paard dag en nacht op het land

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

paard dag en nacht op het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:04

mijn paard staat dag en nacht op het land 3 km van mijn huis af, nu vond ik het af en toe toch wat koud snachts.

wat zal ik doen?

snachts regendeken op doen en als het nog kouder wordt dun fleecedeken eronder, heb vaak niet de mogelijkheid sochtends de deken af te doen dus dan blijft ie gewoon de hele dag op.

of kan het gewoon zo, ze gaan over een tijdje wel naar stal maar nu nog niet.

groetjes lotte

Anoniem

Re: paard dag en nacht op het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:06

Koud? Het is hartstikke lekker weer.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:07

Mijn paard staat nu 's nachts met een regendekentje (ongevoerd)
Maar overdag vind ik het echt te warm voor die deken. Waarom heb je niet de mogelijkheid om de deken af te doen? 3 km fiets je toch zo even heen & weer???

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:11

ik vind het nog niet koud. Die van mij staat het hele jaar door 24/7 in de wei, wel heeft ze een inloopstal.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:14

Mijn paard is het dan ook niet gewend om 's nachts op t land te staan, deze mogelijkheid hebben we pas sinds we op een nieuwe stal staan. Er werd wel voorspelt dat het onder de 10 graden zou worden... vind dat wel deken waardig... eigenlijk

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:15

Dan mag die van mij vannacht lekker kou lijden, want die krijgt echt geen deken op in de wei

Ondanks dat het wat koeler wordt, is het droog, waait het niet zo hard en voelt het nog steeds behaaglijk aan.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:18

Echt koud is het nog niet hoor. Als je merkt dat jouw paard het wel koud heeft kun je hem een deken om doen maar al onze paarden staan nog lekker te genieten zonder dek en hebben het echt niet koud terwijl we hier best wel op een winderige plek staan.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:18

die van mij krijg nu nog echt geen deken op hoor! lekker weertje nof , die paarden zijn echt niet van suiker !

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:00

ik heb die van mij nog 24/7 buiten staan en ik heb er gister een regendeken op gelegd, het was maar 5 graden 's nachts... Normaal staat mijn paard met 5 graden op stal, dus een dekentje voor de nacht vond ik nu wel verstandig. Zo wordt hij hopelijk ook niet zo snel een teddybeer Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:03

het is een fries, en een fries wordt niet zo gauw een teddybeer. alleen ik wil niet dat ze kou vat

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:26

CharlyBrown schreef:
Mijn paard is het dan ook niet gewend om 's nachts op t land te staan, deze mogelijkheid hebben we pas sinds we op een nieuwe stal staan. Er werd wel voorspelt dat het onder de 10 graden zou worden... vind dat wel deken waardig... eigenlijk

Een paard hoeft echt geen deken op hoor als het onder de 10 graden wordt, een paard heeft het niet snel koud. Het maakt alleen meer haar aan als je ze geen deken op doet. Als je echt intensief rijd is het dus vaak wel een aanrader om een deken op te doen als het kouder wordt. Anders hoeft dat echt niet hoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:35

gewoon laten staan zonder dekentje
ze moet toch beetje tegen kou kunnen straks, als je nu al met dekens gata beginnen, moet je als echt gaat vriezen weet ik hoe dikke dekens opdoen
ze vat echt geen kou hoor

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:43

mijn paard staat ook 24/7 buiten! ook ik woon op 4,5 km afstand..en ik ga ook niet smorgens eerst naar de paarden toe, aangezien ik om 730uur moet beginnen, en dus om 650uur wegga van huis.....ze krijgt pas in oktober een winterdeken op en die gaat dan de hele winter mee! zo doen we dat al 3 jaar en dat gaat goed! soms heeft ze warm omdat het vorig jaar in oktober snachts vroor en overdag 20graden was, tja,,,,,,,ze heeft het overleeft hoor!

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:47

Weet je wat het probleem is? De mensen denken altijd: ooh ik vind het al een beetje koud, dan vind mijn paard dat vast ook. En hop gelijk een deken erop.
Dat is echt nergens voor nodig want ze hebben het helemaal niet koud. OKe, als je je paard rillend van de kou in de wei vind, dan mag hij best een deken op. Maar nu nog niet hoor.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 20:08

mijn paard krijgt wel 5/6 keer per week beweging, en wordt met goed weer regelmatig afgespoelt. dus haar huidvet zal ook een stuk minder zijn! vandaar de vraag om een deken

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:12

De paarden hier lopen s nachts buiten ipv overdag (ivm dazen, die nu gelukkig minder worden. Kunnen ze overdag ook weer buiten). Ik rijd wedstrijden en kan ze beide helaas neit scheren. Daarom moet ik dus zien te voorkomen dat ze dik in het haar komen te zitten. De afgelopen nachten was het hier maar 7 graden dus hebben ze 's nachts wel een tussendeken op gehad, puur ter voorkoming van dik haar. En dus niet omdat ze het koud zouden krijgen. Als ik ze 's morgens vroeg weer binnen haal gaat de deken er gewoon weer af.

