Kort houden in het haar met dekens;lukt dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hansje

Kort houden in het haar met dekens;lukt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:36

Ik zou mijn paard eens niet willen scheren dit jaar en proberen kort te houden in het haar met dekens?

Maar lukt dit wel goed?? Kan je ze echt korter houden in het haar, of is er niet veel verschil met hun winterhaar?

simongek

Re: Kort houden in het haar met dekens;lukt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:40

Als je echt op tijd begint kun je de meeste paarden/ponies echt goed kort in het haar houden.
Goed inpakken en licht aan op stal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:36

Je kunt de paarden wel korter in het haar houden met dekens. Je moet dan wel op tijd beginnen, en goed inspelen op de temperatuur. Helemaal voorkomen dat je paard wintervacht krijgt kan lang niet altijd. Ieder paard reageert er anders op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:39

Bij mijn paard lukt het niet, ondanks licht op stal en inderdaad goed inspelen op het weer met dekens. Met andere paarden kan het wel, andere niet.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:42

mijn paard krijgt ook zonder dekens geen wintervacht, dus bij haar moeten we dekens opdoen.
maar een ander paard op stal heeft al best dikke dekens op en die heeft al heeel dik haar!!

edit: typfout

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:16

Lukt bij ons totaal niet. Zodra de dagen duidelijk merkbaar korter worden qua licht dan wordt de vacht direct dikker en langer. Met of zonder dekens maakt helemaal niksie uit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:06

Mij lukt het altijd wel. Als ik goed op tijd begin heeft hij 's winters net zo'n dun vachtje als zomers

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:09

Als je op tijd begint met de dekens, denk ik wel, het ligt denk ik ook een beetje aan het ras, en in wat voor stal ze staan. Maar het haar op de hals groeit natuurlijk wel.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:13

Bij de een lukt het wel maar bij de ander krijgt alleen zijn nek een berenvacht Haha! (ziet er wel grappig uit!)
Met dekens groeien de haren trouwens wel lang, maar blijven plat liggen waardoor het lijkt dat ze geen wintervacht hebben Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:56

Knollboll schreef:
Bij de een lukt het wel maar bij de ander krijgt alleen zijn nek een berenvacht Haha! (ziet er wel grappig uit!)
Met dekens groeien de haren trouwens wel lang, maar blijven plat liggen waardoor het lijkt dat ze geen wintervacht hebben Knipoog

Bij Anouar niet hoor. Vorig jaar heb ik hem tot december zonder dekens gehad en toen waren z'n haren echt wel een stuk langer dan andere winters (wanneer hij dus wel een deken op had)

Anouar krijgt wel gewoon een wintervacht, dat zie je aan z'n kleur, maar de haren blijven gewoon korter met dekens

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:12

Het verschilt per paard. Bij mijn paard maakt het niet uit hoe vroeg je begint met een deken, ieder jaar krijgt hij echt een hele dikke berevacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:22

Lijnzaad voeren helpt wel, de haren zijn natuurlijk langer dan in de zomer, maar dat moet ook. Hij moet zich ook warm kunnen houden, als hij een goede conditie heeft, zweet hij nauwelijks. Maar dikke zware dekens zijn ongemakkelijk en je paard bouwt geen weerstand op.

Ik scheer nooit, laat hem een wintervacht vormen en doe een dunne deken op voor de winter en alleen maar om hem zijn rugspieren niet een klap te laten krijgen als hij warm en natuurlijk zweet het wel onder het zadel, terug te zetten. Maar als ik rij dan zweet hij niet, ook als ik hem sprintjes laat trekken tot hij niet meer kan. Gewoon geen zweet. Hij heeft een goede conditie en kan zijn temperatuur goed regelen omdat hij op de winterstand staat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:28

Het zweten heeft helaas niet alleen met conditie te maken. Sommige paarden maken zoveel vacht aan, dat ze bij 1 minuut draven al zweten, ondanks een ijzersterke conditie. Mijn paard werd bijvoorbeeld heel sloom en zelfs kortademig van zijn wintervacht, en dat al na een paar minuten rijden. In de zomer is hij echter zo goed als niet in het zweet te werken, hij heeft een erg goede basis conditie. Hij is toen geschoren, en hij was weer als voorheen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:40

Zweten heeft maar weinig met conditie te maken. Zweten is per paard verschillend. Oa met de dikte van de huid.

Vorig jaar was Anouar z'n vacht echt een probleem toen we de training weer op gingen pakken en weer de eerste wedstrijd gingen rijden. Hij werd gewoon veel te warm. En temperatuur is bij paarden hetgeen het lichaam belemmerd. Bij mensen zijn dat de longen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:43

Mijn paard heeft toch echt een goede conditie maar zweet na een kwatier al, hij kan zijn warmte goed kwijt.

