Wie helpt mij met mijn deken uitzet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wie helpt mij met mijn deken uitzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 12:19

Ik gebruik nauwelijks deken.
Nu heb ik sinds 4 maanden een ontzettend leuk paard. Die echt veelste veel verwend is. Met elk kleine wissewasje stond zij al met een deken op. Ze maakt dan ook helemaal geen haar meer aan.

Ik merk het nu al met wind en regen. Ze staat dan te bibberen op het land. En ik heb d'r dus ook laten bibberen. Met het idee ze moet maar wat harden worden. Helaas is ze nu dus snotverkouden. En ben ik toch bang dat ik met dekens moet gaan werken.

Ik heb even de zolder uitgepluist. En heb nog een aantal dekens waar ze wil in moet passen.
Namelijk bucas smartex rain, een merkloze regendeken met fleece voering, een global van 300 grams en een wheater beetha die iets dikker aan voelt als de global.

Maar ik denk dat ik voor nu beter een zomer regendeken kan kopen. Wat denken jullie?
Of moet ik toch proberen haar wat harder te krijgen en hoe doe ik dat op een verantwoordde manier?

onley

Re: Wie helpt mij met mijn deken uitzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:21

zet haar onder een zomer deken voor nu is dat prima ze zal toch iets harder moeten gaan worden
een dikke deken vind ik onverantwoord nu met dit weer. wat moet je haar dan dadelijk opleggen als het -10 vriest Bloos
en dan volgend seizoen dus na de winter echt dekenloos gaan afbouwen want als ze dit namelijk zo gewend is om voor de geringste tempratuur varanderig een deken op te krijgen kun je haar nu niet zonder deken zetten omdat het in principe al iets kouder aan het worden is

dus dan toch maar een regenzomerdeken moet voldoende zijn
en in de winter natuurlijk een warmere deken BV een 300 grams
maar bouw dit geleidelijk op met natuurlijk een tussen deken van 150 gram

en bouw dit weer in het voorjaar ook zo af maar dan echt zonder een zomer deken
zodat ze wat meer weerstand krijgt
Laatst bijgewerkt door onley op 16-08-07 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:21

Ja dat is lastig, ik zou ook zeggen laat maar harden, maarja met een verkouden paard schiet het ook niet op! Ik zou denk ik voor de erge regenbuien een dun regendeken op doen, dus misschien die met die fleece voering? of is die al te warm?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 12:25

Ik zie het zoiezo niet zitten om met dekens te gaan lopen zeulen. Maar ik ben bang dat ik geen keus heb met dit paard. Toen ik haar kocht stond ze met die dikke wheather beetha op terwijl het helemaal niet vroor ofzo.
Dus het beste is om een dunne zomer regendeken erbij te kopen en die nu op te doen.
Ze staat trouwens nu wel dag en nacht buiten. Als het weer zo winderig en hard regent heb ik d'r wel steeds op stal gezet. Maar dat lijkt me ook niet de beste optie. Steeds binnen en weer naar buiten. Vandaar dat ik het maar wil proberen met een regendekentje. Van de winter gaat ze s'nachts wel op stal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:21

Ik zou goed naar het paard kijken, en niet er meteen klakkeloos van uitgaan dat ze verwend is. Misschien hebben de vorige eigenaren ook gezien dat ze stond te bibberen, en haar daarom wel die deken gegeven waar haar lichaam om vroeg.

Met deze temperaturen zou ik een ongevoerde regendeken doen, en bij echt mooi en droog weer deze deken afdoen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:34

Na mij weten bibberen paarden om het warm te krijgen. Daar gaat het kacheltje van branden.
En ik noem dat verwend om met 20 graden en een beetje regen en wind al een dikke deken op te doen. Lijkt me alles behalve goed. Maar nu blijkt ze dus niet meer zonder te kunnen. Aangezien ze nu dus snot verkouden is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:49

felicity schreef:
Na mij weten bibberen paarden om het warm te krijgen. Daar gaat het kacheltje van branden.
En ik noem dat verwend om met 20 graden en een beetje regen en wind al een dikke deken op te doen. Lijkt me alles behalve goed. Maar nu blijkt ze dus niet meer zonder te kunnen. Aangezien ze nu dus snot verkouden is.

