buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:59

Hallo,,

Ik heb dus een probleem zodra het weer een beetje begint te regenen, is de bak bij mijn vz-pony hellemaal vol met plassen. En nou heb ik dus een paar vragen,

Kun je nog dingen in z'n bak doen?
Hoe zorg ik ervoor dat er niet allemaal waterplassen in staan ?

Bedankt voor het beantwoorden.

Gr, mememe

Wiesje

Re: buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:03

In zo'n natte bak is het risico dat je paard uitglijdt groot. Als je daarentegen veel lange lijnen rijdt (dus veel grote volten en de hoefslag veelal volgen) dan moet je best wel wat met hem kunnen werken.
Zo'n bak zou je bv kunnen laten draineren. Maar uit je verhaal begrijp ik dat het niet van jezelf is, en drainage aan laten leggen is kostbaar. Daarbij is het nog afhankelijk van de grondsoort waaruit je bak bestaat of dat drainage enig nut kan hebben. Overleg eens met de eigenaren van je vz-pony.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:07

Dankjewel voor je antwoord.
Meestal is er op 1 hoefslag veel plassen(we hebben niet z'n grote bak) omdat daar vroeger een sloot heeft gelegen waarschijnlijk. Drainage is inderdaad eigenlijk geen mogelijkheid.

sweetangel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:04

draineren is de optie maar wel een dure optie succes

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:57

Wat is draineren als ik vragen mag? Bloos Bloos
Misschien kan je de bak helemaal loshalen of bedoelen jullie dat?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:42

Ik zit met hetzelfde. Wat je kunt doen is aan de kant waar er plassen op de hoefslag staan een grote geul erlangs (buiten de omheining, zodat je paard er niet in kan glijden met 1 been) graven, en daar gootjes heen maken, zodat het water in de geul kan. Het scheelt in ieder geval een hoop en het eerste water ben je kwijt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:49

wij hebben de bak een beetje bol staan. In het midden is het iets hoger dan aan de kanten. Als we hebben gereden doen we de bak altijd even met de tractor en eg om hem te egaliseren. Dit scheelt ontzettend veel bij nat weer. Ik doe de paarden in de paddock bij slecht weer ('s winters, zomers in de wei) en bij goed weer in de rijbak. dit scheelt ook heel veel. 1 x per jaar werken we de kanten weer naar binnen, we hebben geen afscheiding in de grond. Bij extreem slecht weer hebben we op 1 plek ook weleens een plas en hier maak ik dan een geultje in richting de sloot om het water weg te laten lopen. Wij hebben trouwens wel drainage onder de bak en de wei, maar ligt er al jaren en weet dus niet zeker og het dan nog wel zoeveel helpt. De wei hebben we ook een beetje bol (vrienden van ons zijn boer en hebben ons land idertijd bewerkt en hij heeft toen gezegd om dit ook bij de bak te doen)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:59

Wij hebben de bak met hele oude drainage, helemaal verrot dus, wij graven gaten buiten de bak en laten dan door een stukje naar het gat lopen, zand storten zodat het hoger dan de rest van het land word helpt ook Knipoog

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:05

wij graven ook altijd 'slootjes' dan kan je niet direct rijden maar paar uur later is het meeste wel weg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:38

Mijn oude bak hebben we toen schuin laten aan leggen. Met de lage kant naar de sloot. Niet zo dat hij echt berg op en af liep. Je merkte het niet eens, maar wel genoeg om te zorgen dat het niet heel erg nat is.

Bij mijn nieuwe stal is hij wel gedraineert, maar die moet eigenlijk eens worden door gespoten. Als het straks eens helemaal droog is trekken we alles gelijk, harken we de hoefslag aan en graven we bij de sloot wat geultjes. Zo blijft hij toch nog heel goed rijbaar met nat weer.