20 jarig ex-sportpaard wel of geen deken op doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

20 jarig ex-sportpaard wel of geen deken op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:07

Het gaat hier om een kwpner die over het algemeen altijd op stal heeft gestaan, vrij dunne vacht (tenminste tot nu toe dan) en staat sinds juni bij ons met halfpensioen (geen sport meer alleen lichte recreatie, leerpaardje voor een beginner) van s'ochtends half 9 tot s'avonds half 9/half 11 (ligt aan het weer) op de wei.

Is het nodig om haar in een deken te gaan stoppen?, ze is altijd geschoren de jaren hiervoor. dit wordt het eerste jaar dat ze haar vacht mag houden.

Zou dit kunnen? Dat ze niet ziek word omdat ze gewend is om met deken of dergelijke te staan?

SkyMarian

Re: 20 jarig ex-sportpaard wel of geen deken op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:16

Wij hebben ons oude ex-sportpaardje gewoon in de blote bips laten staan bij de overgang van het seizoen. Zonder problemen en hij vermaakt zich prima in zijn eigen velletje. Hooguit dat er nog een keer bij wat regen in de wei een regendeken om ging, maar ip niks meer.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:17

Verder nooit problemen gehad als verkoudheid of dergelijke?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:19

verkoudheid komt van een virus ... dus nee. Heeft niks met elkaar te maken. Een paard wat met de overgang van het seizoen gewoon winterhard wordt gemaakt red zich prima met zijn eigen vacht. Sterker nog die bij ons maakt zonder deken minder vacht aan dan met.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:21

OKe bedankt voor je antwoord, wist namelijk niet of dat dit paard na zolang geschoren te zijn nog wel normaal een wintervacht ofzo kon aanmaken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:23

Als je een paard scheert maakt hij ook gewoon een wintervacht aan. Het enige wat je doet met scheren is de lengte van de haarstreng verkorten, maar niet de dichtheid van de vacht. Kan hooguit zijn dat het paard ietwat meer vacht ontwikkeld.
Red zich eigenlijk altijd prima vanzelf.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:59

Ik zou het eerst even aankijken inderdaad. Zonder deken is waarschijnlijk wel beter. Tenzij je merkt dat hij het koud heeft (bibberen, of erg stijf is wanneer je hem uit het land haalt of wilt rijden) Maar dan kun je er altijd nog voor kiezen om een ongevoerde regendeken om te doen. Dan is hij (of zij, ik weet het niet meer) beter beschermd tegen regen en wind.

Ik heb verschillende ervaringen. Ik ken iemand die na jaren scheren het paard zonder scheren en dekens een winter buiten heeft gehad (niks aan de hand!!) maar ook staat er bij ons een paardje van, ik geloof tien jaar, die na één regenbui zonder deken haast niet meer kan bewegen, zo verkrampt. Dit paard krijgt aan het eind van de warme dagen standaard een regendeken op en dan is het goed.

Maar als je één keer begint met dekens moet je niet te vaak wisselen. Dus de ene dag met en de andere dag zonder. Gewoon ff goed bekijken of hij het wel nodig heeft dus!

Succes!! Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:46

Goed naar het paard blijven kijken, dat hij voorgaande jaren geschoren is geweest betekend niet dat hij het nu zonder deken niet gaat redden. Maar als hij het koud krijgt zou ik een deken opdoen. Warm blijven is niet makkelijk voor een oudje. Geef voldoende grofstengelig hooi (is verwarming van binnen) en seniorbrok met hoog vetgehalte. Van het vet moeten oudere paarden het hebben....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:59

Kijk het aan. Zorg dat je een deken hebt liggen, maar gooi hem er niet op voor je merkt dat het paard het echt nodig heeft. Mijn oude (30) merrie heeft ook altijd dekens opgehad (scheren was niet nodig, bleef super kort in de vacht) en is sinds ze hier is dekenloos. Dat gaat super, en ze heeft een goede wintervacht gekregen afgelopen jaar. Wel heb ik er 3 keer een deken op gehad toen ze begon te bibberen. Even een dikke deken erop, warm worden en daarna met ongevoerde waterdichte deken voor de rest van de dag naar buiten. In de nacht naar binnen, en de volgende dag weer zonder dekens naar buiten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 16:28

Bedankt voor de tips, zal het aankijken, weet namelijk watvoor vacht ze krijgt (we hebben haar pas sinds juni).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:08

Gewoon even aan kijken.

Een van mijn pony's is 3 jaar achter elkaar geschoren(begin van het seizoen in jacht model, later voor de hengstenkeuring helemaal) en heeft dus steeds met dekens gelopen.

Toen hij niet meer gekeurd hoefde te worden heb ik hem gewoon niet geschoren en op het land gelaten, nooit een probleem mee gehad.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:45

Mijn gepensioneerde merrie krijgt wel een deken op. Ze heeft nu s nachts een katoenen deken op en geleidelijk pas ik dat aan. Niet te dik, ze mag best wat vacht aanmaken, maar door de leeftijd kost het haar ook meer moeite om zich warm te houden, dus als het echt koud wordt s nachts en klam, moet ze echt wel een dekentje op. Ze staat voor een groot deel op stal, dat scheelt ook, dus ze kan zichzelf dan niet warmlopen.