebt zou ik zeker scheren, dat staat direct toch veel netter Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 11:42

mijn paard is vorig jaar ook al geschoren. Ze is er heel makkelijk mee (ik had geen idee dat ze zo braaf was, want dat ding maakt heeeel veel lawaai! ik zat al te denken aan een praam en zo'n kalmerend middel maar dat had ik dus helemaal niet nodig) je zet haar vast, en je kan gewoon gaan scheren. Alleen met haar benen is ze wat lastig, daar heb ik wel hulp bij nodig.

Ik heb nu een 220gr. staldeken, en een ongevoerde regendeken thuis liggen. Zou dat voldoende zijn voor een geschoren paard? (snachts staat ze op stal) m'n andere dekens liggen nog bij m'n vader Nagelbijten / Gniffelen

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:45

die van mij hoeft niet geschoren te worden.. ideaaal.... vind het namelijk bij een vos ook niet zo heel mooi...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:45

Ik ga de mijne van het weekend scheren. Meestal hoeft het dan maar één keer.. Maar misschien omdat het nu nog erg vroeg is, moet die wel nog een keer..

Als je een foto-shoot hebt en je paardje nog niet zo dik in de vacht zit, zal ik het zo laten.. Misschien beentjes wel even opscheren, maar ik vind de kleur van een geschoren paard vaak minder mooi.. Maar dat is persoonlijke smaak, natuurlijk..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:46

Santosww schreef:
die van mij hoeft niet geschoren te worden.. ideaaal.... vind het namelijk bij een vos ook niet zo heel mooi...

Hier vraagt TS toch niet om???

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:49

nee maar meld het wel...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:03

Die van mij probeer ik nog even te rekken, waarschijnlijk wordt ie half oktober geschoren. Hij krijgt dat zijn 220 grams deken op. Afhankelijk van het weer moet hij in december dan nog een keer. Als het onder het vriespunt wordt komt daar een 360 grams deken onder. Dat is ook een beetje afhankelijk van hoe de gevoelstemperaturen zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:29

Als je paard nu al last van zijn vacht heeft zou je al best wel kunnen scheren.
Maar omdat ze nu nog vollop in de rui zijn zal de vacht sneller aangroeien dan wanneer je wat later scheert.
Als je toch al besloten hebt om 2 keer te scheren deze winter lijkt me nu scheren dan helemaal niet zo'n probleem.

Wel zou ik persoonlijk zorgen voor een warmere deken.
Nu zal 220 grams nog wel gaan met een regendeken erover heen. Maar als je midden in de winter nog een keer gaat scheren en het is rond het vriespunt zou ik toch zeker kiezen voor een warmere deken!

Succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 23:12

oke, ik heb bij m'n vader nog een 300 gr. winterdeken. En nu op stal een 220gram staldeken, en daarover heen doe ik dus een regendeken zodat de boel waterdicht is. Heb vorig jaar winter als het echt koud was de staldeken met winterdeken op gehad. bij elkaar dus 520 gram. Maar dat was alleen als het heeeel erg koud was Vork.

Ze heeft verder niet zo'n super dikke vacht, maar met rijden begin ik het al wel te merken. voor op de foto vindt ik het zelf ook niet mooi vandaar dat ik het iets wilde vervroegen (zou eerst eind oktober gaan scheren)Ik ga haar daarom ook morgen scheren. Hyper! klinkt stom maar ik heb er nu al zin in Nagelbijten / Gniffelen.De benen bewaar ik voor het weekend, daar is ze altijd vrij lastig mee.

En idd, bij vossen kan scheren niet zo mooi zijn. Ik heb wel een vos gezien, die er na het scheren super gaaf uit zag! echt een hele mooie kleur Haha!.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:32

Ik vind het niet stom hoor, dat je zin hebt om te scheren. Uiteraard moet je het in eerste instantie alleen maar doen omdat het functioneel nodig is. Ik vind het leuk om te doen en ik vind dat mijn paard er mooi uitziet in de winter!