wanneer ligt een deken goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

wanneer ligt een deken goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 22:21

Hoi,

Na aanleiding van een topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=833148&hilit=

Wanneer ligt een deken goed op een paard/pony?

Hoe meet je het beste een maat op?
Hoe weet je welk merk het beste bij je paard/pony past?

Groetjes
Mirjam

Marieke_K

Re: wanneer ligt een deken goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:04

Door te passen Haha!

de vuistregel is schofthoogte plus 30 cm voor de maat van je deken. Mits je een erg breed of juist slank paard hebt. Net zoals met kleding verschilt per merk de maat.

Een deken ligt goed als hij niet te kort is (over de lengte van de rug gezien) en goed blijft liggen (dus niet kan gaan schuiven of schuren als je paard beweegt). Kwestie van passen en uitproberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:40

Helaas is er niet 1 deken die op ieder paard goed ligt. Het is een kwestie van proberen. Als je paard zich een keer goed schud, en de deken ligt er half langs, dan is het model niet goed voor je paard. Ik vind dat de deken altijd net iets langer als het paard moet zijn, en dus aan de achterkant een klein stukje moet uitsteken. Bij sommige paarden past een maatje kleiner echter beter (en is dus iets korter op de rug), en ik vind de pasvorm en hoe de deken op het paard blijft liggen altijd het belangrijkste (dus belangrijker als dat stukje uitsteken).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:04

Een deken ligt goed als 'ie niet schuurt, niet naar achteren gaat hangen, niet drukt op de schoft, voldoende vrijheid geeft op de schouders, net over de staartwortel valt, en mooi recht blijft liggen... Knipoog

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:10

ik zou het gewoon gaan passen en dan zie je het vanzelf wel goed liggen!
groetjes

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:00

Ik heb het gewoon geprobeerd. De maat heb ik gevraagd aan iemand die een paard heeft die ong. net zo groot is als die van mij(en even breed etc). Je moet als je een deken koopt altijd(!) een bonnetje vragen. Wat voor het ene paard een super deken is, is voor het andere paard troep.
Net als met een spijkerbroek:D