Mja, paarden bibberen om het warm te krijgen, maar het is maar net de vraag of ze het er ook warm van krijgen...... Bij ons is dat mechanisme namelijk net zo en de meeste mensen krijgen het ook niet echt lekker warm van bibberen. Leuke theorie, kijk liever naar de praktijk. Ach gut
Praktijk is dat je paard het koud heeft en kennelijk er niet mee om kan gaan. Normaal gesproken zou ik zeggen nu een ongevoerde regendeken, maar als het paard gewend was aan veel dekens, kun je nu ook de Bucas of de regendeken met fleece voering er op leggen, zeker omdat ze nu dus al verkouden is. Als het te warm is, dan merk je dat ook vanzelf. Een 300 grams zou ik nu zeker niet doen, dat is winterspul, die andere twee is meer herfstspul.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:55

Ik vind dit gewoon ronduit belachelijk. Om met dit weer al een deken op te doen. Daar gaat toch alleen maar de weerstand van achteruit. Dat zou dalijk betekeken als iedereen in zijn bikini loopt ik mijn paard al een regendeken op moet doen. Lijkt me nou niet echt helemaal de bedoeling.
Ik wil ook het beste voor mijn paardje. Maar wil toch eerst andere dingen proberen voor ik nu al met dikke dekens ga werken. Onbeperkt ruwvoer krijgt ze al. En ze is ook helemaal gezond op het koude na.
Dan word ze eind van de maand 4. Dan zijn de vorige eigenaren ook wel heel vroeg begonnen met dekens opdoen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:58

Niet om rot te doen, maar die weerstand is op dit moment flut en je paard is ziek (ja, verkoudheid is ook gewoon ziek). Als je ziek bent bouw je geen weerstand op, dan moet je eerst beter worden. Daarna kun je het hebben over opbouwen van weerstand. Dus ik zou nu er gewoon een deken opdoen, het is tenslotte geen geweldig weer met al die buien. Als het in het weekend boven de 20 graden is en lekker zonnig, haal je de deken er gewoon weer lekker af. Gun haar wat tijd om te wennen aan een ander dekenregime.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:04

ook mijn fout ik reageer ook een beetje aangebrand.
Sorry

Maar ik kan er echt niet bij met mijn pet dat mensen al zo jong aan dekens beginnen en dan ook al aan dikke dekens bij een spatje regen.
Ik heb van de dierenarts antibiotica gehad. En met erge regen en wind staat ze ook op stal. Zonder deken. Inmiddels is de antibiotica kuur afgelopen. En geeft ze afentoe nog een kuchje. Ze heeft geen vieze oogjes en snotneusjes meer. Alleen nog afentoe een kuchje.
Nu begin ik bij elke zuchtje wind en spatje regen al te flippen. En ben ik weer bang dat ze weer die verkoudheid pakt.
Ik wil d'r zoiezo iets voeren wat d'r weerstand weer een beetje opkrikt.

Maar wat is nu wijsheid met dit weer al een deken op en als het weer harder begint te waaien en te regen op stal?
Maar dat gewissel met dekens en op stal en buiten lijkt me ook niet helemaal gezond.

Kortom ik weet het even niet meer.

Edit: Zou voor dit weer de bucas sun shower een goede deken voor d'r zijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:45

Die sun shower ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik heb er nog nooit eentje van dichtbij meegemaakt, dus ik weet niet hoe goed hij werkt. Het klinkt wel als een goede optie voor regen in de zomer.
Ik zou dit jaar niet al te moeilijk doen over die dekens, gewoon een dekentje erop als ze regen voorspellen. Niet teveel op stal zetten, frisse lucht is wel goed om die weerstand op te bouwen, zelfs al staat het paard onder een deken(tje). Het zou mij niet verbazen als er volgend jaar veel minder nodig is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:48

Een ongevoerde regendeken zie je vaker in het land. Niet zozeer direct voor de warmte, maar meer om het paard droog te houden. De afgelopen periode is niet zo makkelijk geweest voor een paard met deze regen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:52

Waratje schreef:
Die sun shower ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik heb er nog nooit eentje van dichtbij meegemaakt, dus ik weet niet hoe goed hij werkt. Het klinkt wel als een goede optie voor regen in de zomer.
Ik zou dit jaar niet al te moeilijk doen over die dekens, gewoon een dekentje erop als ze regen voorspellen. Niet teveel op stal zetten, frisse lucht is wel goed om die weerstand op te bouwen, zelfs al staat het paard onder een deken(tje). Het zou mij niet verbazen als er volgend jaar veel minder nodig is.

