Scheren een trend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Scheren een trend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 12:21

Ik open maar weer eens een discussie topic. Duivel Hou er rekening mee dat ik alles ietjes aandik ter bevordering van de discussie. Oke?! Sigaar Hou je vast, hier komt ie:

Scheren. Ik zie het steeds meer om me heen, ik word ook veel meer gevraagd om te scheren dan voorgaande jaren.
Kijk bij sportpaarden kan ik het me goed voorstellen, die paarden moeten zwaar werk verrichten en daar helpt een berenvel niet bepaald aan mee.
Maar tegenwoordig zie ik ook al shetjes die geschoren zijn en ook recreatiepaarden. (vergeet ik bijna het leuke "sajabloontje/figuurtje" op hun kont te vermelden) :lol: Sabloontjes zijn leuk hoor, daar niet van Tong uitsteken

Maar waar het nou om gaat. Men scheert maar en men scheert maar, Maar staat er iemand bij stil wat de nadelen bij scheren zijn? Ik hoor zoveel redenen als:"ik vind het mooi" of " anders zweet ie zoveel" of "zo hoef ik hem niet zo lang droog te stappen"
Maar staat er iemand bij stil, dat het paard het koud heeft? Dat je met allemaal extra dekens dekjes uitrijdekens halsdekens en beschutting moet liggen klooien?
Staat er iemand bij stil dat een paard wat vaak geschoren is zodra ie ouder word extra moeite krijgt met verharen? En oude paarden hebben al moeite met verharen..
Staat er iemand bij stil dat het paard eigenlijk in zijn blootje rondloopt? Dus geen beschutting, geen weerstand en geen bescherming?

Waarom moet het paard opeens helemaal kaal? Zelfs het "dekje" op zijn rug moet steeds vaker weggelaten worden!
Wat denk je wat wind en kou met een "kaal" geschoren paardenhoofd doet? -> Oorpijn/hoofdpijn/verkoudheid...
Waarom niet alleen de strook bij zijn hals en buik? Als het toch een recreatiepaard is?! En waarom niet gewoon een extra deken dat ie zijn wintervacht kort en dun houdt?
Even een plaatje ter illustratie:

Afbeelding

Lame

Re: Scheren een trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:25

Leuk die plaatjes.. Ik ga voor nr. 7 denk ik..

Ik zit ook te twijfelen wat ik ga doen.. Mijn paard is net beleerd en komt a.s. zaterdag naar huis.. ik ga het eerst gewoon met dekens proberen.. Krijgt ze alsnog een dikke wintervacht, dan kan ik altijd nog voor nr. 7 gaan..

O wacht even.. ik bedoel nr. 8

En om op je discussie terug te komen..
Ik denk dat je gelijk hebt.. het is een trend.. Nu is een dikke wintervacht gewoon ook echt niet fijn.. Maar volgens mij wordt de meer dan de helft gewoon geschoren omdat het zo "hoort" en het mooier staat dan een dikke wintervacht..
Laatst bijgewerkt door Tessa op 19-09-07 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:27

Als je het paard goed warm/droog houdt dan lijkt me dat niet een groot probleem. Mijne is dus echt TE lang en al vroeg nat in de wintervacht. In de zomer zweet hij ook zonder iets te hoeven doen. Zelf houd ik hem zo lang mogelijk in zijn wintervacht en zonder dekens. Moet hij toch van zijn wintervacht af dan gaan we pas aan de dekens. Heb er tig liggen voor hem van lijf tot neus dus geen enkel probleem.
Shetten/mini's worden vooral geschoren voor een keuring, dus dat telt ook mee.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:29

wat word er bedoeld met oud ?
hoe oud is dat ongeveer,
ik heb een C-pony van 11 jaar, die is nu echt vreselijk aan het verharen,en heeft een superdikke vacht,
Die word wel gewoon geschoren,

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:30

Ik ga denk ik voor nr 6, maar dan niet d'r hoofd geschoren. Dus alleen hals en achterhand, waar het meeste zweet altijd ontstaat.

