hoeveel winterdekens??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

hoeveel winterdekens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:36

Ik ben bezig met het aanschaffen van een winter deken,
nu wil ik voor snachts een 200 gram op doen als het nog niet echt heel koud is, maar als het nog kouder word moet er wel meer op, koop ik dan nog een 200 gram en ga ik stappelen of doe ik er beter aan om een 200 gram en een van 400 te kopen,
moeten deze dan ook beide waterdicht, of kan ik hier mijn regen deken overheen leggen als ze naar buiten gaan. ik ben altijd zo bang dat dit erg gaat schuiven..

alvast bedankt..

Kiki123

Re: hoeveel winterdekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:27

Het is denk ik maar net wat voor dekens je hebt, en of ze naar buiten gaan enzo. Zelf heb ik een 300 grams winterdeken, een 200 grams winterdeken en een 150 grams tussendekentje. (allemaal waterdicht ) Van de winter had ik er een fleecedekentje onder maar dat wou niet echt, dat ging verschruiven. Dus ik doe niet aan "stappelen". Want ook als ze naar buiten gaan en ze gaan rollen, dan zit de onderste deken veel te strak om de borst ( bij die van mij dan, want die schruift dan naar achteren ).

Als ik jou was zou ik gewoon 1 goede winterdeken kopen, en een tussendeken.
Zodat je in de herfst en lente zegmaar de tussendeken op kan doen. ( bijv 150 grams ofzo ) en als het winter is 300 grams ( of 400 als t een kou-kleumpje is Tong uitsteken )

Groetjes Kiki.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:00

Tja, ik ben in ieder geval niet voor stapelen omdat zoals gezegd de boel dan flink kan verschuiven en niet meer comfortabel zit.
Dan is aan jou de keus wat je erop legt/aanschaft.
Als je paard buiten loopt: waterdicht
ZOniet: niet waterdicht.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:07

Mijn paard heeft 's winters wel meerdere dekens op en die gaan niet schuiven of schuren of wat dan ook.

Ik gebruik geen fleece of wol als onderdeken maar gewoon een goede staldeken met gladde voering.
Blijft super liggen en ondanks dat hij geschoren is geen schuurplekken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:20

Ik heb een ongevoerde regendeken, een 200 grams waterdichte deken, een 300 grams staldeken en een 450 grams (niet meer 100%waterdicht)
Ik doe vaak de regendeken er overheen, dan blijven de andere dekens mooi schoon, en gaan zo meerdere jaren mee zonder wassen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:28

ik wil het liefst zo min moelijk stapelen maar als ze in de winter naar buiten gaan (geschoren) ontkom ik er op het moment niet aan eigenlijk zou ik er een deken bij moeten kopen die waterdicht is en van de zelfde dikte als de staldeken.

ik zou nooit 2 waterdichte dekens over elkaar doen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:35

Waarom niet Perla? Mijn dekens zijn gewoon ademend, het lijkt mij geen probleem

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:37

ja, door dat waterdichte heen andemt hij altijd minder goed tot niet, ik heb er niet een goed gevoel bij. doe zelf maar eens 2 regenjassen over elkaar aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:51

Ze zijn wel adement, dat wel maar het lijkt mij zelf niet prettig.

Vorig jaar had ik een onderdeken onder mijn winterdeken, uit eindelijk vond ik diet toch niet fijn. Dit jaar zat ik er aan te denken om een staldeken te kopen en buiten een regendeken er om heen. Nu heeft een staldeken of een glade buiten kant, ben bang dat het gaat schuiven, of een katoenen buitenkant. Mijn paard gaat midden in zijn stront liggen, hoewel hij heel veel meer ruimte heeft. Lijkt me niet prettig als de deken al de urine ect opzuigt.

Mijn paard word geschoren, heb een deken van 250, en er komt een deken van 400 gram voor in de winter. Mocht het koud worden kan er altijd nog een wollen deken onder. En natuurlijk een regendeken, mocht er een deken kapot gaan en niet waterdicht zijn kan die er tijdelijk overheen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:53

Perla schreef:
ja, door dat waterdichte heen andemt hij altijd minder goed tot niet, ik heb er niet een goed gevoel bij. doe zelf maar eens 2 regenjassen over elkaar aan

Maar dit zijn geen regenjassen (van plastic Knipoog ) Ik denk bij mijn waterdichte dekens eerder aan een ski-jack Cool

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:00

Mijn ponies hebben ook gewoon de regendekens over de winterdekens heen als ze buiten staan.

De merrie heeft een bucas op die van zichzelf ook waterdicht moest zijn. Werkte echter niet super
vandaar de regendeken. Is echt zweterig of zo.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:51

ik bouw het op. ik ben met mijn new forest pony begonnen met 0 grams regendeken, en nu heeft hij zijn 200 grams regendeken al op. (meneer word erg snel een teddy beertje) Ik ga hem scheren dus hij heeft nog een 450 grams regendeken en ik heb voor als het echt berenkoud word een 550 grams staldeken met regendeken. Dus veel veel dus maar dan kun je mooi tussenstappen maken, dat vind ik erg prettig.

mijn kwpn-er word niet geschoren dus hem pak ik minder dik in. Hij heeft een : 0 grams regen deken, 150 grams regendeken, 300 grams regen deken en een 300 grams staldeken in combo met de 150 grams regen deken.

ik hoop dat je hier wat aan hebt