Ik heb de paarden aan huis overigens...

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:21

Mijn paard en de dochter van mijn pony staan zomer/winter 24/7 op de wei met grote inloopstal. Ik begin vaak half september met 's nachts een deken en vanaf oktober de hele dag. Dit geldt alleen voor degene die vaak gereden worden, anders kunnen ze ook makkelijk zonder hoor. Tegenwoordig zijn de mensen wel heel flauw met hun paardjes. Zodra ze een regendruppel zien mogen ze het land al niet meer op. Geef ze lekker wat vrijheid en beweging, dan heb je ook altijd een vrolijk paard.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:29

Stom Stom, de pony van mijn dochter bedoel ik natuurlijk. Sorryyyy

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:54

lotjj92 schreef:
het is een fries, en een fries wordt niet zo gauw een teddybeer. alleen ik wil niet dat ze kou vat

Ze vat echt geen kou

Paarden hebben het niet snel koud, ik heb mijn paard maandag opgehaald (ze heeft 4 maanden 24/7 buiten gelopen) en ze stond gewoon te zweten op stal.
Die paarden zijn het gewend om buiten te lopen, ze hebben zo'n vetlaag dat ze het echt niet koud krijgen

Bovendien ben ik echt geen voorstander van dekens op in de wei, als ze in een koppel lopen al helemaal niet...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 21:35

ja, ik kan dan beter wachten tot ik ze ook weer naar huis haal Bloos

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:05

ik heb ons paard ook 24/7 op de wei staan. en ik ben der niet altijd blij mee..Als het regent of hard waait wou ik dat we al een eigen property hadden om hem op stal te zetten..Maar dit paard heeft voordat wij hem kochten altijd buiten op een berg in Dargaville gestaan..hij heeft dus een goede weerstand..ik denk dat je moet kijken hoe de weerstamd van ja paard is voordat je gaat kijken of je hem extra dekens op wilt gaan doen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:25

lotjj92 schreef:
mijn paard krijgt wel 5/6 keer per week beweging, en wordt met goed weer regelmatig afgespoelt. dus haar huidvet zal ook een stuk minder zijn! vandaar de vraag om een deken

Huidvet wordt niet minder van gewoon afspuiten met water (anders zou dat ook gebeuren als het regent)
De vetlaag wordt minder door zeep en shampoo.........

Die van mij lopen ook nog 24/7 buiten zonder dek.
Mijn wedstrijd paard ga ik wel scheren van de winter, maar dat wordt ook pas weer eind November. Ik wil graag naar JIM en dan is het makkelijker om weg te gaan als alle paarden nog zonder dek op het weiland staan. Dan hoeven ze namelijk alleen hooi te hebben.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:57

lotjj92 schreef:
mijn paard staat dag en nacht op het land 3 km van mijn huis af, nu vond ik het af en toe toch wat koud snachts.

wat zal ik doen?

snachts regendeken op doen en als het nog kouder wordt dun fleecedeken eronder, heb vaak niet de mogelijkheid sochtends de deken af te doen dus dan blijft ie gewoon de hele dag op.

of kan het gewoon zo, ze gaan over een tijdje wel naar stal maar nu nog niet.

groetjes lotte

Als je paard altijd op het land staat, dan krijgen ze toch natuurlijk een dikkere vacht als het kouder gaat worden. Ik zou echt niet beginnen met al die dekens. laat het paard paard zijn Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:59

IMO alleen een deken opdoen als je niet van plan bent te scheren en niet wilt dat ie dik in het haar komt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:23

De comforttemperatuur van een paard ligt tussen de -5 en 15 graden celcius (kan ook -10 en +10 graden zijn, weet niet meer precies), bij die temperatuur functioneert een paard dus het beste.

Een paard moet wel kunnen schuilen tegen wind, een paar bomen met wat struiken of een schuilstal voldoen.

Een paard gaat wintervacht aanmaken als het daglicht minder wordt, als de dagen dus korter worden. Voorkomen dat paarden een wintervacht aanmaken kan alleen door ervoor te zorgen dat ze langer in het licht staan. Met dekens opdoen krijgen ze geen dunnere vacht, hij lijkt alleen zo omdat de haren platgedrukt worden door de dekens en haren zonder dekens wat meer overeind staan als het wat kouder is.

Om ervoor te zorgen dat je paard het warm heeft moet je ervoor zorgen dat ie, de hele dag door, voldoende ruwvoer kan eten, door het verteren van ruwvoer houdt een paard zich warm.