Geen wedstrijden; Dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Geen wedstrijden; Dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 18:46

Heey!

Ik heb nu al verschillende topics gelezen over dekens, maar het blijft moeilijk. Veel reacties zijn van: 'Ik begin rond september' e.d. Maar het is nu toch nog zo rond de 20/19 graden. En aangezien ik geen echte wedstrijden ga rijden lijkt me dat toch echt te vroeg. Ik dacht dat ik met de 15 graden wel een dekentje, 0 grams om zou doen en dan onder de 10 graden eentje van 200 grams ofzo? Is dat jullie idee ook?

Dus let op:
- Ik scheer niet.
- Ik heb geen wedstrijden.
- Het is een KWPN (dus geen hafje ofzo).
- Ik kan over het algemeen ook niet 's avonds terug om voor de nacht een dekentje op te leggen.
- Hij staat vooral op stal, maar hij gaat ook weleens een dagje en een nachtje buiten. In de winter zal dit niet meer voorkomen.

Wat is dan jullie advies?

Xx Charelle.
Laatst bijgewerkt door Fleming op 11-09-07 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lique

Re: Geen wedstrijden; Dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:53

staat je paard 24 uper dag op de wei ,of ook op stal??
misschien even handig om dat er bij te vermelden....

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 18:58

Hij staat vooral op stal, maar hij gaat ook weleens een dagje en een nachtje buiten. In de winter zal dit niet meer voorkomen.

(Ik zet het er eventjes bij.)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:10

Ik zie het nut van een deken in jouw situatie niet echt in. Lekker zonder laten Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:59

Arm paard, dat het niet meer zal voorkomen dat hij in de wei mag.

0 en 200 grams lijkt me prima, als hij constant op stal staat.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:01

tot 300 grams.. maar nu zou ik een zomerdekentje of niets op doen.. Knipoog

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:11

Ik zou nog even wachten! Het is nog vrij warm en voor je paard ook wel lekker als hij een beetje vacht kan ontwikkelen. Ook fijner voor je paard, dan hoeft ie geen kou te lijden als het straks vriest en hij moet zn deken af als je gaat rijden.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 07:42

Nou, het is niet zo dat hij buiten het rijden helemaal niet meer zijn beentje kan strekken. Hij gaat toch regelematig nog weleens een ochtendje ofzo in de paddock.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:45

Ook al rij je geen wedstrijden: maakt je paard een dikke wintervacht aan? Heb je je paard ooit al een keer geschoren?

Ik zou voorlopig nog niet aan dekens beginnen, daar is het te warm voor. Velen beginnen zo vroeg met dekens om hun paard kort in het haar te houden, maar een paard maakt een wintervacht aan omdat de dagen korter worden, en niet omdat het buiten kouder wordt. Mijn oudere merrie (Quarter Horse) doe ik geen plezier met een deken, dus laat ik hem zo lang mogelijk af. Ze doet niet moeilijk met scheren, dus in November gaat er een scheerapparaat overheen.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 11:02

Nou, het zit zo dat ik mijn paard pas vanaf april dit jaar heb. Hij had toen een winterdeken op en die heb ik opgelaten totdat het zo heet werd in mei. Daarna heeft hij hem niet meer gedragen. Helaas vond mamma hem te vies en te oud om in de wasmachine te doen en heeft ze hem weggegooid. Vork En nu weet ik ook niet hoeveel grams deze was. Het schijnt dat hij nog nooit een andere deken dan die opgehad heeft. (misschien een zweetdeken maar dat weet ik ook niet.) Hij is nog nooit geschoren over zijn vacht.

Hij had toen niet echt een dikke vacht, maar ik hem wel het idee dat hij nu al iets donziger wordt. Lachen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:18

Ik zal gewoon kijken wat je wil dit is dus eerste winter doe je dit jaar zonder kunje volgend jaar altijd kijken

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:44

Als je paard continu op stal staat en dus niks kan bewegen zal ze het ook sneller koud hebben dan op de wei.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:13

Maar op stal hebben ze dan weer niet te maken met wind en regen en is over het algemeen de temperatuur hoger dan buiten.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:58

Ik heb het eventjes nagevraagd. Hij had vorig jaar in begin september zijn deken al op, in augustus dus mee begonnen. Mij lijkt dat persoonlijk toch wel een beetje vroeg, maar ik wacht er niet meer te lang mee. Lachen

Famke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:03

Die van mij heeft sinds deze week alleen 's nachts een deken op, overdag staat hij een paar uurtjes buiten, behalve als het erg regent.
En mijn zweetdeken heb ik ook weer tevoorschijn gehaald.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 13:10

Inmiddels heb ik wel genoeg informatie hierover en vind het erg fijn dat jullie mij hebben kunnen helpen. Toch kom ik hier nu nog even op terug.

Mijn paard heeft nu een 0 grams regendeken op. Maar mijn moeder blijft maar zeggen dat ik er zo een watje van maak, ik persoonlijk vind dat wel meevallen. Ik bedoel, het is maar 0 grams. Als het dalijk echt koud wordt zal ik er wel iets op leggen van tussen de 200 en 300 grams. Maar het is toch niet raar dat hij nu een deken op heeft? Mamma is iig niet erg te overtuigen, maar ik wil het toch even zeker weten. Knipoog

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:04

Voor een paard wat gewoon lekker zijn vacht mag kweken heeft een deken weinig zin. stallen zijn vrij warm en paarden zijn niet zo koukleumerig aangelegd als wij. In een stal is het al gauw nog 20 graden overdag en 's nachts ook nog boven de 10.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:31

Geen probleem hoor, nu snachts een 0 grams deken op. Heeft die van mij ook. Zij staat wel in een buitenstal... Haha!
Van de winter heeft ze een 200grams op, en dikker dan dat heb ik niet, en is niet nodig ook Haha! (in mijn geval dan he) Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:36

Mijne heeft al nachten met 300 gestaan. Uberwatje dan Haha!