Paard en deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NMS

Paard en deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 18:24

Ik heb misschien een beetje een domme vraag.... Bloos Wij hebben 15 jaar lang een fjord gehad,en die hoefde geen deken op,zijn haar was net zo dik als een teddybeer in de winter.Nu willen we over een poosje weer graag een paardje kopen.Nu geen pony meer,maar een echt rijpaard(kwpn oid),maar kunnen grote paarden nu ook zonder deken de winter door komen?Want ik zie eigenlijk altijd paarden met dekens en pony's zonder.En als je een groot paard zonder deken laat lopen,hoe doe je dat met rijden in de winter?Bij mijn fjord was het een ramp om hem droog te krijgen.Oh ja wel handig om te vermelden dat ook het toekomstige paard 's nachts op stal komt te staan en overdag buiten.

Anoniem

Re: Paard en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:26

Ja hoor, ook rij paarden kunnen prima zonder deken. Goed op adem stappen en af laten koelen en ze kunnen weer naar buiten. Dat hij niet helaam droog is geeft niet.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:27

het ligt er maar net aan waar dat paard aan gewend is / waar jij hem aan went.
als jij wilt dat het paard een mooi dun vachtje houd, moet je een deken op doen, en als jij wil dat hij zonder kan, dan doe je er geen op & krijgt hij een dikke vacht.
ik heb persoonlijk liever een deken Lachen

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:02

Elinee schreef:
het ligt er maar net aan waar dat paard aan gewend is / waar jij hem aan went.
als jij wilt dat het paard een mooi dun vachtje houd, moet je een deken op doen, en als jij wil dat hij zonder kan, dan doe je er geen op & krijgt hij een dikke vacht.
ik heb persoonlijk liever een deken Lachen

Zal een rijpaard wel echt een dikke vacht krijgen?Want dat lijkt mij ideaal.Dat gedoe met die dekens vind ik toch wel wat minder.En ik vind een dikke vacht wel mooi staan.Nu rijden wij ook echt op ouwe ****** niveau hoor,dus geen gespring en geren,maar lekker door de velden draven,en stappen en af en toe een rustig galopje. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:03

Er staat hier een rijpaard die nu al dik in dr vacht zit. Mijn eigen paard krijgt ook altijd een behoorlijke vacht.

Ze zullen het net zo warm hebben als pony's (als ze daarvoor altijd met deken hebben gestaan zal het even wennen zijn dat wel) maar worden niet altijd zo'n teddy

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:15

Mijn paardje is ook ee nkwpnertje, hij stonmd bij zijn ouwe baasje ook altijd buiten en krijgt een echte wintervacht
Merk het nu al, het wordt al flink dikker
Hij staat nu ook nog 24/7 op het land.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:12

kwpn-ers kunnen ook prima wintervachten aanmaken hoor!

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:53

Het ene paard krijgt een dikkere vacht dan het andere paard. Dat is van nature verschillend. Mijn Kwpn-er is net een teddybeer in de winter, dus ik gebruik dekens omdat ik anders na de training met drie zweetdekens aan het knoeien ben voor hij weer droog is. De kwpn-er die naast mij staat krijgt zichtbaar geen dikkere vacht maar krijgt ook geen dekens om. Wat belangrijker is; is om te weten of jou paard het ook koud heeft. Laat hem lekker zonder deken een vacht kweken, maar houd in de gaten of hij het zonder deken misschien te koud heeft. Dus bibberen, of ineens veel stijver in de bewegingen, verkrampingen, enz.
Veel plezier met je paard!! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:56

Ja hoor, natuurlijk kan dat Ja

Jonge paarden die nog niet gereden worden staan toch ook zonder?
Kan daarna natuurlijk ook Lachen
Deken gooi alleen op omdat je wilt dat hij minder vacht krijgt en sneller droog is na het rijden.
Maar rij je rustig wat recreatief en hem niet elke keer nat. Dan zou ik hem lekker zonder laten staan.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:46

Mijn pony is een arabiertje/nrps en die krijgen vaak ook een deken op. Mijn pony krijgt eigenlijk bijna geen wintervacht en ze heeft ook jaren zonder deken gestaan.. Dit jaar had ik der voor het eerst een deken op gedaan. Lachen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:53

als ik mijn paard gen deken opdoen heeft ze het hardtsikke koud. het ligt ook aan het paard dus.