Ik hoop inderdaad dat het volgend jaar minder nodig is.
Ik heb voornamelijk koudbloeden gehad en ook nauwelijks gewerkt met dekens. Ja voor de regen dat ik geen nat paard had om te rijden. Dit is mijn eerste echte 'wedstrijd'paard. En het lijkt wel of die gevoeliger zijn. Maar dit is ook onkunde van mij. Weet ook niet wanneer ik een dikkere of een dunnere om moet doen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:00

Die van mij staat ook gewoon onder een deken hoor. Een ongevoerde regendeken. Ze heeft 'm op vanwege de mugjes waar ze door lekgeprikt wordt. Ze staat nu voor het eerst sinds jaren weer 24/7 buiten dus ze had het af en toe ook frips. En dat is nu ook weg plus dat ze ook droog blijft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:27

Ik zou even aan de weerstand van je paard gaan werken, helemaal na een antibioticakuur. Geef eens een kuurtje opkikker, verder veel grofstengelig hooi geven, houdt de kachel van binnen warm. Paard niet teveel poetsen, vetlaag houdt bij regen het paard droog. En ik hoop voor je dat ze alsnog weer wat meer vacht aan gaat maken, helemaal nu we straks weer richting winter gaan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 16:38

Dat vind ik zo raar van mijn paardje. Mijn andere paard is nu al bezig met winterhaar aanmaken. Maar zij is nog helemaal nergens mee bezig.
Bedankt voor de tip van opkikker. Ik had al op de paardendrogist gekeken maar wist echt niet welke ik moest nemen.
Wassen doe ik zoiezo nooit. Ik spuit d'r alleen af als het heel warm is. Poetsen doe ik alleen met de harde borstel het zand eraf. Juist voor die vetlaag.
Ik hoop inderdaad de weerstand wat meer is opgebouwd volgend jaar. We doen ons best iniedergeval.
Ze staat nu nog dag en nacht buiten (met goed weer). Anders gaat ze voor de nacht op stal en krijgt ze onbeperkt kuil/hooi.
Op het land staat nog voldoende gras (ze worden regelmatig omgeweid) zal at ook voldoende zijn om de kachel te laten branden? Of kan ik d'r dan beter een paar uurtjes op stal zetten en daar hooi/kuil voeren?

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:24

Ik zou haar als er regen voorspeld is een waterdichte 0 grams opdoen.. Eigenlijk is het helemaal zo koud niet maar jouw paard heeft het duidelijk wel koud

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:34

Tsja het ene paard heeft het sneller koud als het andere. Maar mijn mening is dat elk paard in de zomer (weer of geen weer) zonder deken moet kunnen zonder eht koud te krijgen. Tuurlijk zullen ze eht met guur weer wel ff fris hebben, maar dat moet zo weer over zijn.
Ik denk dat nu je paard verkouden is, je toch ff aan de deken zal moeten. Zodra haar weerstand weer op pijl is kan je afbouwen en dan vanaf deze winter of anders volgend voorjaar je eigen dekenschema aanhouden.
Paardje is niet anders gewend, haar lichaam zal zich moeten leren aanpassen aan een wat minder betutteld bestaan als vroeger.
En ik denk dat nu een ongevoerde regendeken wel voldoende is, dan wordt ze niet nat en komt de harde wind niet direct op haar. Lijkt me voldoende...

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:01

mijn paard heeft het niet koud als het droog is, maar zodra het gaat regenen en hij staat buiten en wordt dus helemaal nat, dan heeft hij het ook koud. Ik heb zoiezo een paard dat een hekel heeft aan regen..
maar met dit weer met alle buien krijgt hij wel een 0 grams regendeken op als hij buiten staat. en als er geen regen voorspeld is, laat ik de deken ook af.