Kan ik al beginnen met een deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kan ik al beginnen met een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:39

Mijn pony maakt een enorm dikke vacht aan (bijna die van een shet) swinters.

Heeft het in de aanmaak van haar nut als ik nu snachts al begin met een staldeken? en zodra het overdags onder de 10 komt overga op de winterdeken?

Zodat ze ook niet van de ene op de andere dag een zware deken op moet.

Pony staat overdags buiten, snachts binnen.

Hoe doen jullie het?

Esther

Re: Kan ik al beginnen met een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:17

Een paard gaat wintervacht aanmaken als de dagen korter worden. Wat daartegen helpt is 's avonds op stal het licht aanlaten.
Een deken helpt niet tegen het wintervacht aanmaken. Bovendien voelt een paard zich het lekkerst tussen -10 en +10 graden celsius (of -5 en +15, dat weet ik niet meer precies) en dan wil jij 'm dus al een dikke deken op gaan doen.

Mijn paard krijgt geen deken op, ik rij 4-5 keer per week en dan of een stevige buitenrit of redelijk fanatiek dressuur. Na het rijden uitstappen en laten rollen, dan is ie alweer droog. En zorgen voor voldoende ruwvoer zodat hij zichzelf goed genoeg warm kan houden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:22

Sommige mensen zijn al begonnen met dekens op te leggen maar dat is ieder voor zich.
Zelf zou ik er nog even mee wachten, vind het nu nog wat te warm nl.
En anders beginnen met een dun dekentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:29

Es79 schreef:

Euh, het wordt 7 graden komende nacht Nagelbijten / Gniffelen. Persoonlijk vind ik dat juist heel koud voor de tijd van het jaar. Mijn paard staat onder een lichtgevoerde regendeken (zonder vulling) nu, een zomerdeken vind ik al te koud 's nachts. Maar goed, een katoenen zomerdeken heeft mijn paard de hele zomer al opgehad, dus ook een logische stap om nu het zo koud is iets warmers op te leggen.

Als je wilt dat je paard mooi dun in het haar blijft, zou ik nu zeer zeker met dekens beginnen.

safety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:31

Mijn 2 paarden hebben sinds vandaag een regendeken op van o gram vulling.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:34

CCCCorine schreef:
Es79 schreef:

Euh, het wordt 7 graden komende nacht Nagelbijten / Gniffelen.

Ik ben net buiten geweest en het was niet warm nee.
Maargoed, ik persoonlijk vind het nog geen tijd om een deken om te doen en zeker niet als het paard het niet gewend is, ik zou dan rustig opbouwen.
Zoals ik al zei, met een dun dekentje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 05:28

nou die van mij begint al te verharen en aangezien ik hem niet te dik in het haar wil hebben heeft hij nu een ongevoerde regendeken op.
hij loopt nu 24 uur per dag buiten.

word het van de week overdag warmer dan gaat die deken er af

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 07:59

Gaat erom (onze andere 2 krijgen geen deken op) dat mijn pony vroeger dampig is geweest(of nu nog, maar zodanige conditie dat ze geen last meer heeft) en zichzelf niet snel genoeg kan opdrogen swinters, ook met regen.

Dat met die lamp ga ik proberen! Bedankt voor de tip.

edit: voordat iemand denkt dat ik broodjes aap praat Vork, dat over dat dampig is me zelf verteld door mijn DA, heb haar laatst door onze nieuwe DA laten controleren en die hoorde niks meer en vertelde hetzelfde iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:35

VSW --> SV.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:37

mijn vorige verzorgpony was een arabier en heel ver voor de winter kreeg ze een hele dikke vacht dus als het winter was was het al helemaal weer weg... dus ik begon altijd best vroeg met de deken

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:33

Zoals al gezegd is; maakt een paard zijn haar aan onder invloed van het korter worden van de dagen. Door het korter worden van de dagen neemt de hoeveelheid lux (eenheid lichtsterkte) dat een paard ontvangt af. Wil je met lampen opvangen heb je behoorlijk wat lampen nodig. Ongeveer twee tot drie tl-lampen per box, en dan niet hoger dan ongeveer twee meter vanaf de rug van het paard. De lichtintensiteit verminderd namelijk met 30% per meter.
(Ik heb wel een heel boekwerk voor je hoe dit allemaal werkt) Maar om een lang verhaal kort te maken: kun je bij jou paard er beter voor kiezen om te gaan scheren. Normaal ben ik niet de eerste die aanraadt om te gaan scheren. Maar ik had vroeger een oude pony die ook (achterlijk) veel haar kreeg in de winter. Een deken had bij hem alleen tot effect dat ie de hele dag stond te zweten. Door hem op tijd te scheren (eind sept) gaat hij 'kaal' de winter in en wordt hij niet pas bij min tien uitgekleed. Hij heeft dan genoeg tijd om weer een normale vacht te ontwikkelen voor het echt koud wordt en kun je hem goed onder een deken houden.
Kijk maar wat je doet, ik wens je veel succes!! Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:52

Wil je hem nu echt al pesten met die deken? Kans is groot dat je toch moet gaan scheren, dus laat die deken af en scheer gewoon. Ze moeten de deken straks lang genoeg nog op. De huid en de vacht van je paard zullen er blij mee zijn...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:56

die van mij staat gewoon echt 365 dagen per jaar met een deken op..........

tja dat heb je met zomereczemers...vind t af en toe wel balen,maar geloof dat de mijne er weinig last van heeft als hij zo veel met een deken loopt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:57

Exceemdeken verstikt de vacht niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:59

nee,maar toch..
zie hem liever zonder in de zomer Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:00

CCCCorine schreef:
Es79 schreef:

Euh, het wordt 7 graden komende nacht Nagelbijten / Gniffelen. Persoonlijk vind ik dat juist heel koud voor de tijd van het jaar. Mijn paard staat onder een lichtgevoerde regendeken (zonder vulling) nu, een zomerdeken vind ik al te koud 's nachts. Maar goed, een katoenen zomerdeken heeft mijn paard de hele zomer al opgehad, dus ook een logische stap om nu het zo koud is iets warmers op te leggen.

Als je wilt dat je paard mooi dun in het haar blijft, zou ik nu zeer zeker met dekens beginnen.

Dat hebben ze bij ons ook op nu. De nachten zijn aardig koud voor de tijd van het jaar.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:33

mijne staat nu ook alweer een weekje onder een 0 grams regendeken. mijn paard krijgt het snel koud en staat ook in een uitloopstal, dus staat snachts ook vaak buiten. overdag staat hij op de wei en als het dan mooi weer is gaat de deken af.
maar ik vind het nu snachts echt al koud worden, dus die deken blijft lekker op.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:53

s'nachts zou ik zeker wat lichts op doen het is nu zo koud dit jaar al.