Oude pony in de winter (regen)deken opdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Oude pony in de winter (regen)deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 16:13

Hallo,

Mijn pony is nu ongeveer 29 jaar oud. Hij heeft nog nooit van zijn leven een deken op gehad. Ik merkte vorig jaar dat hij het in de winter behoorlijk koud kon hebben. Heel erg bibberen als hij na een flinke stortbui de wei af kwam, hele koude oortjes enz.
Net of hij zich minder goed warm kan houden nu hij oud wordt. Er is geen schuilgelegenheid (bomen iod) op de wei. 'Snachts staat hij op stal.
Ik vraag me af of het beter voor hem zou zijn als ik hem deze winter een waterdicht winterdekentje op ga leggen, of moet ik er maar van uit gaan dat hij zichzelf wel warm kan houden, omdat hij dat altijd al gedaan heeft.
Wat zouden jullie doen?

XChrisjeX

Re: Oude pony in de winter (regen)deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:17

Ik zou een dekentje op gaan leggen, mijn ruintje van 38 krijgt nu al een dekentje(ongevoerde regendeken) op met deze lekkere natte zomer. Een paar weken geleden stond hij te bibberen in de wei. Hij krijgt al wel enkele winters een dekentje op. Ze hebben nu eenmaal een thermostaatje dat ver versleten is Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:19

Ja ik zou er ook een dekentje op doen. Oudere paarden hebben eenmaal meer moeite met de weerstand en temperatuurverschillen. Ik zou er alleen niet te snel een dikke deken op doen, pas als je paardje het aangeeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:03

geen deken opleggen, dan maakt hij een wintervacht aan, en dan leg je een regendeken op als er voorspeld wordt dat er veel regen komt.

Dan heeft hij én z'n vacht én een regenjas!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:33

Ik zou hem ook een deken opdoen zodra het koud en nat wordt. Oudere paarden hebben toch meer moeite met zichzelf warm houden dan jongere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:35

Als hij er last van heeft zou ik dekentje op doen Sommige oude paarden hebben behoorlijk te lijden van de winter en hebben dan een flinke tijd nodig te herstellen en dan zitten we weer in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:58

Als je met wintervacht een regendeken op doet werkt het vooral andersom. Als het koud is zetten paarden hun haren op, er ontstaat een laag je lucht op de huid, en dat zorgt er voor dat ze het warm houden. Met een deken op kan dat niet meer, is de deken dat ook nog eens niet gevoerd zoals een standaart regendeken, krijgt hij nergens warmte van.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:28

Als je m een deken oplegt, let er dan vooral op dat die deken echt waterdicht is.
Sommige merken zeggen namelijk wel eens dat het waterdicht is, maar na een week laat het alles door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:04

Mijn oudje heeft een Bucas op, die was ik met speciaal spul en daarna inspuiten, ze blijft kurkdroog. Als je een deken op gooit, doe het dan ook vrij constant. Van de ene dag wel, naar de andere dag niet is niet bevordelijk, worden ze alleen maar ziek van. Mijn paard krijgt bijv. onder de 8 a 9 graden 's nachts en met regen een ongevoerde regendeken op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:08

Een oud paard mag je best helpen met een ongevoerde of gevoerde regendeken hoor. Warm blijven kost veel energie, en dat moet door het voer komen. Een oud paard heeft al moeite genoeg om zijn voeding uit het voer te halen, dan moet je niet van hem verwachten dat hij dat ook nog gaat gebruiken om warm te blijven.

Kijk goed naar het voer, geef voldoende vet, desnoods specifieke seniorbrok, daar haalt een oud paard zijn energie uit, en voldoende ruwvoer (grofstengelig hooi). Hooi is een kacheltje van binnen uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:34

Mijn merrie van 21 krijgt bij harde wind en/of regen gelijk een dek op, anders staat ze te rillen, maar met mooie dagen loopt ze gewoon zonder zodat ze wel een goede wintervacht heeft.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:38

Mijn oude merrie kreeg 's winters een ongevoerde rekendeken op. Maakte ze evengoed gewoon een wintervacht aan maar zat ze niet meer te rillen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 15:52

Ik heb een beetje rondgekeken op internet. Deze vond ik bij de paardendrogist.
Zou zoiets goed zijn?