Tenzij het dit jaar helemaal niet nodig is.. (en daar hoop ik eigelijk op)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:32

Mijn haflinger krijgt gewoon een dikke vacht geen deken en niet scheren. als ze gezweet heeft gaat ze gewoon naar buiten als ze een beetje nat is, maar eigenlijk zweet ze bijna niet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:33

Ik heb nog nooit een paard geschoren, vind het eerlijk gezegd ook onzin. Mijn paarden krijgen goede dekens op, en hoewel ze wel iets dikker in het haar komen dan zomers, gaat dat eigenlijk altijd goed.
Ik vind het verschrikkelijk lelijk, zo'n geschoren vel, en bovendien haal je inderdaad de natuurlijk beschermlaag weg. Dan maar 10 minuutjes langer droogstappen ( nog best gezellig ook vaak )

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 12:35

Cheveyo schreef:
Als je het paard goed warm/droog houdt dan lijkt me dat niet een groot probleem. Mijne is dus echt TE lang en al vroeg nat in de wintervacht. In de zomer zweet hij ook zonder iets te hoeven doen. Zelf houd ik hem zo lang mogelijk in zijn wintervacht en zonder dekens. Moet hij toch van zijn wintervacht af dan gaan we pas aan de dekens. Heb er tig liggen voor hem van lijf tot neus dus geen enkel probleem.
Shetten/mini's worden vooral geschoren voor een keuring, dus dat telt ook mee.

dat bedoel ik Haha! En na de keuring dan? Dan krijgen ze een dekentje op en worden ze op de wei gesmeten. Daar sta je dan met je mooi geschoren vachtje.

Zoals ik al elders vermeld heb, ik heb niets tegen scheren, zolang het maar bewust gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Ania op 19-09-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:36

Scheren is inderdaad volgens mij een trend aan het worden, steeds vaker hoor je dat mensen hun paard gaan scheren.
Mijn paard wordt niet geschoren hoor. Hij krijgt gewoon een dekentje op tegen die dikke lange haren en verder vind ik het wel goed. En met winterdeken op hoef ik mijn paard niet echt veel langer droog / uit te stappen dan mensen met een geschoren paard dus ik zie absoluut de voordelen niet van het scheren.
Met die haren die dan heeft, heeft hij tenminste nog een beetje bescherming en is het niet zo´n naakte man als op sommige plaatjes te zien is

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:41

Hmmm, ik probeer het toch écht te voorkomen hoor Ja! Shine gaat op tijd onder een dekentje, dat ze wat extra haar op haar hals krijgt vind ik niet erg (ze staat ook 's winters in slechter weer dagelijks buiten) maar het blijft op deze manier wel binnen de perken. En met binnen de perken bedoel ik dat het zweten behoorlijk in toom gehouden wordt en dat ze na goed uitstappen vaak gewoon weer droog is. En zo niet, dan gaat er nog even een zweetdekentje op voordat de gewone deken er weer op gaat. Ik ben dus niet echt vóór scheren, ook niet voor sportpaarden, aangezien je ze zo goed als alle mogelijkheden ontneemt om hun eigen temperatuur te regelen (iets dat ze héél goed kunnen!).

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:41

Ik hoop dat die van mij kort in het haar blijft zitten met d'r deken op..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:43

Het is maar waar je voor scheert Knipoog.
Dekentjes bestaan in die kleine maten ook.
Voor de keuring (die maar 1 x per jaar is) maak je soms keuzes, ik zou volgende keer dan ook weer scheren. Met andere rassen is dat lang niet altijd zo. Ze komt prima door haar haren heen en er zit inmiddels weer een wintervacht op.
Ik smijt ze overigens niet de wei op...

Ik laat mijn dieren zolang mogelijk zonder dekens, liefst helemaal niet, maar als het met rijden niet meer te doen is dan gaat toch echt het apparaat er overheen en dan pas ga ik met dekens aan de slag.
Tot die tijd, lekker zonder!

Als je je paard MET deken doet kan het al niet meer zelf regelen, de haren kunnen niet meer uit gaan staan omdat de deken opligt. Dus wat is dan het beste Knipoog

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:45

ik vind scheren alleen maar een hoop last..
ok je paard ziet er mooier uit
maar ik ga heus niet met die idiote dekens zitten ronddragen en wassen...
en het paard heeft die vacht nodig, dus ga ik hem die niet afnemen
bij mijn rijpaard deed ik toen ik er op reed een paar uur voor het rijden een klein deken op zodat haar haren wat platter lagen
maar mij zie je niet rap scheren
en zeker niet met een recreatie paard.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:49

ik zet de mijne liever vroeg onder dek zodat ze kort in de vacht blijft, als dat ik ze laat scheren. Afgelopen winter was ik te laat met dekens, dus wintervacht, maar niet geschoren.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:52

Ik vind scheren zeker geen trend
Ik doe het omdat het beter is voor mij & het dier..

Vorig jaar heb ik hem geschoren vanwege een huid-probleem (vermoedelijk mijt, alle andere ellende..) en ditmaal ga ik
voor nr 8. Enkel en alleen voor het zweten dus.
Zeker geen trend Lachen, niet voor mij althans.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:05

ik heb een Pools paard = teddy beer = errug behaard !!
ik scheer al 12 jaar altijd 2 en soms 3x per jaar mijn paard omdat ik:
* lang haar erg lelijk vind
* gewoon zwaar werk met hem doe en in de winter het te lang
duurt eer hij opdroogt
* ik geen zin heb in gedoe met dekens wisselen.