Lijnzaad helpt overgens niet altijd, voor mijn paard helpt het niks. De voornaamste reden dat ik scheer is omdat hij zlef niet uit zijn vacht kan komen. Hij word er gewoon ziek van en tegen de tijd dat hij weer wintervacht moet maken heeft hij zijn oude wintervacht nog. Kort houden met dekens lukt bij hem gewoon niet, ook niet icm licht laten branden.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:47

Ik heb mijn paard nog geen jaar, maar ga het zeker wel proberen, scheren zie ik niet zo zitten, ze is spierwit anders kijkt ze zo grijs.
Gaat snachts nog niet naar binnen maar staat al wel met een bijna 200 grams dekentje op ( oudere deken dus deel van de voering zal wel verdwenen zijn).
Ik heb een hele mooie weather beeta orican met losse hals gekocht voor als het echt koud word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:21

Het verbaasd mij echt dat er zoveel paarden geschoren moeten worden ondanks de dekens.

Toen ik ongeveer 2 jaar geleden een aantal keren bij de kliniek kwam, zag ik louter sportpaarden die zo ontzettend dun in hun vacht zaten, dat krijg ik bij een frisse zomer nog niet eens voor elkaar bij mijn paard. Paarden waren niet geschoren, dat zie je.

Ik ben er toen van uit gegaan dat de nieuwe fok, die jongere sportpaarden, de mijne is ondertussen 15, minder haar vormen omdat de ouders in generatie altijd dekens dragen dus minder haren aanaanmaken en het daardoor genetisch wordt.

Ik vind het zielig om ze op een paar weken na heel het jaar in dekens te zetten en zeker in de winter met meer dan 1. Soms zie ik dat ze 3 dekens op hebben en staan ze binnen, komen nauwelijks buiten, want niet als het koud/waait of regent. Dat zal misschien niet bij jullie paarden zijn.

Als ze maar een beetje haar hebben worden de baasjes al paniekerig. Natuurlijk zullen ze zweten bij een inspanning, maar het is ook winter en er zijn ook momenten dat ze hun haren nodig hebben.

Maar ik denk als je de natuur zo dwars zit, gaat ze juist extra het werk uitvoeren.

Mijn paard had redelijk wintervacht en stond in een donkere stal die fris was. Ik ging verhuizen, het paard zijn dek maar afgedaan, een ongevoerde regendeken omdat het te warm was. Het paard kwam nl binnen te staan met constante temperatuur die warmer was, geen wind in het gezicht bij flinke wind. De stal was gelijk met daglicht en s'avonds gingen de lampen aan tot 22.00 uur. Het was December, dus winter. Paard ging flink in de rui en na 6 weken was er bijna niks meer van zijn vacht over. Ik bedoel maar Moeder Natuur ging aan passen, zijn bontjas was te dik. Doordat ik nooit zo in de weet was met dekens, kon zijn lichaam zich goed gaan aanpassen.

Misschien iets meer de dieren laten gaan zoals het bedoelt is, dus niet te vroeg en te veel met dekens in de weer gaan, dan gaat het mechanisme van het paard ook kijken wat hij moet doen. Maar een paard dat hartje winter wordt ingepakt, zal waarschijnlijk in de voorwinter ineens veel haar gaan vormen, immers hartje winter heeft hij het zo warm dat zijn lichaam zijn temperatuur niet hoeft te regelen, wordt gedaan door een pak dekens.
Ik heb het niet zo snel koud, ben altijd buiten veel bezig, werk mij in het zweet, komen de kasplantjes op stal met dikke jassen, sjawls inelkaar gedoken want het is zo koud...., kan die deur dicht??? Nou nee, hier staan paarden.."het is veel te koud voor mijn paard zo, ik rilll...

Het is geen aanval naar de mensen die willen scheren, iets wat je zelf bepaalt en ook niet naar de mensen die nu al dekens opdoen, maar denk er eens over na.

Het eerste jaar dat ik mijn paard had, was hij een teddybeer, echt too much, maar ik ging niet zo met die dekens bezig zijn. In de winter een hele dunne zodat ik altijd kan gaan rijden als ik wil, eigenlijk een regendeken en ik hem weer terug kan zetten wanneer ik wil. De haren worden niet platgedrukt, want de deken zit niet strak, er zit een holletje tussen kont en schoft en op de schouders raakt hij zijn vel, maar aan de zijkanten hangt het weer los met lopen. Er zijn een aantal kontaktpunten, maar dat valt wel mee. Als ik mijn hand op zijn rug en zij leg, dan voelt hij warm aan.