Stukje tekst:
Bucas allerbeste outdoordeken. De Power turnout light is geschikt voor temperaturen tussen de -15 en +18 graden celsius. Warmte isolerend, antibacteriele voering. Er zit verder geen vulling in. Gegarandeerd waterdicht.

Wanneer zou ik dan moeten beginnen met zon dekentje op te leggen? Als het buiten de aangegeven temperaturen aangeeft wat in de tekst staat denk ik? Maar dat kan toch ook pas in oktober zijn? (bijvoorbeeld?). Ik ben dus niet te laat omdat mijn pony nu al een wintervacht heeft?

Dit is de hele site, ook met plaatje (krijg ik niet erop):
http://www.depaardendrogist.nl/index.as ... tID=26214#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:16

voor mij de ultieme paardendeken, ik had hem ook al gezien, vind hem erg prijzig! Is hij er ook in ponymaat?

Als je op die pagina iets verder naar beneden gaat heb je de turnout light met verder precies de zelfde specificaties, maar dan speciaal in ponymaten!

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:29

in ieder geval een regendeken!!!

water en kou zijn funest voor zo'n oudje!!
Wat er verder aan extra warmte nodig is merk je dan snel genoeg.

Succes!! Pling

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:47

Cassidy schreef:
Een oud paard mag je best helpen met een ongevoerde of gevoerde regendeken hoor. Warm blijven kost veel energie, en dat moet door het voer komen. Een oud paard heeft al moeite genoeg om zijn voeding uit het voer te halen, dan moet je niet van hem verwachten dat hij dat ook nog gaat gebruiken om warm te blijven.

Kijk goed naar het voer, geef voldoende vet, desnoods specifieke seniorbrok, daar haalt een oud paard zijn energie uit, en voldoende ruwvoer (grofstengelig hooi). Hooi is een kacheltje van binnen uit....

Helemaal mee eens, zo werk het ook bij mijn 23-jarige merrie, die heeft het ook sneller koud nu ze ouder wordt, ook al maakt ze een mooi berevachtje aan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:12

mijn 30 jarige merrie krijgt alleen een deken op als ik zie dat ze het koud heeft, dat is zo'n 3 keer per jaar. De deken houdt ze die dag dan op, in de nacht op stal zonder deken, en de volgende dag gewoon weer naar buiten. Dat werkt voor haar in ieder geval super!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:13

gewoon een deken op doen als jij je daar fijner bij voelt Knipoog
oudere mensen kunnen zich ook moeilijk warm houden,dus bij dieren werkt dat net zo.
zorg voor goed veel ruwvoer in de winter,want van eten krijgen ze het ook warmer

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:18

Vandaag is de bucas turnout light binnengekomen. Heb hem besteld bij de paardendrogist. De deken ziet er heel erg mooi uit, en hij is helemaal niet zwaar, dat vind ik ook wel fijn.
Heb nu geen tijd meer, maar morgen ga ik hem passen, ben benieuwd.

chrisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:41

is fijn tegen verkoudheid zou ik ook doen

loveleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:36

Mijn pony van 21 staat lekker in de wei zonder deken, maar hij heeft er ook nog geen last van... Als hij het kouder krijgt dan zou ik hem inderdaad ook een deken opdoen... Maar niet te vroeg zodat hij eerst wel vacht aanmaakt... Verder zou ik niet steeds wisselen van wel en geen deken... gewoon consequent blijven! Wij hebben ook de hele winter onze winterjas aan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:03

Onzin, mijn merrie krijgt alleen bij langdurige regen een dagje haar ongevoerde dek op, daar gaan ze heus niet minder vacht om krijgen. Ik ga haar niet laten rillen terwijl het helemaal niet hoeft.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 10:49

Het gaat nu afkoelen en ook na het weekend blijft het fris. Denk niet dat het nu nog echt heel warm wordt? Een dezer dagen leg ik hem dan ook het dekentje op, wil hem dan ook gewoon de hele winter oplaten. (tenzij het echt een dag weer warmer wordt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:01

Voor de kou hoef je geen deken op te doen, ik doe het alleen voor de nattigheid of als het heel guur waait. Maar niet uit voorzorg, dat werkt namelijk niet.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:16

Maar ik wil hem ook niet steeds op en af gaan doen. Ben niet in de gelegenheid dat ik ieder moment van de dag of 'sochtends van deken kan gaan wisselen. Even het weer in de gaten houden wanneer het minder wordt.