Hou er rekening mee dat ik alles ietjes aandik ter bevordering van de discussie. Oke?!
Hou je vast, hier komt ie:Scheren. Ik zie het steeds meer om me heen, ik word ook veel meer gevraagd om te scheren dan voorgaande jaren.
Kijk bij sportpaarden kan ik het me goed voorstellen, die paarden moeten zwaar werk verrichten en daar helpt een berenvel niet bepaald aan mee.
Maar tegenwoordig zie ik ook al shetjes die geschoren zijn en ook recreatiepaarden. (vergeet ik bijna het leuke "sajabloontje/figuurtje" op hun kont te vermelden) :lol: Sabloontjes zijn leuk hoor, daar niet van

Maar waar het nou om gaat. Men scheert maar en men scheert maar, Maar staat er iemand bij stil wat de nadelen bij scheren zijn? Ik hoor zoveel redenen als:"ik vind het mooi" of " anders zweet ie zoveel" of "zo hoef ik hem niet zo lang droog te stappen"
Maar staat er iemand bij stil, dat het paard het koud heeft? Dat je met allemaal extra dekens dekjes uitrijdekens halsdekens en beschutting moet liggen klooien?
Staat er iemand bij stil dat een paard wat vaak geschoren is zodra ie ouder word extra moeite krijgt met verharen? En oude paarden hebben al moeite met verharen..
Staat er iemand bij stil dat het paard eigenlijk in zijn blootje rondloopt? Dus geen beschutting, geen weerstand en geen bescherming?
Waarom moet het paard opeens helemaal kaal? Zelfs het "dekje" op zijn rug moet steeds vaker weggelaten worden!
Wat denk je wat wind en kou met een "kaal" geschoren paardenhoofd doet? -> Oorpijn/hoofdpijn/verkoudheid...
Waarom niet alleen de strook bij zijn hals en buik? Als het toch een recreatiepaard is?! En waarom niet gewoon een extra deken dat ie zijn wintervacht kort en dun houdt?
Even een plaatje ter illustratie:
En na de keuring dan? Dan krijgen ze een dekentje op en worden ze op de wei gesmeten. Daar sta je dan met je mooi geschoren vachtje.
! Shine gaat op tijd onder een dekentje, dat ze wat extra haar op haar hals krijgt vind ik niet erg (ze staat ook 's winters in slechter weer dagelijks buiten) maar het blijft op deze manier wel binnen de perken. En met binnen de perken bedoel ik dat het zweten behoorlijk in toom gehouden wordt en dat ze na goed uitstappen vaak gewoon weer droog is. En zo niet, dan gaat er nog even een zweetdekentje op voordat de gewone deken er weer op gaat. Ik ben dus niet echt vóór scheren, ook niet voor sportpaarden, aangezien je ze zo goed als alle mogelijkheden ontneemt om hun eigen temperatuur te regelen (iets dat ze héél goed kunnen!).
.
, niet voor mij althans.
En als Victor niet geprotesteerd had (en protesteren kan ie