Teveel kuil bijvoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabsieJana

Teveel kuil bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 20:53

Hee Lachen

Bij mij op stal staan dr 7 paarden op een land. 3 shets en dan 2 veulens en 2 rijpaarden.
Het is behoorlijk kaal op het land. en ze hebben dus bijna niets te eten.
Daarom krijgen ze 3 keer op een dag iedere pony een grote berg kuil.
Vaak laten ze een kwart van wat we op het land hebben neergelegd liggen.

Mijn vraag.
Kan je teveel kuil voeren aan een paard?
Of stoppen ze vanzelf met eten als ze niet meer hoeven?

Groetjes Lachen

LiVetime

Re: Teveel kuil bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:58

Dat verschilt per paard. De een eet zich helemaal vol, terwijl de ander niet meer eet dan die nodig heeft. Shets kunnen ook snel problemen krijgen met teveel kuil, omdat die maar erg weinig nodig hebben. Met de shets zou ik dus erg oppassen. Wij hebben al geregeld gehad dat één van de shets bij ons op stal hoefbevangen werd.
Ik zou het even goed in de gaten houden..

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:01

Emilion1985 schreef:
Dat verschilt per paard. De een eet zich helemaal vol, terwijl de ander niet meer eet dan die nodig heeft. Shets kunnen ook snel problemen krijgen met teveel kuil, omdat die maar erg weinig nodig hebben. Met de shets zou ik dus erg oppassen. Wij hebben al geregeld gehad dat één van de shets bij ons op stal hoefbevangen werd.
Ik zou het even goed in de gaten houden..

Bedankt. Haha!

De shets lopen al vaak wel als ze een beetje kuil hebben gehad, en dan gaan ze verder eten aan het ''gras''.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:07

En als je paardjes te dik worden dan weet je ook dat je teveel kuil voert Knipoog Een paard is van nature gewend om bijna de hele dag te eten en sommige paarden eten echt werkelijk alles op wat je ze geeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:50

Je kunt teveel voeren, als ze echter laten liggen en niet dik worden, dan kun je er vanuit gaan dat ze niet meer als nodig is.

Sommige paarden nemen het 24/7 eten iets te serieus en komen al die tijd ook niet met hun neus uit het hooi/kuil/gras. Voor deze paarden is het belangrijk om genoeg te geven, maar ook niet meer als dat, enhet liefst verspreid over meerdere keren.