Winterdeken; Hoevel grams!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Winterdeken; Hoevel grams!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:22

Hallo,

Ik heb in april mijn eerste paard gekregen, en weet dus nog niet zoveel over dekens. Ik heb wel al een ongevoerde regendeken gekocht voor als het dalijk onder de 15 graden wordt. Maar wat als het nog kouder wordt? Hoeveel grams dan? En dan (nog kouder)?
Of is iets met een onderdeken praktischer?

Ik heb al op verschillende online paardenshops gekeken, alleen waarom bijv. 220 gram en geen 200? Al dat soort dingen.

Xx Charelle.

OemmiejO

Re: Winterdeken; Hoevel grams!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:28

Wordt je paard geschoren? Mijn pony wordt niet geschoren en krijgt alleen een 0 grams regendeken op.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:31

ik heb een ongevoerde regendeken voor in de zomer, een 200 grams deken voor de hesft en het voorjaar en een 400 grams voor de winter, als je je paard scheert zal je in de winter er nog een tussendeken bij op moeten doen, maar het blijft afhankelijk van het paard en wat je ermee wilt gaan doen.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:48

Het is niet de bedoeling dat ik hem ga scheren. Gewoon dat hij niet zo'n vreselijk dikke wintervacht krijgt. (beetje is niet heel erg). Iig bedankt voor jullie tips. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:00

HAR --> SV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:02

220-250 grams is in princiepe genoeg. Eventueel nog een zweetdeken die er onder kan al shet gaat vriezen.

Denk er om dat een paard zijn haren uit zet als hij het koud heeft. Een deken belemmert dat, een ongevoerde regendeken geeft wel wat warmte maar niet heel veel. Als het te koud word, kan het dus gebeuren dat de deken avrechts werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:07

Staat hij op stal, in een binnen- of buitenbox? Of heb je hem buiten staan, ook in de winter?
Doorgaans moet 220 gram voldoende zijn, je kunt ook nog een onderdeken aanschaffen. In het geval dat het echt koud wordt doe je die eronder.
Een tip: ik zou meer dekens aanschaffen dan een, want mocht die nat worden (omdat hij in een plas rolt of een bui op zijn hoofd krijgt), moet je kunnen wisselen. Een paard met natte deken laten staan is vragen om een ziek paard.

Als je hem buiten wilt hebben kun je ook kijgen naar een gevoerde regendeken.

Ik heb per paard een 220 grams van Harry's Horse, die kosten rond de 60 Euro (Highliner Wave), een onderdeken (35 Euro) en een gevoerde (220 grams) en ongevoerde regendeken (o grams) van HH. Mijn dekens kwamen bij http://www.piaffe.nl vandaan. En als het niet uitmaakt of je in kleuren van het afgelopen seizoen rondloopt, en je paard geen exotische maat heeft, kun je vast ergens nog een koopje op de kop tikken.

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:29

ik doe altijd eerst tussendeken 150 a 200 gram en als het kouder wordt in de winter echt een 360 gram.. wanneer het -5 of kouder wordt doe ik daar een halsfleece of wollen deken onder

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:33

ik heb een winterdeken van 150 gram op mijn haflinger liggen.
Dit scheelt al zo veel, in de haren, dan wanneer ik geen deken op heb.
Verder scheer ik haar niet en ze staat zo'n 4 tot 6 uur op een dag buiten.
Het ligt denk ik ook een beetje aan het type paard, wat je er mee doet en hoe goed de stal geisoleerd is.
liefs nic.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 12:41

Hij staat in de winter gewoon in de binnenstallen. Niet in de wei. Misschien eens een keer als ik niet kan komen ofzo, dan staat hij een middagje in de wei ofzo, maar dat zal niet vaak voorkomen.

Dus eigenlijk is het het beste als ik als het onder de 10 graden wordt een 200 grams op doe en als het dan onder de 5 wordt een warmere van ongeveer 300? Als het echt onder 0 wordt met een onderdeken? Klopt het zo ongeveer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:56

De onderdeken gaat er bij mij al eerder onder dan bij het vriespunt. Ik heb dan ook alleen een 220 grams en een onderdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:16

Mijn geschoren paard krijgt een halsdeken van ongeveer 320 gram op. (hij staat veel buiten maar s'nachts op stal) pas als het echt gaat vriezen gaat er een wollen deken onder.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:21

Macho krijgt wat later in het najaar als het weer echt onbestendiger wordt een ongevoerde regendeken op. De winter doorlopend een winterdeken van ca 200 gram. Hij wordt niet geschoren en staat s'winters binnen...

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:53

Ik denk dat dit echt voor ieder paard anders is. Mijn paard staat in de winter in een binnenstal onder 350 gram, zijn buurman die het altijd warm heeft staat onder 200 gram. En allebei heerlijk warm, zonder te zweten dus precies goed. Uitproberen maar dus!!!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:27

Ruben krijgt gewoon in september/oktober een dunnen waterdichte deken op ong. 200 grams denk ik. Vanaf november krijgt hij een 300 grams op en als het echt vriest snachts doe ik er nog een 150 grams bij onder.
Ik hou gewoon de temperatuur een beetje in de gaten in de herfst, gemiddeld onder de 15 graden krijgt ie 200 grams op en als het echt onder de 10 graden komt (november ofzo) de 300.
Hoe weet je dan dat je paard het niet te koud heeft. Ruben voelt met zijn fleece zweetdekentje ook lekker warm aan in de winter, maar dat is echt niet genoeg hoor.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:33

Het is wel handig om meerdere dekens te hebben. Een voor het najaar/ voorjaar (150 grams), een voor de winter (300 grams) en misschien nog een iets dikkere voor als het echt koud is (400 of 500 grams). Maar echt koude winters hebben we de afgelopen jaren niet gehad en je zou de najaar/ voorjaardeken natuurlijk ook nog kunnen gebruiken om onder je winterdeken te leggen als je paard het koud heeft. Dan hoef je die hele dikke niet aan te schaffen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:41

Het is inderdaad praktisch om dekens van verschillende diktes te hebben ivm temperatuurveranderingen in herfst, winter en voorjaar.
Daarbij is het ook nog belangrijk of je paard buiten komt of niet. Als je paard buiten komt zul je waterdichte dekens nodig hebben.

Ik heb zelf voor allebei een katoenen zomerdeken en een waterdichte ongevoerde deken, een 150 grams staldeken, een 200 grams waterdichte deken en een 370 grams waterdichte deken.
Als het dan echt koud wordt gaan de dunne staldekens onder de dikke winterdekens.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:22

Ik heb voor mijn paard een 300 grams gevoerde regendeken, een ongevoerde regendeken, en een 200 grams deken

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:35

Dus jullie hebben allemaal wel meerdere winterdekens? Iemand van stal zei dat een ongevoerde regendeken en een winterdeken van ong. 300 grams genoeg was. Dus als het onder de 18 graden wordt de ongevoerde en onder de 10 de 300 grams. Zo ongeveer.

Zij heeft hem ook ingereden destijds en dat is in september vorig jaar begonnen en hij schijnt alleen de winterdeken ooit te hebben opgehad.

Denken jullie hier ongeveer hetzelfde over?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:52

Mijn paard staat 's nachts op stal.
Ik begin met een ongevoerde regendeken, daarna 100 of 150 grams deken moet ik nog kopen en daarna 300 grams winterdeken.

Ze word niet geschoren.

Naar mijn idee is 300 grams deken meer als voldoende.
Een stalgenoot heeft er één van 500gram pff... Da's echt dik hoor...
Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk!