Welke leefdtijd deken op?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Welke leefdtijd deken op?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 09:16

Hallo,

Ik vroeg me af vanaf welke leefdtijd jij je paard een deken opdoet.
(oftoewel doe jij je veulen, jaarlinger of 2 jarige een deken op deze winter?)

En hoeveel grams?
Heb je meerdere grams dekens?

Alvast Bedankt!

Flew

Re: Welke leefdtijd deken op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:18

Als ik een enter of twenter had zou die absoluut geen deken op krijgen. Een 3jarige misschien ook nog wel niet. Eerst maar lekker aan het werk, zodat het ook écht nodig/handig is dat hij/zij geen wintervacht aanmaakt.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 09:20

Flew schreef:
Als ik een enter of twenter had zou die absoluut geen deken op krijgen. Een 3jarige misschien ook nog wel niet. Eerst maar lekker aan het werk, zodat het ook écht nodig/handig is dat hij/zij geen wintervacht aanmaakt.

Jah idd, zo'n gedachte had ik ook,
Maar wil idd meer ervaringen erover horen.
Bedankt voor je reactie!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:22

Pas als je echt hard aan het werk gaat en zelf niet lang wil droogstappen etc zou ik pas een deken opdoen Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:38

waarom zou je in vredesnaam een veulen, jaarling, twenter een deken op doen?
dekens zijn er voor het geak van de mens om de vacht kort te houden zodat een paard minder snel zweet bij de arbeid en makkelijk droog is te krijgen
zolang een paard niet hoeft te werken , hoeft ie ook geen deken op en kun je het beestje lekker zijn eigen dekentje laten aanmaken ...in andere woorden , wintervacht Pling

en als ie wel moet werken , dus 3 of ouder , dan kan dat ook gewoon met wintervacht, gewoon na het rijden goed uitstappen(op temperatuur en ademhaling rustig ,
laten rollen, strowisje erover en klaar ...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:30

PP-->SV

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:02

Het hangt van de situatie af...bij ons gaan de paarden op stal dus een dikke wintervacht is niet wenselijk.Zodra het buiten te nat/koud wordt gaat er een ongevoerde regendeken op...als de temp echt gaat zakken dan wordt het langzaam opgevoerd tot dek op in stal en evt iets warmers daaronder.
Een dikke wintervacht en stal gaan nu eenmaal niet samen...op een gegeven moment worden de paarden nat op stal en kunnen niet meer drogen en kunnen dus kou vatten.Ik moet dus ook scheren en dan een dek op.Doe ik dit niet dan lopen mijn paarden de kant om chronische longaandoeningen te krijgen (dampig)...dus dan maar een dek op.Leeftijd is in dit geval ook niet van belang...6 maanden was geloof ik zo'n beetje op zijn vroegst Knipoog

Groetjes,Tinky

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:07

Deze winter krijgt bij ons de 3jarige ook de winterdeken op.
200 grams is die.
Ze zat deze ZOMER nog in haar wintervacht wat we er niet af kregen, en ze word nu 'volop' (voor een 3 jarige) gereden.
Vandaar de deken.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:03

Bij mij is het vanaf 4 jaar
op de leeftijd van 3 doe je in mijn ogen nog niet zo hard werken dat je ze niet droog kan stappen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:11

draumpje schreef:
waarom zou je in vredesnaam een veulen, jaarling, twenter een deken op doen?
dekens zijn er voor het geak van de mens om de vacht kort te houden zodat een paard minder snel zweet bij de arbeid en makkelijk droog is te krijgen
zolang een paard niet hoeft te werken , hoeft ie ook geen deken op en kun je het beestje lekker zijn eigen dekentje laten aanmaken ...in andere woorden , wintervacht Pling

en als ie wel moet werken , dus 3 of ouder , dan kan dat ook gewoon met wintervacht, gewoon na het rijden goed uitstappen(op temperatuur en ademhaling rustig ,
laten rollen, strowisje erover en klaar ...

Helemaal mee eens Ja

Ik zou pas aan dekens gaan beginnen als blijkt dat je paard het werk met wintervacht niet aankan (en zijn 1e winter kun je daar mooi achterkomen, zo'n jong paard hoort dan toch nog niet zwaar in het werk te staan......)

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 08:16

Tinky12 schreef:
Het hangt van de situatie af...bij ons gaan de paarden op stal dus een dikke wintervacht is niet wenselijk.Zodra het buiten te nat/koud wordt gaat er een ongevoerde regendeken op...als de temp echt gaat zakken dan wordt het langzaam opgevoerd tot dek op in stal en evt iets warmers daaronder.
Een dikke wintervacht en stal gaan nu eenmaal niet samen...op een gegeven moment worden de paarden nat op stal en kunnen niet meer drogen en kunnen dus kou vatten.Ik moet dus ook scheren en dan een dek op.Doe ik dit niet dan lopen mijn paarden de kant om chronische longaandoeningen te krijgen (dampig)...dus dan maar een dek op.Leeftijd is in dit geval ook niet van belang...6 maanden was geloof ik zo'n beetje op zijn vroegst Knipoog

Groetjes,Tinky

Hier ben ik het idd ook mee eens..
Het is eigenlijk ook nog best moeilijk om deze keuze te moeten maken voor de eerste keer.. Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:06

0maris0 schreef:
Hier ben ik het idd ook mee eens..
Het is eigenlijk ook nog best moeilijk om deze keuze te moeten maken voor de eerste keer.. Knipoog

Valt mee hoor...als ze een paar keer nat van stal komen gaat de scheermachine er overheen...alleen het patroon is afhankelijk van het weer Haha!
Nu is alleen de boeg eruit geschoren...als ze voor de 2e keer gaan,gaan ze met de billen bloot en meteen een dek op Knipoog

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:24

Ik begrijp niet waarom je paarden die nog niet aan het werk zijn een deken om zou willen doen op stal. Waarom zouden ze nat worden op stal met een dikke wintervacht? Chronische longaandoeningen krijgen paarden van stoffig hooi of een slecht stalklimaat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:32

marlady schreef:
Ik begrijp niet waarom je paarden die nog niet aan het werk zijn een deken om zou willen doen op stal. Waarom zouden ze nat worden op stal met een dikke wintervacht? Chronische longaandoeningen krijgen paarden van stoffig hooi of een slecht stalklimaat.

Omdat de temperatuur buiten en binnen nogal kunnen verschillen...Ik ben niet in de luxe staat dat het buitenboxen zijn.Als paarden dan een dikke wintervacht hebben,hebben ze het binnen te warm en gaan ze zweten.Als jij met je dikke winterjas in de huiskamer gaat zitten houd je het ook niet droog.
Als een paard vervolgens nat en klam is van het zweten binnen kun je ze dus niet zomaar naar buiten gooien.Dan worden ze gewoon ziek en bovendien voelen ze zich niet prettig.Als dit jaar in jaar uit doorgaat kun je er echt op wachten dat ze chronische longaandoening krijgen...dat ligt dus niet altijd aan een slecht stalklimaat of stoffig hooi.
Waarom risico nemen als je ze een dek op kunt leggen...ik zie het probleem niet.Het scheren doe ik alleen bij de paarden die gereden worden...anders drogen ze niet meer op ...daarom liever een dek.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:42

eigenlijk nooit een paard een deken op doen. Als hij er nooit een op heeft gekregen dan zal zijn vacht ook beter groeien als het kouder word Lachen maar natuurlijk als het te erg word kan je een deken er op doen. Maar pas als ze 3 zijn geweest Lachen

Brownwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:16

0maris0 schreef:
Hallo,

Ik vroeg me af vanaf welke leefdtijd jij je paard een deken opdoet.
(oftoewel doe jij je veulen, jaarlinger of 2 jarige een deken op deze winter?)

En hoeveel grams?
Heb je meerdere grams dekens?

Alvast Bedankt!

Tuurlijk doe je een 2 jarige geen deken op. Dit is een kwestie van even goed nadenken.
Een deken doe je op om de beesten kort in de vacht te houden ivm de arbeid.

Veerle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:56

Je gaat je veulen toch geen deken op doen?! Tenminste ik doe mijn paard een deken op omdat ik wil dat ie geen dikke vacht krijgt ivm zweten en poetsen en ik wil geen teddybeertje..
Maar veulens, jaarlingen en twenters, daar maakt dat niet bij uit, lekker op de wei laten in hun teddybeertjesvacht zou ik zeggen! Als je er dan wat mee gaat doen al ie 3 word, en die ingereden word dan zou ik met dekens beginnen, maar nu niet hoor!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:59

Helaas hebben wij geen mogelijkheid gehad om de jonkies in de winter dag en nacht buiten te laten...dus een ongevoerd dekje op om te dikke vacht te voorkomen.Ze zijn er niet slechter op geworden hoor Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:03

Ik doe een paard pas een deken op als ie echt aan het werk gaat, een 3 jarige nog niet, die paar keer rijden per week kan ook wel met vacht.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:46

Ik kijk niet naar leeftijd maar naar wat ik met het paard wil. Deze winter ben ik niet veel van plan ivm weinig tijd dus mag ze lekker in d'r wintervacht komen als dat lukt. En als dat goed gaat doe ik dat iedere winter, die rotdekens altijd Knipoog

Een paard waar nog niets meer gedaan wordt heeft imo geen deken nodig als het gewoon gezond is.

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:23

onze 2 jarige hengsten (aankomede winter 2,5 )worden strax allemaal geschoren en krygen dan de deken op..
ze staan op stal en worden 3x per week getraind (natuurlijk niet onder het zadel of longe. maar los in de bak aan bijzet óf vrijspringen)

dit doen wij omdat deze hengsten van de winter naar de hengstenkeuringen / shows moeten !

& daar kun je natuurlijk niet met een pak haar aan komen zetten Knipoog
ook de 3 jarige hengsten zijn geschoren en deken op.. het staat op keuringne en shows veeel netter en ideaal na het rijden.. Lachen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:52

als het dier onder het zadel is, en dus kort in zijn vacht moet blijven. en het liefst zo lang mogelijk wachten. zeker niet te vroeg beginnen met dekens.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:26

miriamrocky schreef:
Bij mij is het vanaf 4 jaar
op de leeftijd van 3 doe je in mijn ogen nog niet zo hard werken dat je ze niet droog kan stappen

bij mij hetzelfde

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:09

Ik weet niet hoe intensief je rijdt. Mijn paard heeft altijd wel op stal gestaan 's winters. Zonder deken. Nu rijd ik er op ed. Ik stap altijd heel goed uit 's winters zodat ze niet kouvat(meestal met zweetdeken). Ik ben begonnen met een deken toen ze ging rijden. Opbouwend. Op stal eerst fleece, dan 150 en daarna 300.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Zeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:10

Die van mij is 3,5 en laten we nu rustig aan een deken wennen. Eerst 100 gram erop en als het echt kouder wordt 200 of 300..