Ik denk niet dat het een trend is.
Ik scheer al ruim 10 jaar paarden voor mensen , de meeste puur omdat het sport/wedstrijdpaarden zijn of omdat het rijden niet meer te doen is met dat lange haar.
Met dekens kort in het haar houden lukt bijna niet meer met die rare temperaturen van tegenwoordig...enzij je ze aan huis hebt en steeds heen en weer kunt huppelen om te wisselen.
Ik krijg ook niet ineens extreem veel meer klanten om te scheren, blijft beetje hetzelfde...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:07

Ik ben het met je eens, er zijn er zoveel die alleen al scheren omdat het mooi is, of het wat zweet op stal etc.

Maar dat het onzin is om shetlanders te schren, is het zeker niet. Ze hebben een hele dikke vacht en die houd je niet tegen met dekens, echt niet. Ik scheer mijn shetlander, ook omdat hij veel voor de kar loopt, Hij naast de fiets aan de longeerlijn en onder het zadel getraint word.

Met vacht is hij heel down en sloom, en heeft hij amper plezier in zijn werk.

Mijn andere shetlander is voorgaande jaren geschoren op aanrade van de Dierenarts. hij heeft iets waardoor hij gigantisch schuurt tot bloedens toe etc. dus een dierenarts verklaring kunnen ze ook hebben.

wel zie je steeds meer geschoren paarden voorkomen alleen als omdat het mooi is Slapen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:10

ik heb mijn paard 24-7 buiten staan, een extra dekentje op om de vacht kort te houden dat word niks want groeien doet het toch wel. ik scheer alleen zo als nr 7 dit jaar zodat ze niet bezweet het land op komt met rijden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:42

Cheveyo schreef:

Begrijpend lezen aub.

mijn topic is geen vraag mijn topic is een discussie.

en bij al je links zie ik nergens een discussie.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:43

dank u,
maar de reacties in dit topic lopen op het zelfde uit Knipoog

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:46

Ik scheer hem om de reden die je zelf al aangeeft... mijn paard is 18 en altijd geschoren geweest, waardoor hij 1 een gigantische berenvacht krijgt met echt haren van 10 centimeter, waardoor rijden bijna niet mogelijk ( hij zweet al als je aan het instappen bent) en ten tweede doordat ie ouder is, heel slecht wil verharen, en dan ook 1 a 2 maanden niet lekker in zijn vel zit, slecht wil eten etc.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:00

Ha...Victor was vroeger een nummer 6! Haha! Toen ik hem kocht dan, want zelf scheer ik niet en ik doe ook niet aan dekens. Nu rij ik ook niet intensief (nu al 1,5 jaar helemaal niet wegens hoefbevangenheid) en Victor zweet niet snel. (En haat dekens...)

Geschoren paarden/pony's vind ik persoonlijk juist lelijk. Victor heeft met z'n wintervacht een mooie diepzwarte kleur, zou ik hem scheren dan wordt ie wss vaal.

Tja...toen ik een eigen pony kocht leek het me hartstikke leuk, een dekentje. Je hebt zulke mooie dekens... Kwijl En als Victor niet geprotesteerd had (en protesteren kan ie Haha! )...wie weet, hoorde ik dan ook wel bij de recreatietutjes die mooie dekens belangrijker vinden dan een goede vacht. Clown
Uitgezonderd dus degene die echt niet zonder dekens kunnen...(voor ik half bokt over me heen krijg Knipoog )

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 02:33

Mijn paard krijgt in de winter nog geneens zo'n erg dikke vacht maar toch scheer ik. Mijn paard wordt op een gegeven moment futloos en gaat behoorlijk zweten( Lees drijfnat!) met rijden en les. Zelfs na 45 minuten stappen wordt hij niet droog. Dus om Ziekte ed te voorkomen scheer ik. Mijn paard voelt zich veel prettiger als hij geschoren is. tot nu toe hoef ik ook maar 1 maal te scheren per jaar Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:20

Ik scheer mijn pony, ookal wordt ze niet gereden voor de sport. We rijden nogal intensief buiten en ze zweet zich echt kapot als we terug komen als ze niet geschoren is. Ze is dan ook erg down als ze niet geschoren is. Daarbij vind ik het ook echt vies als ze zeiknat van het zweet is. Mijn pony zweet ontzettend snel. Met scheren, scheer ik haar hoofd nooit en dan lopen de zweetdruppels echt langs haar hoofd.

Daarbij houdt enkel een deken de vacht van mijn pony echt niet tegen