Hoe dekens opbouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Hoe dekens opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 14:08

Hallo,

Jewel staat 24/7 buiten met een ongevoerde regendeken op het moment.
Als het goed is blijft ze deze hele winter 24/7 buiten staan.

Nu zit ik een beetje rond te kijken hoe ik het beste kan gaan opbouwen met de dekens.

Ik heb naast de ongevoerde, nog een 100 grams, 200 grams en 300 grams regendeken, en nog een 350 grams deken, maar die is erg vies moet dus eerst even gewassen worden.
Ik zit te twijfelen of ik nog een dikkere deken erbij zal nemen (400/500 grams), omdat ik niet zo'n fan ben van 2 dekens over elkaar doen.

Ik vindt het erg lastig om in te schatten omdat het 's nachts relatief koud is in verhouding met overdag.
Ik kan over het algemeen wel 's ochtends de deken verwisselen mocht dit nodig zijn.

Dit is trouwens de eerste winter dat ze 24/7 buiten blijft, hiervoor heeft ze in een buitenstal gestaan, ook met dekens.

Wie helpt mij een beetje? Waneer kan ik het beste overstappen naar een dikkere deken, met welke temp. ed.

Gr karin
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 18-09-07 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kapi_Dust

Re: Hoe dekens opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:10

ik denk dat je met die 350 grams al een flink eind kan komen.
Wordt het nog veel kouder, kan je altijd nog een dikkere kopen (en dan tijdelijk toch 2 over elkaar)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:29

Kijk idd hoe het gaat, je hebt er zo een andere deken bij gekocht als je merkt dat de 300 of 350 grams niet genoeg is. Dan kun je altijd nog een weekje ofzo 2 dekens over elkaar doen tot de nieuwe deken binnen is.

edit: als je je paard kort in de vacht wilt houden, dan is dit wel een aardig schema:

7 -12 graden: 100 grams
0-7 graden 200 grams
minder als 0 graden: 300 grams

Het komt natuurlijk niet op een graadje..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:32

ik bouw eigenlijk nooit op.
de mijne loopt onder een ongevoerde regendeken.
als de temperatuur zakt onder de 8/10 graden overdag krijgt hij de 300 grams op.
is de temperatuur boven de 8/10 graden dan de ongevoerde.

hij kweekt een hele lichte wintervacht,mar dat vind ik juist erg handig als we gaan rijden of als hij toch even rondloopt zonder deken om te "luchten"'
hij loopt alleen overdag buiten.snachts staat ie op stal.

de jouwe blijft buiten, denk dat je gewoon even moet afwachten hoe het gaat, je kunt altijd voelen onder de deken of de temperatuur van je dier lekker warm is,zo ja dan hoef je geen dikkere deken aan te schaffen denk ik?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 15:27

_angela_ schreef:
Kijk idd hoe het gaat, je hebt er zo een andere deken bij gekocht als je merkt dat de 300 of 350 grams niet genoeg is. Dan kun je altijd nog een weekje ofzo 2 dekens over elkaar doen tot de nieuwe deken binnen is.

edit: als je je paard kort in de vacht wilt houden, dan is dit wel een aardig schema:

7 -12 graden: 100 grams
0-7 graden 200 grams
minder als 0 graden: 300 grams

Het komt natuurlijk niet op een graadje..

En zijn die graden overdag of 's nachts gerekend, dat maakt natuurlijk ook al een verschil.

@ ellepel, Als ik van een ongevoerde naar 300 grams zou gaan zou ze ontzettend gaan zweten. Deed ze vorige winter ook op stal toen we geen tussendeken hadden en het opeens snel koud werd.
Dus wil het wel goed gaan opbouwen ,ze moet het natuurlijk niet te warm krijgen.
En een klein beetje wintervacht vindt ik ook niet erg, des te fijner als de deken er afmoet als ik ga rijden, anders is de overgang zo groot.
Maar ze moet geen teddybeer worden Haha! dan gaat ze te snel zweten tijdens het rijden en droogt ze heel langzaam.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:40

Die van mij staat nou met een regendeken op. Als het overdag onder de 10 graden blijft dan krijgt ze een 220 grams deken op. Onder de 5 graden krijgt ze een 350 grams deken op. Met het vriezen krijgt ze een 550 grams deken op en als het echt koud is. Dan krijgt ze een 700 gram deken op.

Maar ik gebruik wel meerdere dekens over elkaar. Maar wel maximaal 2 dekens. Daarbij kijk ik gewoon een beetje naar het weer en naar de vacht van mijn pony Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:56

temperatuur zoals ie is, heb bij mijn paard er in de nacht vaak een dikkere deken opliggen als overdag, ivm temp. verschil. Heb wel de luxe dat ze thuis staan, dus alles zo kan regelen als ik het zelf wil.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:42

Anouar heeft nu dag en nacht een ongevoerde regendeken op.
Als de temperatuur 's nachts weer onder de 5 graden komt ga ik een zomerdeken eronder doen 's nachts