Geen zin in scheren, wanneer deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meertje

Geen zin in scheren, wanneer deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:50

Ik zit met het dilemma want ik wil liever niet scheren maar wanneer kan ik dan het beste de deken erop gooien. Hiermee bedoel ik een 200 grams waterdichte deken. Mijn paardje staat gewoon nog dag en nacht buiten en begint al flink in haar haren te komen.
Vind het een beetje zonde om voor een maandje ofzo een aparte deken aan te schaffen van 0 grams.

Wat wordt aangeraden en wat doet de rest?

Urielle

Re: Geen zin in scheren, wanneer deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:21

Dan had er nu al een ongevoerde deken op moeten liggen. Zowel mijn pony als mijn paard zijn al voorzien van wintervacht (wordt nog een stuk dikker maar het verharen hebben ze al gedaan) maar die worden volgende maand geschoren.
Ik zou nu iig voor de nacht dan je 200 grams deken erop leggen, heb je wel een dikkere nog voor de winter, want je redt het niet met 1 deken als je hem met dekens kort in het haar wilt houden.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:23

het aanmaken van wintervacht heeft ook vooral met licht te maken, als de dagen korter gaan worden gaan de paarden hun wintervacht alweer aanmaken. (als ik het goed bergepen heb)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:24

Pff lastig dan moet je vroeg beginnen met een deken als je vorig jaar wel geschoren hebt moet je nu een deken doen. Mijn paardje krijgt dit jaar geen deken op omdat hij nog niet actief in het werk staat nog te jong. Hij mag gewoon een pak haar. Maar als je het niet erg vind om een pak haar te hebben en na het rijden dus goed droog te stappen en eventueel een tijd weg te zetten met een zweetdeken dan kan je het wel zonder doen. Maar rijdt je heel actief begin dan nu al met een dun deken. De nachten zijn al redelijk afgekoelt en omdat je vorig jaar geschoren hebt zal je paard sneller meer winterhaar ontwikkelen.

meertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 12:18

Die van mij is de laatste tijd goed actief aan het werk maar ik scheer haar liever niet. ik heb haar vorig jaar wel geschoren omdat ik haar toen pas gekocht heb en ze al een heel dik pal haar had. Na het scheren heeft ze een waterdichte van 200 gram opgehad en een 300 grams onderdeken.
De andere paarden bij ons krijgen ook geen deken op maar die hoeven ook niet op wedstrijd uit te komen.

Dus als ik het een beetje goed begrijp wordt er aangeraden om de regendeken er toch al op te leggen...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:00

Ik heb hem er al opliggen, en die van mij wordt wel geschoren als dr vacht toch te dik wordt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:04

Ik wil die van mij ook een deze dagen een 0 grams regendeken opleggen en daarna heb ik een 300 grams regendeken gekocht.

Maar goed dit is ook m'n eerste jaar met dekens, dus we zullen zien wat het word..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:10

die van mij staat nog bloot en maakt al behoorlijk wat vacht aan gelukkig droogt hij vrij snel na het rijden somsm twijfel ik om er toch een deken op te gooien maar volgende maand word die toch al geschoren dus dan krijgt die gelijk een lekkere warme deken op en nu mag die nog even genieten zonder deken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:02

Ik ben al 2-3 weken geleden begonnen met een ongevoerde deken. Nu heeft hij een weekje ook overdag de deken op.

Als je je paard kort in het haar wil houden zou je toch echt een ongevoerde deken moet kopen. Je kan niet zomaar een 200 grams deken op doen. Dan heeft je paard al een wintervacht aangemaakt.
Hou gewoon de aanbiedingen in de gaten of koop een tweedehands

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:04

mijn paard heeft nu al bijna 2 weken een ongevoerde regendeken op, het is een stuk kouder snachts en sneller donker, als het nog kouder word gaat de 200 grams op

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:40

Als je paard al aan het verharen is geweest ben je eigenlijk al te laat om het haar super kort te houden. De wintervacht is dan al in de maak bij je paard.
Een ongevoerde regendeken kan je al voor en na deken gebruiken. Om te beginnen om je paard kort te houden in het haar en als straks de winter weer is geweest afbouwen naar zonder deken.

Areke: je hebt het goed begrepen !! Zodra de dagen korten gaan worden is dat een teken voor de dieren dat we richting de winter gaan dus wintervacht aanmaken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:17

Ik heb ze nu ook al een week of 2 onder een dun zomerdekentje staan om het ergste dikke haar te voorkomen...
En als ze dan toch nog te veel haar aanmaken dan ga ik maar scheren, maar dat kijk ik eerst nog even af.
Als het niet nodig is scheer ik liever niet.