tinker: scheren of deken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

tinker: scheren of deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:52

hoi hoi.
ik zit er aan te denken om mijn 2 tinkers deze winter een deken op te doen. ik rijd ook wedstrijden, en in de winter is hun vacht zo dik, dat ze na een kwartiertje werken al bezweet zijn. nu twijfel ik of ik ze moet scheren of van te voren een deken op te doen. als ik een deken zou doen, wat voor een? ik bedoel wat voor grams deken? en als ik ze scheer, hoeveel grams deken moet er dan op?? En wanneer zou ik dan ermee moeten beginnen?

Bedankt
Roos

Perla

Re: tinker: scheren of deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:57

Aje echt in de winter ook door wilt gaan met wedstrijden dan is natuurlijk niet echt handig als ze na een kwartier al helemaal bezweet zijn, dan zou ik ze persoonlijk scheren.
Maar ja bij een tinker zit je natuurlijk wel met het behang.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:08

Ik ken iemand ook met een tinker en staat in de winter ook buiten, en die heeft een deken op wel gevoert (ik weet niet hoeveel grams) maar die rijdt ook gewoon wedstrijden en heeft niet zo'n teddyberen vacht meer! Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:17

Ik denk dat op tijd een deken op doen wel scheelt maar niet veel waarschijnlijk bij een ras als de Tinker. Scheren zou je prima kunnen doen, behang is geen probleem, scheer tot strak onder de knie, daar kun je een vrijwel naadloze overgang maken zodat je niet ziet dat de benen niet geschoren zijn en houd hij toch zijn mooie sokken.

Wil je ze alleen een deken op doen dan moet je er al vroeg mee beginnen, zodra het kouder wordt dan zo'n 8 graden.
Wil je scheren dan kun je gewoon scheren wanneer je de vacht zat bent, dus wanneer het uitkomt. Ik gebruik zelf meestal 2 dekens, 1 dunne en 1 dikkere. Ik denk dat bij jou een 100 grams en een 200/250 grams deken voldoende is. Als het boven 8 graden is doe je ze alleen de 100 grams op, tussen 8 en 2 graden de 200 grams en onder de 2 graden allebei (uitgaand van een geschoren paard, temperatuur is een ruwe schatting, is afhankelijk van het paard, de een heeft het sneller koud dan de ander).

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:58

okej, heel erg bedankt. ik ga het overleggen met mijn instructriese. bedankt