De jaren daarna bleef hij met een klein beetje wintervacht goed kort. Iig zo kort dat ik fatsoenlijk kan rijden. In de zomer is hij natter, dan staat soms het schuim op zijn lijf en dat kan hij ook. Dan is zelfs de buitentemperatuur warm, minder zuurstof.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:31

Ieder paard is anders. Mijn paard was gewoon weg niet meer te rijden. Hij werd gewoon kortademig van de vacht. Ik heb het even aangekeken, maar het werd steeds erger. Heb hem laten scheren, en het was goed. Hij is ondertussen ook 17 jaar, dus niet de jongste meer. Als ik de paarden van een vriendin van mij zie, dan hebben ze in de winter nog kortere haren als mijn paarden in de zomer..... geen wonder dat je zo'n paard het hele jaar rond kunt rijden met kort haar met alleen in de winter een dunne (200 grams) deken erop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:39

Angela, jouw paarden staan 24 uur per dag buiten en je woont in Duitsland, wellicht wat kouder dan hier in de winter? Zo kan ik het misschien ook niet met mijn paard. Maar deze paarden staan op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:52

Mijn paard staat overdag in de wei en gaat rond acht uur op stal (wil de boer graag hebben zo, goed beter dan twee drie uurtjes buiten) Ik heb graag dat de deuren open staan, doen ze ook zeker omdat een van de pony;s bronchitis heeft. Ze staan niet op de toch maar hebben wel frisse lucht.

Zelf vind ik de wintervacht niet erg, helaas dat mijn paard er echt ziek van wordt. Heb hem nu vier jaar, heb hem een winter half geschoren en vorig jaar helemaal. Afgelopen zomer was dan ook de enigste voorjaar/zomer dat hij niet ziek is geworden.
Tijdens het verharen valt hij zo erg af dat er bijna niks meer van over blijft, hij word duf en sloom, in plaats van lekker in de wei spelen staat hij een beetje voor zich uit te kijken tot je hem weer komt halen. Na een kwatier is hij al moe, niet alleen zweterig echt dood op. En dit duurt niet een paar weken, nee gerust een aantal maanden.
Dan scheer ik hem liever rond december zodat hij niet hoeft te verharen.

Overgens wil ik hem daarom ook niet met deken hebben staan in de zomer. Tenzij er heel veel dazen zijn aangezien hij daar ook weer allergies op reageert. Maar ben het met je eens dat die paar weken zonder deken staan in sommige gevallen wel heel weinig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:18

Tijdens het verharen voer ik bij. Dan zijn er ook zoals gisterennacht koude nachten tussen en dan ontvetten ze snel. Ik zorg dat hij een lekker speklaagje heeft als hij gaat verharen en help wat met lijnzaad en zonnebloemolie, dan wat extra muesli erbij om wat extra's te hebben. Futloos en loom is hij dan niet, wat hij wel had was dikke benen en afvallen. Kennelijk kost verharen en vormen van winterharen veel energie.

Misschien zou jij wat extra vitamines kunnen voeren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:50

russel schreef:
Angela, jouw paarden staan 24 uur per dag buiten en je woont in Duitsland, wellicht wat kouder dan hier in de winter? Zo kan ik het misschien ook niet met mijn paard. Maar deze paarden staan op stal.

Het is hier hooguit 5 graden kouder als in midden NL (we liggen iets hoger, dat maakt het ook iets kouder). Verder staan ze idd voornamelijk buiten. Scheren en een deken op gaat prima, maar zonder scheren was het helaas niet te doen. De pony blijft wel dekenloos, en doet het daar pima op. Ook als ze ineens besluiten om een 2 uur durende buitenrit te maken (terwijl ze bijna nooit gereden wordt).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:53

sjakie schreef:
Lukt bij ons totaal niet. Zodra de dagen duidelijk merkbaar korter worden qua licht dan wordt de vacht direct dikker en langer. Met of zonder dekens maakt helemaal niksie uit.

Ja hier idem dito..
Vooral de haren op der hals.
Het gedeelte wat onder de deken zit word ook lang maar niet zo lang als de vacht op de hals.

Ik begin extreem vroeg met de dekens.
En als het echt koud word heb ik er een 400 grams winterdeken op en een wollen deken eronder!
En nog zit ze er dik in!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:54

Wat is bij jullie trouwens dik in de haren?? bij de ene zijn dat haren van een cm, terwijl ik pas een bol wol (dus een cm of 5 lang vindt...)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:56

_angela_ schreef:
Het zweten heeft helaas niet alleen met conditie te maken. Sommige paarden maken zoveel vacht aan, dat ze bij 1 minuut draven al zweten, ondanks een ijzersterke conditie. Mijn paard werd bijvoorbeeld heel sloom en zelfs kortademig van zijn wintervacht, en dat al na een paar minuten rijden. In de zomer is hij echter zo goed als niet in het zweet te werken, hij heeft een erg goede basis conditie. Hij is toen geschoren, en hij was weer als voorheen.

Inderdaad..

Mijn paard is een nerveus typje en zweet snel van nerveusheid.
Als ik op buitenrit ga vind ze het altijd zo spannend en leuk dat ze al binnen 10 minuten zeiknat is (terwijl ze dan alleen maar een beetje stapt en rustig draaft zonder dat ze echt aan het werk komt)

In de bak met echte dressuur training begint ze vaak pas te zweten na 20 minuten!

Nou Angela, de mijne word een bol wol!
T is dan net z'n shetlandpony! (en het is een bloederig KWPNertje)